Mite? Ra¨®? Parlem-ne
Una exposici¨® tan magn¨ªfica com "Mediterrani. Del mite a la ra¨®" es mereixeria un discurs te¨°ric una mica menys err¨¤tic
![Mediterrani. Del mite a la raó, una gran ocasió per aprendre dels antics.](https://imagenes.elpais.com/resizer/v2/4MKLOBLKEZKCHX7TJ5BRPXQZX4.jpg?auth=66fac5f797b4ecd7b0d7bc6e0fba669ed49953738117747127cace784be782bf&width=414)
Una exposici¨® tan magn¨ªfica com Mediterrani. Del mite a la ra¨®, que ofereix CaixaForum, es mereixeria un discurs te¨°ric una mica menys err¨¤tic. Els vasos, terracotes, relleus i frescos procedents de tot Europa s¨®n una gran ocasi¨® per aprendre dels antics, per¨° el fil del discurs ¨¦s, sovint, incoherent i desconcertant. El subt¨ªtol, Del mite a la ra¨®, prov¨¦ d¡¯una idea for?a estesa als anys quaranta, quan Wilhelm Nestle escriv¨ª Vom Mythos zum Logos, que ha caigut en descr¨¨dit. Des dels anys seixanta, els estudiosos han discutit la polaritzaci¨® entre mite i ra¨® i, sobretot, l¡¯evoluci¨® entre l¡¯un i l¡¯altra. Per als grecs antics (com en l¡¯Europa que se¡¯n vol hereva) mite i ra¨® s¨®n indestriables. ?s cert que els grecs foren els inventors del llenguatge te¨°ric, abstracte, de la matem¨¤tica i del que avui anomenem filosofia, per¨° la paraula po¨¨tica s¡¯ordenava en un relat coherent, l¨°gic i sistem¨¤tic que era posat sempre en dubte, com tamb¨¦ ho eren els principis dels savis. Per citar nom¨¦s un llibre imprescindible sobre el debat, vegeu Richard Buxton (ed.), From Myth to Reason? Studies in the Development of Greek Thought, Oxford 1999.
Els magn¨ªfics objectes van acompanyats d¡¯unes explicacions en els plafons i en l¡¯¨¤udio que no tenen gaire en compte la cronologia. Conceptes com creaci¨®, salvaci¨®, amor als homes, compassi¨®, s¨®n termes d¡¯¨²s cristi¨¤ que s¡¯han de fer servir amb cura aplicats als grecs. Aquests mai no tingueren un concepte de creaci¨® divina del m¨®n, sin¨® que la poesia orden¨¤ i vertebr¨¤ una s¨¨rie de forces primordials en una s¨¨rie geneal¨°gica. I abans del Prometeu d¡¯?squil, que inspir¨¤ la lectura rom¨¤ntica del d¨¦u filantrop, els grecs explicaven la tensi¨® entre el Tit¨¤ i Zeus, que es deixa enganyar, de grat, perqu¨¨ sap quina ser¨¤ la condici¨® humana. El primer sacrifici va acompanyat del foc i del c¨¤stig de Zeus, que ¨¦s la primera dona, Pandora (de la qual l¡¯exposici¨® no diu absolutament res, mentre que es diu que Prometeu fabric¨¤ els homes, versi¨® molt tardana). Els grecs no expliquen la hist¨°ria del primer home, sin¨® de la primera dona, la qual, amb el foc i el sacrifici, definia la identitat humana, com han posat en relleu Vernant, Vidal Naquet i Loraux, entre d¡¯altres.
MEDITERRANI. DEL MITE A LA RA?
CaixaForum Barcelona
Fins al 15 de juny
Al cat¨¤leg, un excel¡¤lent article de Gregorio Luri matisa i equilibra les relacions entre democr¨¤cia, filosofia, mite, poesia i art, per¨° sorpr¨¨n que, al costat d¡¯aquest i de dos articles m¨¦s, m¨¦s breus i molt fins, i d¡¯una acurada explicaci¨® t¨¨cnica de les peces exposades, hi hagi un discurs conf¨²s que barreja ¨¨poques i conceptes i unes afirmacions m¨¦s que discutibles.
La mort no ¨¦s ¡°una deessa terrible de rostre atro?¡±, sin¨® que, en grec, ¨¦s masculina, T¨¤natos; els misteris s¨®n antics i no nom¨¦s hel¡¤len¨ªstics, els d¡¯Eleusis sens dubte, i probablement els ¨°rfics; Odisseu no va rec¨®rrer la Mediterr¨¤nia real, com ha demostrat Vidal Naquet a Le chasseur noir; i els herois tr¨¤gics no s¨®n objecte de ¡°manipulacions d¡¯uns d¨¦us als quals tot era perm¨¨s¡±, com va demostrar la malaguanyada Nicole Loraux, que establ¨ª la relaci¨® entre trag¨¨dia i democr¨¤cia atenesa. Per parlar de rituals, conv¨¦ llegir Burkert i Calame, entre d¡¯altres. No ¨¦s gens clar que el pharmak¨®s (no pharmak¨®i, que ¨¦s plural), el boc expiatori, fos innocent (els grecs tamb¨¦ coneixien la pena de mort). Hi ha moltes m¨¦s afirmacions que grinyolen, i es troba a faltar el coneixement de la bibliografia dels darrers trenta anys. Hi ha tamb¨¦ q¨¹estions menors, com ara la transcripci¨® dels noms grecs al catal¨¤, sovint incoherent.
L¡¯esfor? tit¨¤nic que representa aplegar aquesta col¡¤lecci¨®, espl¨¨ndida i recomanable, s¡¯hauria d¡¯haver correspost amb l¡¯intent d¡¯un discurs m¨¦s acurat. Val la pena entretenir-se en els objectes, alguns poc habituals, com les terracotes, per¨°, pel que fa al text, conv¨¦ exercir l¡¯esperit cr¨ªtic, tal com ens ensenyaren els grecs.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
?Tienes una suscripci¨®n de empresa? Accede aqu¨ª para contratar m¨¢s cuentas.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.