_
_
_
_
Entrevista

Carme Pin¨®s o l'elogi del lloc

Despr¨¦s d'anys de silenci, l'arquitecta torna a construir a Catalunya i rep el reconeixement dels col¡¤legues per l'espectacular Torre Cube de M¨¨xic

La seva ¨¦s una arquitectura fugissera, dif¨ªcil d'abastar a primera vista, tan plena com est¨¤ de racons i de plecs, per¨° al mateix temps d'una contund¨¨ncia aclaparadora. Carme Pin¨®s (Barcelona, 1955) ¨¦s una de les principals figures de l'arquitectura catalana i, tal vegada, tamb¨¦ una de les seves grans desconegudes. Potser ¨¦s perqu¨¨ als darrers anys no ha fet gaire coses a Catalunya, tot i que ara hi t¨¦ en marxa uns quants projectes, o potser per d'altres raons. El cas ¨¦s que aviat sortir¨¤ un monogr¨¤fic dedicat a la seva obra a Documentos de Arquitectura, la cuidada revista que edita el Col¡¤legi d'Arquitectes d'Almeria, que t¨¦ com a principal protagonista la Torre Cube, un espectacular edifici que ha constru?t a la ciutat mexicana de Guadalajara, i que ha tingut un considerable ¨¨xit cr¨ªtic i tamb¨¦ medi¨¤tic. Ha estat aquesta torre la que li ha valgut tamb¨¦ el premi Arqcatmon, amb que el Col¡¤legi d'Arquitectes de Catalunya (COAC) vol potenciar els professionals que construeixen fora, i que forma part de l'exposici¨® sobre l'arquitectura catalana al m¨®n que es presenta fins al dos de juny a la seu barcelonina del col¡¤legi.

"El context no ¨¦s sols con¨¦ixer el terreny, sin¨® tamb¨¦ quina repercusi¨® tindr¨¤ el teu gest"
"La reglamentaci¨® est¨¤ pensada per protegir-se del 'ganster', per¨° tracta a tots com si ho fossin"
"All¨° que marca la difer¨¨ncia de la bona arquitectura ¨¦s la particularitat"

S'ha de dir que el premi li van donar ex aquo amb el parlament d'Edimburg d'Enric Miralles i Benedetta Tagliabue. I t¨¦ cert sentit, o potser ¨¦s una paradoxa, perqu¨¨ Pin¨®s va ser durant 14 anys parella de Miralles, amb qui va construir obres tan emblem¨¤tiques com el cementiri d'Igualada, una escola a Morella o el centre c¨ªvic d'Hostalets. Junts obtingueren el Premio Nacional de Arquitectura i un prestigi que, de cop, semblava que sols s'apuntava a la llista del desaparegut arquitecte. Tanmateix, Pin¨®s no es queixa. Ella va continuar treballant, viatjant arreu del m¨®n i fent l'arquitectura amb la que creia. Entusiasta, ho explica amb els dibuixos i les maquetes dels projectes que t¨¦ al seu estudi de sempre, a la Diagonal de Barcelona.

Pregunta. La Torre Cube ¨¦s un edifici d'oficines molt singular.

Resposta. En realitat, aquest projecte s¨®n tres torres de formig¨® que van aguantant en volad¨ªs els tres nuclis d'oficines. Generalment, els edificis d'oficina tenen un cor d'instal¡¤lacions i de comunicacions, i la fa?ana. Aix¨ª, els despatxos que tenen vistes a l'exterior es redueixen a un quart i la resta estan a l'interior. Jo el que faig, entre d'altres coses perqu¨¨ el clima de Guadalajara ¨¦s molt bo i aconseguint una ventilaci¨® correcta l'aire condicionat no seria tan necessari, ¨¦s agafar el cor i dividir-lo amb aquests tres gran pilars, que es converteixen en l'¨²nica estructura de l'edifici que aguanta en volad¨ªs els tres nuclis d'oficines. Aix¨ª tothom t¨¦ vistes i la ventilaci¨® pot ser creuada, protegint el vidre amb una soluci¨® de fusta una mica separada que permet que l'aire ventili i el vidre no estigui mai calent.

P. ?s a dir, hi ha aire condicionat per¨° est¨¤ pensat per obrir les finestres.

R. Exacte. Tot l'edifici est¨¤ fet amb el sistema estructural de postensat, que ens permet aconseguir una llum molt m¨¦s gran sense necessitat d'un sol pilar i tamb¨¦ fer de tant en tant algunes terrasses que permeten que la gent de les oficines interiors tingui tamb¨¦ vista a l'exterior.

Quan vaig arribar al terreny nom¨¦s hi havia arbres. Tot el que hi ha ara al voltant s'ha constru?t despr¨¦s. Per aix¨° vaig comen?ar a dialogar amb els arbres, va ser el primer. Segons com mires la torre sembla que l'estructura es torna arbre, amb les seves branques, que s¨®n les oficines, en equilibri.

P. Diu que la Torre Cube ¨¦s un arbre, explica el projecte de torres que va fer pel concurs de la pla?a Europa de L'Hospitalet com un bouquet de flors i l'edifici d'habitatges que construeix a Novoli, prop de Flor¨¨ncia, el presenta com una pedra de quars amb una pell exterior de cer¨¤mica compacta i un interior, obert cap al parc, acristallat i brillant. ?Li funciona aquest sistema de fer servir met¨¤fores naturals per explicar les formes?

R. S¨ª. Jo sempre dic que tot ¨¦s un joc de relacions i la met¨¤fora no deixa de ser una manera de relacionar una cosa amb una altra.

P. Tamb¨¦ parla molt de l'arquitectura com a joc, per¨° d'altra banda el seu treball sempre est¨¤ molt arrelat a la terra.

R. A mi m'agrada fer participar el context. Si no vaig al lloc i no s¨¦ que pot significar all¨¤ la nostra actuaci¨® no s¨¦ pensar. ?I quina ¨¦s la cota amb que et relaciones m¨¦s amb el context? La cota zero. Perqu¨¨ l'arquitectura no ¨¦s nom¨¦s l'objecte, ¨¦s l'eco que projectes, capa? de crear quelcom a l'entorn. El pl¨¤nol de situaci¨® ¨¦s on neix el projecte, on jo entenc l'arquitectura. A l'escola que estem construint al barri Can Bou de Castelldefells tamb¨¦ tot parteix del context. ?s un solar situat al costat de la via del tren i fem que l'edifici, que t¨¦ una fa?ana que juga amb la forma d'un vag¨® de tren, serveixi de tap per esmorteir el soroll. Totes les aules donen cap a l'interior, cap al pati, i les depend¨¨ncies estan fraccionades i organitzades de manera escalonada perqu¨¨ m'interessa que quan el nen surti al pati no tingui l'ombra d'un gran edifici, que nom¨¦s es veu des de l'exterior, sin¨® una escala m¨¦s propera. A l'interior, en canvi, hi ha voluntat de ser un espai ¨²nic i concentro la zona de circulaci¨® perqu¨¨ el nens puguin situar-se i tenir sempre una visi¨® global d'on s¨®n.

P. A Tortosa va guanyar el concurs per construir la seu que aglutinar¨¤ les oficines de la Generalitat a les Terres de l'Ebre i l'edifici est¨¤ al centre hist¨°ric. ?Com s'encara, aqu¨ª, al context?

R. El centre de Tortosa est¨¤ molt degradat. La vertitat ¨¦s que la realitat del nostre pa¨ªs ¨¦s bastant lamentable perqu¨¨ quan un veu els palaus que hi havia i en qu¨¨ s'ha convertit ara la zona... Per aix¨° el nostre projecte intenta tapar tant com sigui possible els edificis que envolten el solar i, al mateix temps, crear espai p¨²blic. Ens situem enmig del solar i a la planta baixa hi ha passatges que donen continu?tat al carrer comercial, per¨° mai veus l'edifici sencer sin¨® de forma parcial, va fent gestos. No ¨¦s la gran fa?ana sin¨® l'edifici que es fracciona i que es va entenent des de la parcialitat, per¨° que est¨¤ generant espais dintre i fora, perqu¨¨ ¨¦s tan important la pla?a que genera fora com l'espai que d¨®na dins.

P. ?Pensa que es pot traslladar una forma que ha funcionat en un lloc a un altre indret?

R. No, de cap manera.No ¨¦s sols el terreny, s¨®n moltes coses. Jo s¨®c capa? de treballar a M¨¨xic perqu¨¨ porto ja anys anant-hi i conec una mica el pa¨ªs. I a la Torre Cube m'atreveixo a fer aquesta escalinata tan grossa que dona acc¨¦s al hall, que tamb¨¦ ¨¦s enorme, perqu¨¨ s¨¦ que a M¨¨xic les coses grosses i monumentals no els espanten, al contrari, s'identifiquen amb tot el que ¨¦s monumental; grans escales, grans voladissos, ¨¦s el llenguatge que volen sentir. S¨®n coses que no s¨¦ si aqu¨ª a Europa hauria fet. Per¨° all¨¤ em sentia molt c¨°moda proposant al client aquestes coses. El context no ¨¦s con¨¨ixer sols els terreny sin¨® tamb¨¦ la realitat social i la repercussi¨® que pot tenir el teu gest. Fer una torre t¨¦ una repercussi¨® en la distinci¨® de la ciutat i un ha de ser conscient del que est¨¤ fent.

P. ?I qu¨¨ n'opina, de les torres? Almenys a Barcelona hi ha hagut grans debats sobre el tema.

R. Jo he crescut mirant l'Atl¨¤ntic... [la seva casa familiar, on viu i hi t¨¦ l'estudi, est¨¤ a Diagonal cantonada amb Balmes, enfront de la torre del banc Atl¨¤ntic, avui Sabadell]. He tingut la torre al davant tota la vida. No crec que les coses siguin tan rotundes, el que passa ¨¦s que les torres es converteixen de seguida en mites de la ciutat. Antigament, el que sobresortia m¨¦s d'una ciutat era la catedral, era amb el que tothom s'identificava m¨¦s. Avui dia, en una ciutat el que sobresurt s¨®n els bancs, les multinacionals... La nostra religi¨® ¨¦s el mercat i ¨¦s l¨°gic que s'expressi amb la torre cada cop m¨¦s alta i que la ciutat tamb¨¦ vulgui ser la que t¨¦ les entitats m¨¦s grosses i m¨¦s importants. Crec que s'ha d'entendre qu¨¨ significa cada cosa. Si les ciutats volen tenir torres altes ¨¦s perqu¨¨ el poder, avui en dia, est¨¤ per aix¨°.

P. Sorpren la insist¨¨ncia despr¨¦s del que va passar amb les Torres Bessones...

R. ?s una fugida cap endavant.

P. Ja, per¨° s'ha demostrat que quan m¨¦s simb¨°lica ¨¦s una cosa m¨¦s perillosa pot resultar. ?No veu desfassada aquesta competici¨®?

R. No. Jo diria que ¨¦s el discurs m¨¦s social el que no interessa massa. El que s¨ª interessa ¨¦s la lluita de poder. El mercat, diuen, ¨¦s el futur i no ¨¦s pot q¨¹estionar, perqu¨¨ si es q¨¹estiona no sabem qu¨¨ fer, no tenim alternativa. Xina s'ha posat amb el capitalisme m¨¦s b¨¨stia, doncs nosaltres diem: Vinga, a totes! No hi ha espai a dir: aturem-nos, pensem, no hi ha marge. A totes, m¨¦s que mai. Per aix¨° a vegades a mi tot aix¨° em sembla el cant del cigne del capitalisme.

P. Des de Barcelona s'insisteix a defensar la densitat.

R. S¨ª, per¨° jo ara acabo d'arribar de Sidney, que ¨¦s una ciutat amb moltes zones disperses i en canvi ¨¦s idil¡¤l¨ªca, funciona molt b¨¦. Crec que Barcelona ¨¦s una de les ciutats m¨¦s denses del m¨®n i resulta una mica estressant. Hi ha un soroll incre?ble. Aquesta cosa de densitat igual a ciutat no m'ho crec tant. Si es creen espais de relaci¨® es fa ciutat, perqu¨¨ el que compta ¨¦s fer comunitat. Londres no ¨¦s tan densa com Barcelona i ¨¦s ciutat, ?no? El que passa ¨¦s que urban¨ªsticament jo tinc les meves idees que m'ajuden a fer l'arquitectura...

P. ??s el primer que es planteja a l'hora d'encarar un projecte?

R. Sempre. Abans de pensar en objectes miro com arribo a terra, com organitzar la gent que hi viur¨¤, com ho veur¨¤, qu¨¨ puc oferir. Com entro dintre d'aquesta trama que ¨¦s una ciutat.. Crec que encara que facis una paperera est¨¤s fent ciutat. Fer ciutat ¨¦s donar possibilitats de relaci¨® a la gent.

P. ?I qu¨¨ li sembla, que hi ha massa reglamentaci¨® urban¨ªstica o massa poca?

R. Diria que sempre est¨¤ reglamentat pel pitjor. Les lleis estan pensades per protegir-se del ganster i aix¨° fa que es tracti a tothom com si fossin gaireb¨¦ gansters, perqu¨¨ no es dona marge. La Torre Cube no l'hauria pogut fer aqu¨ª perque a M¨¨xic he fet l'al?ada i els espais oberts que he volgut. No he tingut regles. Aqu¨ª, al controlar tant fas que tot es vulgaritzi. Les coses magn¨ªfiques solen estar al l¨ªmit i quan acotes tant el que es pot fer el resultat sol ser d'encefalograma pla. Tamb¨¦ crec que a Barcelona hi ha mecanismes per evitar-ho, com aquesta comissi¨® de qualitat: encara que et costi molt aconsegueixes fer-te escoltar i que et miren amb uns ulls concrets. Quan es regeix nom¨¦s amb ordenances i no es para atenci¨® al cas concret, l'arquitectura baixa molt de nivell.

P. Darrerament ha passat la comissi¨® dues vegades. Per l'habitatge unifamiliar que construeix a un passatge de Vallcarca, i per la reestructuraci¨® de l'edifici del carrer C¨®rcega on ha planejat una fa?ana trencadora recoberta de malles met¨¤liques replegables. Ser¨¤ una intervenci¨® potent a l'Eixample.

R. Es parteix d'un edifici existent dels anys setanta que volen modificar per¨° sense canviar l'estructura. El que he fet ¨¦s despla?ar el pati interior i l'escala cap a la fa?ana de manera que aix¨ª es converteix en una gran llanterna que d¨®na llum a l'interior i es converteix en lloc de relaci¨® i de sortida de les oficines. Despr¨¦s, a la fa?ana hi deixo penjant uns malles metal¡¤liques que s'emboliquen i que integren jardineres que pengen a diferents nivells. M'interessa que la fa?ana formi part d'aquesta viv¨¨ncia interior de l'edifici i del joc volum¨¨tric. ?s l'ultima pell, per¨° reflexa el que es viu dintre.

P. D¨®na la sensaci¨® que els seus edificis es van definint mentre els va fent...

R. No, tant de bo!, no t'ho permeten. Gaud¨ª no seria Gaud¨ª si hagu¨¦s de fer un estat de medicions com el que t'exigeixen ara. Com que les regles s¨®n molt clares per¨° les possibilitats que aquestes et donen s¨®n moltes, a vegades estem molt temps jugant a trobar quin ¨¦s el punt en qu¨¨ ens aturem. Per¨°, tot i les proves, el projecte b¨¤sicament sempre ¨¦s el mateix i neix d'una voluntat estructural que et resolgui tot un programa i que et doni el joc formal. El primer que penses ¨¦s aquest joc estructural, per¨° al servei d'all¨° altre. Avui en dia tot es pot construir i sembla que hi ha gent que primer fa formes i despr¨¦s busca la manera d'aguantar-les. A mi m'agrada comen?ar a l'inrev¨¦s, el joc formal me'l donar¨¤ l'estructura que he pensat a l'inici.

P. Ara amb els ordinadors sembla que tot ¨¦s possible.

R. Uf!, s¨ª, ¨¦s pot fer tot. A m¨ª m'agrada que l'estructura formi part de l'expressi¨® de l'edifici. Diguem que podria formar de l'antiga escola. A vegades em sento m¨¦s a prop dels arquitectes dels anys cinquanta o seixanta que dels d'ara mateix. Per¨°, en canvi, busco una contemporane?tat total.

P. ?I quin paper hi juga el client?

R. No es pot fer bona arquitectura sense un bon client. Nom¨¦s amb la seva confian?a es pot tirar endavant. En aquest sentit jo sempre he dit que la Torre Cube ¨¦s un petit miracle perqu¨¨ tant el constructor com el client com nosaltres mir¨¤vem cap a una mateixa cosa, i era que aquest projecte fos el m¨¦s ¨°ptim possible. Aleshores ¨¦s quan hi ha bon clima. Veure aixecar un edifici ¨¦s de les coses m¨¦s maques que hi ha, tot i que aqu¨ª a Espanya sembla que una direcci¨® d'obres hagi que ser un a veure qui crida m¨¦s. Hi ha unes tensions que no entenc.

P. Molts arquitectes es queixen que els promotors no els deixen experimentar.

R. Entre d'altres coses, perqu¨¨ el mercat va molt accelerat i a vegades sembla que tot va d'un mes. Els promotors troben que ja tenen molt risc perqu¨¨ els preus dels solars s¨®n molt alts i no es plantegen arriscar-se per donar un producte diferent que no saben si el mercat acceptar¨¤. Com que tot ¨¦s igual, la gent desconeix que hi ha d'altres possibilitats i demana el mateix, el que coneix, i com que ¨¦s aix¨ª el promotor diu que li demanen el de sempre. ?s el peix que es menja la cua, i no en sortim. Per exemple, la Torre Cube va ser un ¨¨xit que van assumir uns promotors i ara, com que ha estat un ¨¨xit medi¨¤tic, tothom vol fer torres all¨¤, per¨° mentre no hi ha alg¨² que s'atreveix no es trenca aquest cercle vici¨®s. Per tant, o hi ha d'haver promotors amb un cert esperit de risc o ha d'haver-hi un govern amb m¨¦s comprensi¨® cap a l'arquitectura, perqu¨¨ al cap i la fi els que encarreguen les coses al govern s¨®n arquitectes. Tot plegat ajudaria a fer que la gent prengui consci¨¨ncia i sigui capa? de mirar amb altres ulls all¨° que ¨¦s diferent o singular.

P. En el camp pedag¨°gic, ha donat classes a molt llocs.

R. Cada any procuro donar-les a un pa¨ªs diferent. Ara porto dos anys a Su?ssa, per¨° abans vaig estar a It¨¤lia, Boston, Nova York... Cada any dono un semestre en un pa¨ªs diferent.

P. ?I per qu¨¨?

R. Perqu¨¨ en tinc la possibilitat, perqu¨¨ m'ho ofereixen. I a con¨¨ixer els estudiants et permet con¨¨ixer molt¨ªssim un pa¨ªs. Al cap i a la fi les armes que t¨¦ un arquitecte, o alg¨² creatiu, ¨¦s ell mateix. Entres molt en l'esperit de la gent quan ajudes a projectar. ?s una experi¨¨ncia molt maca veure com ¨¦s la gent de Xile, de Col¨°mbia, d'Argentina, d'Estats Units, o de Par¨ªs, on tamb¨¦ he donat classes. Sempre de projectes. Ho puc fer perqu¨¨ jo no els vaig explicant la meva ci¨¨ncia als estudiants, sin¨® que els ajudo a que s'aclareixin les idees i creguin en s¨ª mateixos. Ara b¨¦, s¨ª que comen?o explicant la responsabilitat que significa ser arquitecte.

P. ?I quina ¨¦s?

R. B¨¦, ser conscient de totes aquestes coses que hem parlat. No som un punt i apart. L'arquitectura sempre transforma el lloc, per¨° hem de procurar que aquesta transformaci¨® no sigui un trencament sin¨® punts d'inflexi¨® dintre d'una continu?tat.

P. ?I aqu¨ª a Barcelona no ha donat classe?

R. No. Vaig donar una vegada un master. Diguem que fa molts anys que em vaig presentar i no em van acceptar. Al mateix temps estava donant classe a Chicago i em vaig dir, si tinc cada any ofertes de tot arreu que em busquen i em paguen 10 cops m¨¦s...

P. ?No es cansa de viatjar tant?

R. Molt, molt, per¨° ja no s¨¦ parar. A m¨¦s, la realitat d'aqu¨ª a vegades tamb¨¦ m'of¨¨n i necessito sortir.Per¨° crec que ja ¨¦s la in¨¨rcia de no poder estar quieta. A m¨¦s, penso molt quan estic fora, tinc moltes hores de soledat que aprofito per estudiar, per tenir dist¨¤ncia amb el propi estudi, tot i que sempre hi estic en contacte.

P. ?Com afecta aix¨° a la manera de projectar?.

R. Intento entendre al client i adaptar-me al que demana i al context. No vaig a imposar res. La resposta ve condicionada a la pregunta. Ara el valor del mercat sembla que est¨¤ per sobre de tot, i com que els arquitectes a vegades intenten respondre a aquest mercat abstracte i ¨²nic en lloc de a les particularitats, la cultura es penalitza i tot s'iguala i es banalitza. Per¨° ¨¦s la particularitat all¨° que marca la difer¨¨ncia.

"Sempre he estat la mateixa"

Pregunta. A la seva traject¨°ria hi ha una primera etapa amb Miralles, fins al 1991, i despr¨¦s una altra en solitari. ?Es veu en dues etapes molt diferenciades?

R. El meu pensament i el que desenvolupem aqu¨ª a l'estudi ¨¦s continuat. Incl¨²s tinc el mateix estudi i la mateixa relaci¨® amb la gent. No he canviat, jo s¨®c la mateixa. El que passa ¨¦s que hi ha una relaci¨® diferent amb l'exterior i de l'exterior cap a mi, en dues etapes.

P. ?Per¨° la manera de pensar el projecte, ¨¦s igual?

R. A nivell de pensar s¨ª, a nivell de realitzar-ho... abans ¨¦rem dos... La filosofia general dels projectes ¨¦s la mateixa, la manera com es realitzen canvia perque abans era un constant di¨¤leg, molt ¨ªntim, molt pr¨°xim. Ara la primera etapa ¨¦s molt meva, per¨° quan tinc una idea immediatament la dono i la comparteixo. Un cop he pensat en un projecte i en tinc les pautes, immediatament la dono a l'estudi per veure si ¨¦s factible. Ara, el moment primer de parir les coses es produeix en una soledat immensa.

P. ?I la filosofia que ha mantingut, ¨¦s aquesta de trencar les l¨ªnies, d'arrelar-se a la terra?

R. El no aparentar una forma monol¨ªtica, el no jugar mai amb frontalitats, amb que les coses s'articulin, que l'interior i l'exterior sempre sigui una sola cosa, que s'entenguin i es complementin. Aix¨° ¨¦s una filosofia, el convertir-ho tot en un joc, que les coses sumin, no ve d'un pam quan les coses estan clares. No ¨¦s all¨° de "la bellesa ¨¦s aquesta l¨ªnia", la bellesa ¨¦s un pensament.

P. Deia que vost¨¨ no havia canviat, per¨° despr¨¦s de la separaci¨® de Miralles, tot i el projecte del pont de Petrer, el passeig mar¨ªtim de Torrevieja o el parc de les estacions de Palma, tant maltractat i avui destru?t, semblava com si hagu¨¦s desaparegut del m¨®n p¨²blic a Catalunya. ?s estrany. ?Com ho ha viscut?

R. A vegades sembla com si no exist¨ªs. De totes maneres, tinc el meu treball, tinc el meu estudi, aqu¨ª la m¨¤quina no ha parat mai. A vegades sota m¨ªnims, a vegades amb la m¨¤quina a punt de rebentar, per¨° sempre ha funcionat, i sempre amb la mateixa filosofia i amb el mateix humor. Crec que mai ens hem sentit desemparats, sempre ha hagut, almenys jo ho he sentit, com felicitat de fer les coses. No he anat mai a l'estudi sentint-me trista, tot el contrari, puc estar trista just quan tanca l'estudi, per¨° quan l'estudi est¨¤ obert, mai. A vegades una mica hist¨¨rica, per¨° no trista.

P. S'ha sentit tractada injustament?

R. S¨ª, per¨° d'alguna manera tampoc m'agrada gaire pensar en aix¨°. Diguem que mai he ent¨¨s la reacci¨®. A vegades se m'estima, a vegades no se m'estima, a vegades s¨®c la que m¨¦s, a vegades la que menys. Jo sempre he estat la mateixa. Fora se'm veu d'una manera o d'una altra, per¨° aix¨° tampoc em preocupa.. Mentre pugui continuar, mentre hi hagi un petit espai per poder donar un pas m¨¦s, tant m'¨¦s. El que em preocupa ¨¦s que el que fem a l'estudi estigui b¨¦, fer bona arquitectura, tenir una petita possibilitat de fer-la. No jugar al divisme ni a ser popular sin¨® simplement a contribuir amb l'arquitectura a fer un m¨®n una mica millor. Encara crec en la responsabilitat de ser arquitecte.

Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo

?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?

Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.

?Por qu¨¦ est¨¢s viendo esto?

Flecha

Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.

Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.

?Tienes una suscripci¨®n de empresa? Accede aqu¨ª para contratar m¨¢s cuentas.

En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.

Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.

Archivado En

Recomendaciones EL PA?S
Recomendaciones EL PA?S
Recomendaciones EL PA?S
_
_
universo-virtual.com
buytrendz.net
thisforall.net
benchpressgains.com
qthzb.com
mindhunter9.com
dwjqp1.com
secure-signup.net
ahaayy.com
soxtry.com
tressesindia.com
puresybian.com
krpano-chs.com
cre8workshop.com
hdkino.org
peixun021.com
qz786.com
utahperformingartscenter.org
maw-pr.com
zaaksen.com
ypxsptbfd7.com
worldqrmconference.com
shangyuwh.com
eejssdfsdfdfjsd.com
playminecraftfreeonline.com
trekvietnamtour.com
your-business-articles.com
essaywritingservice10.com
hindusamaaj.com
joggingvideo.com
wandercoups.com
onlinenewsofindia.com
worldgraphic-team.com
bnsrz.com
wormblaster.net
tongchengchuyange0004.com
internetknowing.com
breachurch.com
peachesnginburlesque.com
dataarchitectoo.com
clientfunnelformula.com
30pps.com
cherylroll.com
ks2252.com
webmanicura.com
osostore.com
softsmob.com
sofietsshotel.com
facetorch.com
nylawyerreview.com
apapromotions.com
shareparelli.com
goeaglepointe.com
thegreenmanpubphuket.com
karotorossian.com
publicsensor.com
taiwandefence.com
epcsur.com
odskc.com
inzziln.info
leaiiln.info
cq-oa.com
dqtianshun.com
southstills.com
tvtv98.com
thewellington-hotel.com
bccaipiao.com
colectoresindustrialesgs.com
shenanddcg.com
capriartfilmfestival.com
replicabreitlingsale.com
thaiamarinnewtoncorner.com
gkmcww.com
mbnkbj.com
andrewbrennandesign.com
cod54.com
luobinzhang.com
bartoysdirect.com
taquerialoscompadresdc.com
aaoodln.info
amcckln.info
drvrnln.info
dwabmln.info
fcsjoln.info
hlonxln.info
kcmeiln.info
kplrrln.info
fatcatoons.com
91guoys.com
signupforfreehosting.com
faithfirst.net
zjyc28.com
tongchengjinyeyouyue0004.com
nhuan6.com
oldgardensflowers.com
lightupthefloor.com
bahamamamas-stjohns.com
ly2818.com
905onthebay.com
fonemenu.com
notanothermovie.com
ukrainehighclassescort.com
meincmagazine.com
av-5858.com
yallerdawg.com
donkeythemovie.com
corporatehospitalitygroup.com
boboyy88.com
miteinander-lernen.com
dannayconsulting.com
officialtomsshoesoutletstore.com
forsale-amoxil-amoxicillin.net
generictadalafil-canada.net
guitarlessonseastlondon.com
lesliesrestaurants.com
mattyno9.com
nri-homeloans.com
rtgvisas-qatar.com
salbutamolventolinonline.net
sportsinjuries.info
topsedu.xyz
xmxm7.com
x332.xyz
sportstrainingblog.com
autopartspares.com
readguy.net
soniasegreto.com
bobbygdavis.com
wedsna.com
rgkntk.com
bkkmarketplace.com
zxqcwx.com
breakupprogram.com
boxcardc.com
unblockyoutubeindonesia.com
fabulousbookmark.com
beat-the.com
guatemala-sailfishing-vacations-charters.com
magie-marketing.com
kingstonliteracy.com
guitaraffinity.com
eurelookinggoodapparel.com
howtolosecheekfat.net
marioncma.org
oliviadavismusic.com
shantelcampbellrealestate.com
shopleborn13.com
topindiafree.com
v-visitors.net
qazwsxedcokmijn.com
parabis.net
terriesandelin.com
luxuryhomme.com
studyexpanse.com
ronoom.com
djjky.com
053hh.com
originbluei.com
baucishotel.com
33kkn.com
intrinsiqresearch.com
mariaescort-kiev.com
mymaguk.com
sponsored4u.com
crimsonclass.com
bataillenavale.com
searchtile.com
ze-stribrnych-struh.com
zenithalhype.com
modalpkv.com
bouisset-lafforgue.com
useupload.com
37r.net
autoankauf-muenster.com
bantinbongda.net
bilgius.com
brabustermagazine.com
indigrow.org
miicrosofts.net
mysmiletravel.com
selinasims.com
spellcubesapp.com
usa-faction.com
snn01.com
hope-kelley.com
bancodeprofissionais.com
zjccp99.com
liturgycreator.com
weedsmj.com
majorelenco.com
colcollect.com
androidnews-jp.com
hypoallergenicdogsnames.com
dailyupdatez.com
foodphotographyreviews.com
cricutcom-setup.com
chprowebdesign.com
katyrealty-kanepa.com
tasramar.com
bilgipinari.org
four-am.com
indiarepublicday.com
inquick-enbooks.com
iracmpi.com
kakaschoenen.com
lsm99flash.com
nana1255.com
ngen-niagara.com
technwzs.com
virtualonlinecasino1345.com
wallpapertop.net
nova-click.com
abeautifulcrazylife.com
diggmobile.com
denochemexicana.com
eventhalfkg.com
medcon-taiwan.com
life-himawari.com
myriamshomes.com
nightmarevue.com
allstarsru.com
bestofthebuckeyestate.com
bestofthefirststate.com
bestwireless7.com
declarationintermittent.com
findhereall.com
jingyou888.com
lsm99deal.com
lsm99galaxy.com
moozatech.com
nuagh.com
patliyo.com
philomenamagikz.net
rckouba.net
saturnunipessoallda.com
tallahasseefrolics.com
thematurehardcore.net
totalenvironment-inthatquietearth.com
velislavakaymakanova.com
vermontenergetic.com
sizam-design.com
kakakpintar.com
begorgeouslady.com
1800birks4u.com
2wheelstogo.com
6strip4you.com
bigdata-world.net
emailandco.net
gacapal.com
jharpost.com
krishnaastro.com
lsm99credit.com
mascalzonicampani.com
sitemapxml.org
thecityslums.net
topagh.com
flairnetwebdesign.com
bangkaeair.com
beneventocoupon.com
noternet.org
oqtive.com
smilebrightrx.com
decollage-etiquette.com
1millionbestdownloads.com
7658.info
bidbass.com
devlopworldtech.com
digitalmarketingrajkot.com
fluginfo.net
naqlafshk.com
passion-decouverte.com
playsirius.com
spacceleratorintl.com
stikyballs.com
top10way.com
yokidsyogurt.com
zszyhl.com
16firthcrescent.com
abogadolaboralistamd.com
apk2wap.com
aromacremeria.com
banparacard.com
bosmanraws.com
businessproviderblog.com
caltonosa.com
calvaryrevivalchurch.org
chastenedsoulwithabrokenheart.com
cheminotsgardcevennes.com
cooksspot.com
cqxzpt.com
deesywig.com
deltacartoonmaps.com
despixelsetdeshommes.com
duocoracaobrasileiro.com
fareshopbd.com
goodpainspills.com
kobisitecdn.com
makaigoods.com
mgs1454.com
piccadillyresidences.com
radiolaondafresca.com
rubendorf.com
searchengineimprov.com
sellmyhrvahome.com
shugahouseessentials.com
sonihullquad.com
subtractkilos.com
valeriekelmansky.com
vipasdigitalmarketing.com
voolivrerj.com
zeelonggroup.com
1015southrockhill.com
10x10b.com
111-online-casinos.com
191cb.com
3665arpentunitd.com
aitesonics.com
bag-shokunin.com
brightotech.com
communication-digitale-services.com
covoakland.org
dariaprimapack.com
freefortniteaccountss.com
gatebizglobal.com
global1entertainmentnews.com
greatytene.com
hiroshiwakita.com
iktodaypk.com
jahatsakong.com
meadowbrookgolfgroup.com
newsbharati.net
platinumstudiosdesign.com
slotxogamesplay.com
strikestaruk.com
trucosdefortnite.com
ufabetrune.com
weddedtowhitmore.com
12940brycecanyonunitb.com
1311dietrichoaks.com
2monarchtraceunit303.com
601legendhill.com
850elaine.com
adieusolasomade.com
andora-ke.com
bestslotxogames.com
cannagomcallen.com
endlesslyhot.com
iestpjva.com
ouqprint.com
pwmaplefest.com
qtylmr.com
rb88betting.com
buscadogues.com
1007macfm.com
born-wild.com
growthinvests.com
promocode-casino.com
proyectogalgoargentina.com
wbthompson-art.com
whitemountainwheels.com
7thavehvl.com
developmethis.com
funkydogbowties.com
travelodgegrandjunction.com
gao-town.com
globalmarketsuite.com
blogshippo.com
hdbka.com
proboards67.com
outletonline-michaelkors.com
kalkis-research.com
thuthuatit.net
buckcash.com
hollistercanada.com
docterror.com
asadart.com
vmayke.org
erwincomputers.com
dirimart.org
okkii.com
loteriasdecehegin.com
mountanalog.com
healingtaobritain.com
ttxmonitor.com
bamthemes.com
nwordpress.com
11bolabonanza.com
avgo.top