¡®Els nibelungs¡¯ envaeixen el Liceu
El film mut, en blanc i negre, de Fritz Lang, amb m¨²sica de Gottfried Huppertz
El cinema alemany va viure una gloriosa jornada amb l¡¯estrena el 1924, al UFA-Palast de Berlin, d¡¯Els nibelungs, film mut, en blanc i negre, de Fritz Lang, amb m¨²sica de Gottfried Huppertz, que explora la llegenda original dels nibelungs, totalment eclipsada per la famosa tetralogia de Richard Wagner. Gaireb¨¦ un segle despr¨¦s, el Liceu reviu l¡¯esplendor d¡¯aquest hist¨°ric esdeveniment amb la projecci¨® a la seva sala gran d¡¯aquesta obra mestra de la hist¨°ria del cinema ¨¨pic, recuperada ara per la Filmoteca de Catalunya. Les dues parts del m¨ªtic film, La mort de Siegfried i La venjan?a de Kriemhild, amb una durada aproximada de 5 hores i 30 minuts, es projecten el dissabte en una maratoniana sessi¨® que s¡¯inicia a les 18.30 hores.
La seductora proposta cin¨¨fila coincideix a la cartellera amb les funcions de L¡¯or del Rin, el pr¨°leg de l¡¯Anell del Nibelung, cicle que el Liceu oferir¨¤ en quatre temporades consecutives. ?s, per tant, una magn¨ªfica ocasi¨® per comparar dues visions absolutament genials, per¨° molt diferents, de l¡¯univers mitol¨°gic alemany que la propaganda nazi va elevar als altars.
Escrit amb la seva esposa Thea von Harbour, el gui¨® beu en les mateixes fonts utilitzades per Wagner en el seu monumental cicle oper¨ªstic, per¨° sense seguir la seva trama, i utilitzant tamb¨¦ l¡¯obra Die Nibelungen (1862), de Friedrich Hebbel, per recuperar el mite primigeni. A la bellesa de les imatges se suma la m¨²sica creada per al film pel compositor alemany Gottfried Huppertz (1887-1937), autor molt vinculat al teatre i al cinema ¡ªLang li va encarregar tamb¨¦ la m¨²sica per al seu film seg¨¹ent, Metr¨°polis¡ª i que va aconseguir una sorprenent fusi¨® de m¨²sica i imatges. La partitura sonar¨¤ en el Liceu interpretada per la Jove Orquestra Nacional de Catalunya (JONC), dirigida per Manel Valdivieso.
Els nazis van difondre amb plaer la primera part d¡¯aquesta gran producci¨®, La mort de Siegfried, per¨° van prohibir la segona, La venjan?a de Kriemhild; en ella, Lang centra el tema en la venjan?a i el temible perill de les masses sense control, molt allunyat de la dimensi¨® rom¨¤ntica del superheroi ari. Els jerarques nazis, molestos amb aquesta negra lectura, van distribuir una versi¨® curta, m¨¦s suau i adequada a les seves intencions. I al damunt van imposar un nou acompanyament amb m¨²sica de Wagner, la qual cosa va emprenyar molt el mestre de l¡¯expressionisme alemany.
El film arriba en una nova c¨°pia de 35 mm fruit de la restauraci¨® operada per la Friedrich-Wilhelm-Murnau-Stiftung despr¨¦s d¡¯anys de recerca i de col¡¤laboraci¨® de nombroses filmoteques, entre elles la Filmoteca de Catalunya.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.