Fulgor literari
Remuntar l'Orinoco
Mathias Enard
Traducci¨® d'Am¨¤lia Prat
Pag¨¨s editors, 2006
Lleida. 152 p¨¤gines
El fil¨°sof Martin Heidegger considerava que la cultura occidental era com un edifici definitivament constru?t, tan concl¨°s que el poeta no ha de caure en la pretensi¨® de tornar-lo a edificar, sin¨® que ha d'intentar redescobrir-lo, transitant-ne les galeries, accedint al seu interior des d'angles in¨¨dits. Qualsevol lector que tingui un m¨ªnim de coneixement de la primera literatura occidental, la grega, estar¨¤ d'acord amb Heidegger i celebrar¨¤ les paraules del mestre Bernard de Chartres: "Som nans a l'espatlla de gegants". A partir dels grecs, els grans temes de la literatura (la passi¨® amorosa, l'obedi¨¨ncia i el desafiament de la llei, la frontera vulnerable entre all¨° div¨ª i all¨° hum¨¤, l'¨¨pica, el redescobriment d'aquest gran desconegut que ¨¦s el jo...) ja estan inventats, institu?ts com a patr¨®. Hi ha qui interpreta aquesta her¨¨ncia com un esgotament de les possibilitats de creaci¨® liter¨¤ria. Per¨° no hem d'oblidar que la paraula s'envigoreix amb la paraula i que l'originalitat creativa, almenys pel que fa a la literatura, potser arriba a condici¨® de renunciar al miratge d'una pretesa originalitat fundacional. Aix¨ª doncs, l'escriptor sap que reorganitzar els materials de la tradici¨® i accedir des d'angles in¨¨dits al gran edifici de la literatura no representa cap pen¨²ria sin¨® un dest¨ª inevitable i un capital inexhaurible.
L'escriptor franc¨¨s Mathias Enard (Fran?a, 1972) ja manifestava en la seva primera novel¡¤la, El tret perfecte (Pag¨¨s Editors, 2004), una enorme capacitat per provocar canvis de perspectiva en els vells temes de la literatura. Aquesta conquesta es confirma plenament amb la seva darrera novel¡¤la, Remuntar l'Orinoco. Enard t¨¦ una gran mestria per crear atmosferes asfixiants, mons gaireb¨¦ herm¨¨tics on nom¨¦s un t¨¨nue fil de llum permet imaginar -ni que sigui il¡¤lusori- un punt de fuga. Si en la primera novel¡¤la d'Enard l'espiera per on el franctirador dispara les seves "bales elegants" s'erigeix en l'¨²nica bretxa per escapar de l'infern en qu¨¨ viu un jove soldat, ara, en aquesta segona novel¡¤la, l'ull de bou d'un vaixell que remunta l'Orinoco ser¨¤ l'¨²nica obertura que permet imaginar l'exist¨¨ncia d'un llindar que separa dues realitats.
A Remuntar l'Orinoco les dues veus narradores, la del cirurgi¨¤ Ignacio i la de l'infermera Joana, trenen la hist¨°ria d'un triangle amor¨®s. A poc a poc, Ignacio s'enamora de Joana, companya de Youri, un cirurgi¨¤ nihilista i alcoh¨°lic, ¨ªntim amic d'Ignacio i tamb¨¦ col¡¤lega seu en l'hospital on treballen tots tres. Amb una prosa que es posa sense desmai al servei de la hist¨°ria narrada, Enard descriu la relaci¨® entre els tres protagonistes. Aprofitant l'avinentesa d'uns mateixos or¨ªgens llatinoamericans, Ignacio s'acosta a Joana. La biblioteca que posseeix Ignacio provoca, d'una banda, que Joana pugui fruir d'una mitologia que li ¨¦s familiar i, de l'altra, que els llibres facin de m¨¨dium entre el cirurgi¨¤ i ella. Quan Youri, engelosit i presoner de la follia, es deixa anar pel pendent de la destrucci¨® m¨¦s violenta, comen?a a destacar-se un petit fil de llum enmig de la tenebra, l'¨²nic punt de fuga de tota la novel¡¤la: un viatge metaf¨°ric que Joana fa a trav¨¦s d'un Orinoco somi¨®s. Joana navega en un vaixell que s'assembla a un ta¨¹t, i ¨¦s all¨¤ on estableix una alian?a entre passat i futur, entre buscar l'origen dels seus avantpassats i decidir el futur del seu embar¨¤s, lluny de Par¨ªs, lluny dels dos amants, tamb¨¦ lluny de la vida. En una prodigiosa dansa malabar entre barb¨¤rie i civilitzaci¨®, Enard expressa que la cultura i la sofisticaci¨® no necess¨¤riament ens salven.
Ni el m¨®n de l'altra banda de l'espiera ni l'aigua fangosa que hi ha a l'altre costat de l'ull de bou s¨®n realitats m¨¦s esperan?ades. Una clau interpretativa original: la porta de sortida d'un laberint d¨®na a un altre laberint. Enard. Ens acostumarem a aquest nom i creixerem en el goig i la llum no usada de la seva literatura.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
?Tienes una suscripci¨®n de empresa? Accede aqu¨ª para contratar m¨¢s cuentas.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.