Hamlet viatja amb tren de rodalia
El II Festival de Tallers de Teatre Cl¨¤ssic ofereix a Val¨¨ncia diversos muntatges per a tots els p¨²blics amb actors professionals i aficionats
¡°Hamlet! Fa un quart d¡¯hora que intentes posar-te els pantalons!¡±, diu Of¨¨lia. Evidentment, el crit no forma part de l¡¯obra de Shakespeare. ?s que Hamlet, com que arriba de Castell¨® a Val¨¨ncia amb tren, ha fet tard, i Of¨¨lia, la xicota del pr¨ªncep de Dinamarca, i la resta de personatges interpretats per actors no professionals, l¡¯esperen impacients en l¡¯escenari per comen?ar l¡¯assaig amb el vestuari que lluiran en l¡¯estrena de l¡¯obra.
A vueltas con Hamlet, una adaptaci¨® de l¡¯autor i director Chema Carde?a, ¨¦s un dels cinc muntatges que es representaran del 30 de maig al 30 de juny en el II Festival de Tallers de Teatre Cl¨¤ssic a la Sala Russafa de Val¨¨ncia. ¡°El teatre cl¨¤ssic ¨¦s la car¨¨ncia m¨¦s gran que hi ha a les escoles de teatre¡±, explica Carde?a, director del festival i de la sala que l¡¯acull, ¡°i com en la dansa, si vols treballar b¨¦ les obres contempor¨¤nies has de con¨¦ixer primer de tot els cl¨¤ssics: Shakespeare, Calder¨®n, Moli¨¨re¡¡±.
Els tallers de teatre cl¨¤ssic solen ser organitzats per companyies independents i altres entitats (escoles municipals, sales teatrals, instituts i col¡¤legis, etc.) en els quals participen actors professionals o aficionats. Per exemple, Los malcasados de Valencia, de Guillem de Castro (del 30 de maig al 2 de juny), i Sangre de Miserables, un mon¨°leg amb barreja de textos diversos de Shakespeare (del 7 al 9 de juny), les representaran actors professionals de les companyies El Corral de l¡¯Olivera i Lagartera, respectivament.
En canvi, A vueltas con Hamlet, del grup d¡¯amateurs de la Sala Russafa (15 i 16 de juny), estar¨¤ interpretada per un arquitecte, dos professors, una pedagoga, una jubilada, un dissenyador gr¨¤fic¡ Eusebio J¨¢tiva, Hamlet, de 34 anys, ¨¦s enginyer industrial. ¡°Una combinaci¨® estranya, veritat?¡±, comenta aquest aficionat que fa quatre anys que participa en tallers teatrals ¡°perqu¨¨, despr¨¦s de tot el dia treballant, m¡¯agrada transformar-me en un altre personatge¡±.
El teatre cl¨¤ssic ¨¦s la car¨¨ncia m¨¦s gran que hi ha a les escoles de teatre¡±, explica Carde?a
Of¨¨lia, la xicota de Hamlet, ¨¦s B¨¢rbara Trillo-Figueroa, una gestora cultural de 35 anys, que per q¨¹estions laborals va haver de veure 118 funcions anuals durant tres anys. ¡°Quan em canviaren de departament i vaig deixar de veure espectacles, necessitava el teatre com si f¨®ra una droga¡±, explica, ¡°i per aix¨° em vaig inscriure en els tallers, perqu¨¨ s¡¯ha convertit en una addicci¨®¡±. Per a Nieves Gonz¨¢lez, de 63 anys, aquest ¨¦s el primer taller i la seua primera funci¨® davant el p¨²blic. ¡°He apr¨¦s molt sobre els comportaments de les persones, sobre la comunicaci¨®, sobre tot all¨° que ens fa humans¡±, diu aquesta jubilada que interpreta el paper de la dama de la reina de Dinamarca.
Per a Carde?a, dirigir un grup d¡¯aficionats ¡°ha estat molt estressant, perqu¨¨ es tracta de gent de diverses edats [entre 23 i 63 anys] que no t¨¦ res a veure amb el teatre, i perqu¨¨ jo en cap moment els he tractat com a amateurs, sin¨® com a actors¡±. ¡°Per¨°¡±, afig el director, ¡°tot i que la manera de treballar ¨¦s diferent, perqu¨¨ no tenen la mateixa capacitat de concentraci¨® i disciplina, ha estat una experi¨¨ncia enriquidora fora mida, i ¨¦s meravell¨®s veure com han evolucionat persones que al principi eren incapaces de memoritzar una frase¡±.
Aix¨ª doncs, al cap de tres mesos de preparaci¨® i de sessions monogr¨¤fiques (dansa, veu i dicci¨®, etc.), sense pensar-s¡¯hi, Carde?a va dir als seus alumnes: ¡°Si s¡¯hi atreviu, jo incl¨°s, farem un Hamlet!¡±. I aix¨° fan, n¡¯assagen una adaptaci¨® per a 14 personatges (el nombre d¡¯alumnes que formen el taller) amb una escenografia m¨ªnima, ¡°per¨° molt arriscada, perqu¨¨ tots els actors estan damunt l¡¯escenari sempre¡±, diu el director.
Els tallers de teatre cl¨¤ssic solen ser organitzats per companyies independents i altres entitats
La quarta obra del festival, Mucho ruido y pocas nueces (del 20 al 23 de juny), la representaran actors del taller per a professionals de la Sala Russafa. Per¨° l¡¯obra que fa m¨¦s il¡¤lusi¨® al director del cicle ¨¦s l¡¯¨²ltima, La isla de Miranda (30 de juny). Es tracta d¡¯una adaptaci¨® de La tempesta, de Shakespeare, a c¨¤rrec del Teatro de Sombras Avoramar (Sagunt), format per discapacitats intel¡¤lectuals sota la direcci¨® de la companyia Teatres de la Llum. ¡°La versi¨® la fan els mateixos alumnes, que tenen un m¨®n molt especial, i la representen nom¨¦s amb llums i ombres¡±. ¡°L¡¯any passat¡±, afig Carde?a, ¡°van portar al festival l¡¯obra Romeos & Julietas, i el p¨²blic es va al?ar dret emocionat¡±. ¡°A mi¡±, confessa, ¡°em va colpir que els alumnes no volgueren que Romeu i Julieta moriren, perqu¨¨ deien que la gent enamorada no es pot morir, eren incapa?os d¡¯acceptar-ho¡±.
?s clar que Carde?a defensa la vig¨¨ncia dels cl¨¤ssics. ¡°El teatre ¨¦s un llenguatge que arriba a tot el m¨®n, i l¡¯ess¨¨ncia d¡¯un cl¨¤ssic s¡¯ent¨¦n perfectament hui en dia¡±. Per al festival ha volgut seleccionar ¡°una varietat de temes i muntatges perqu¨¨ el p¨²blic no identifique all¨° cl¨¤ssic amb temes potents o avorrits¡±. ¡°Els cl¨¤ssics¡±, diu, ¡°tenen una atemporalitat i una universalitat pel que fa als temes que tracten: la mort, la por de la mort, l¡¯amor, la pol¨ªtica¡¡±. ¡°?s un exercici de comparaci¨® amb les coses que passen ara, i la gent, en recon¨¦ixer-les, les fa seues¡±, conclou.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.