?s un tren o una aspiradora?
El dissenyador i col?leccionista Andr¨¦s Alfaro Hofmann presenta una exposici¨® que recull el protagonisme de l¡¯alumini en el disseny industrial dels anys trenta als Estats Units
Hollywood va projectar les seues formes modernes i din¨¤miques gr¨¤cies a les com¨¨dies musicals dels anys trenta i la banda sonora de les can?ons de Cole Porter. A l¡¯altra banda de l¡¯Atl¨¤ntic, a Europa, els corrents avantguardistes eren modelats per les formes estilitzades d¡¯all¨° que es coneixer¨¤ despr¨¦s com a art d¨¦co o calaix de sastre que serveix tant per a recollir els figurins dels ballets russos de Diaghilev com les formes constructivistes de La Bahaus.
Cos¨ª germ¨¤ est¨¨tic de l¡¯art d¨¦co ser¨¤ l¡¯streamline o el disseny aerodin¨¤mic que va hegemonitzar l¡¯arquitectura i el disseny industrial als Estats Units. Entre les d¨¨cades dels anys vint i trenta del segle XX, l¡¯streamline, com a vehicle de modernitat i de progr¨¦s, quedar¨¤ reflectit sobre estacions d¡¯autobusos, benzineres, hotels, museus, teatres, piscines, trens, vaixells, etcetera.
L¡¯streamline es constitueix en l¡¯estil de l¡¯Am¨¨rica del futur, la que creua l¡¯Atl¨¤ntic a bord de l¡¯Spirit of Saint Louis i on Charles Lindbergh ¨¦s el nou heroi de l¡¯era de la t¨¨cnica i la velocitat.
Si primerament van estar els mitjans de locomoci¨® els anunciadors d¡¯aquests temps moderns, l¡¯streamline i les seues l¨ªnies aerodin¨¤miques acabaran traslladades a tota classe d¡¯objectes de la vida quotidiana.
En el seu desenvolupament va trobar un aliat fonamental: l¡¯alumini, el nou metall rei. ¡°L¡¯alumini ¡ªassenyala Alfaro¡ª fou el material estrat¨¨gic per a assumir l¡¯ideal de modernitat de l¡¯¨¨poca i dels canvis que s¡¯hi produ?en gr¨¤cies a les qualitats innovadores que presentava, com ara la suavitat, la mal?leabilitat, la lleugeresa o, fins i tot, l¡¯eleg¨¤ncia i un cert glamur que projecten els objectes dissenyats en aquest material¡±.
¡°Si, a m¨¦s, n¡¯afegim la facilitat de producci¨® i les propietats higi¨¨niques, esdevenia un producte imprescindible tant per a l¡¯espai de treball com per a l¡¯¨¤mbit dom¨¨stic¡±, diu Alfaro Hofmann. Alguns d¡¯aquests objectes es poden veure ara en l¡¯exposici¨®?Un material per al somni americ¨¤. Una mostra que recull el protagonisme de l¡¯alumini en el disseny americ¨¤ d¡¯entreguerres i que continua el projecte de reflexi¨® i de coneixement del disseny industrial del segle XX per part d¡¯Alfaro Hofmann i la seua col?lecci¨®.
¡°No hem d¡¯oblidar", assenyala Alfaro, "una caracter¨ªstica fonamental de l¡¯alumini, el pes; i ¨¦s que gr¨¤cies a aquest pes lleuger va possibilitar, d¡¯una banda, una producci¨® m¨¦s destacada i, de l¡¯altra, un cost m¨¦s baix, de manera que se¡¯n va fer un producte popular¡±.
Aquest material nou, tot i que ja s¡¯utilitzava per a construir vehicles de transport a la fi del segle XIX, veur¨¤ augmentada la producci¨® considerablement durant la Primera Guerra Mundial com a equipament per a soldats i com a material militar.
¡°Durant el per¨ªode d¡¯entreguerres", assenyala Alfaro,"els productors d¡¯alumini van aconseguir mantenir els nivells de producci¨® assolits durant la Primera Guerra Mundial gr¨¤cies als canvis econ¨°mics i socials que s¡¯estaven produint als Estats Units amb els aven?os tecnol¨°gics, el creixement industrial, l¡¯¨¨xode rural i l¡¯emancipaci¨® de la dona¡±.
¡°L¡¯alumini fou el material perfecte per a una societat en transformaci¨® i amb voluntat de modernitat¡±, diu Alfaro Hofmann.
Un material per al somni americ¨¤. L¡¯alumini en el disseny aerodin¨¤mic d¡¯entreguerres. Alfaro Hofmann Col?lecci¨®. Fusters 13. Pol. Industrial d¡¯Obradors. Godella. Fins al 13 de juliol.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
?Tienes una suscripci¨®n de empresa? Accede aqu¨ª para contratar m¨¢s cuentas.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.