A gran factor¨ªa
Galicia lidera o sector do cinema de animaci¨®n en Espa?a, malia que as productoras botan en falta m¨¢is instrumentos financieros para consolidarse
Hai s¨® dez anos a facturaci¨®n do sector da animaci¨®n en Galicia apenas andaba polos 100.000 euros e s¨® exist¨ªan tres empresas que estaban nos inicios. Neste tempo a transformaci¨®n resultou espectacular e as ¨²ltimas cifras, de 2005, revelan que a animaci¨®n galega xa contaba con 16 empresas que facturaron nese ano m¨¢is de 11 mill¨®ns de euros.
Dygra logrou medio mill¨®n de espectadores con 'O bosque animado' "Empregamos tecnolox¨ªa que nos permite realizar a prezos competitivos"
As estat¨ªsticas a¨ªnda poden medrar o vindeiro ano cando se incorporen os datos de recadaci¨®n de pel¨ªculas coma Donkey Xote, O esp¨ªrito do bosque e La crisis carn¨ªvora, realizadas por produtoras galegas e que acaban de estrearse ou est¨¢n a piques. As pel¨ªculas animadas galegas son premiadas nos festivais internacionais e distrib¨²ense en moitos pa¨ªses. Sen embargo, existen moitas inc¨®gnitas sobre o cami?o a seguir xa que as grandes produtoras e distribuidoras estadounidenses deixan pouco espazo.
Cada un dos devanditos filmes representa un modelo distinto para situarse no mercado. Donkey Xote, estreada esta semana en toda Espa?a cun importante despregue publicitario, aposta por imitar a v¨ªa das majors americanas de realizar un gran investimento co obxectivo de conquistar os mercados internacionais. Esta ¨¦ a estratexia do grupo Filmax, que ten a s¨²a sede en Barcelona a¨ªnda que realizou a pel¨ªcula nos estudios de Bren Entertainment de Santiago. Como fan tam¨¦n coas s¨²as pel¨ªculas en imaxe real, recurren ¨¢ coproduci¨®n para afrontar o esforzo que sup¨®n un filme no que se gastaron m¨¢is de 60 mill¨®ns de euros.
A produtora coru?esa Dygra, que este mes celebra os seus 20 anos, representa unha aposta por un estilo case artesanal pero que non renuncia a obter grandes ¨¦xitos coma o que logrou O bosque animado, que marcou un antes e un despois no sector da animaci¨®n en Galicia e que foi vista por m¨¢is de medio mill¨®n de espectadores nas salas de cine espa?olas. Manuel G¨®mez, m¨¢ximo responsable da compa?¨ªa, explica que Dygra ¨¦ o ¨²nico estudio europeo que produce sen apoios externos pel¨ªculas de animaci¨®n en 3-D. Os presupostos que manexan son moito ma¨ªs modestos que os de Filmax, xa que est¨¢n no entorno dos seis mill¨®ns de euros. Un dos grandes problemas aos que se enfrontan as empresas coma Dygra ¨¦ a necesidade de investir en proxectos que se desenvolven ao longo de varios anos e que tardan a¨ªnda m¨¢is en obter resultados.
"Necesitamos medios de financiamento axustables a un sector que ¨¦ rendible a cinco ou sete anos, non a dous ou tres coma sucede noutros casos", sinala G¨®mez, quen tam¨¦n apunta a necesidade de que se ofrezan soluci¨®ns para problemas coma a dispersi¨®n xeogr¨¢fica da s¨²a empresa, que ten sete locais dispersos por A Coru?a. "Somos unha f¨¢brica composta por persoas e non podemos traballar nun pol¨ªgono industrial", d¨ª o produtor.
G¨®mez considera necesario que as entidades financeiras galegas co?ezan realmente o sector para que eval¨²en as s¨²a oportunidades. "Algunhas entidades te?en dado pasos pero non se trata de que nos den axudas sen¨®n de que fagan apostas coma noutros sectores". O produtor tam¨¦n ¨¦ cr¨ªtico coa divisi¨®n de competencias entre o Consorcio Audiovisual e a Axencia Galega do Audiovisual, "un disparate que responde a intereses distintos aos dos cidad¨¢ns e do sector". "A Axencia Galega est¨¢ a facer unha aposta polo talento pero ¨¦ lamentable que non exista di¨¢logo entre os dous organismos con competencias no sector", apunta.
O terceiro modelo vixente na animaci¨®n ¨¦ o da a produtora Continental, que este ano presentou d¨²as pel¨ªculas, De profundis e La crisis carn¨ªvora. A primeira ¨¦ un exemplo de aposta pola creatividade, sen reparar tanto na rendibilidade. La crisis carn¨ªvora, que se estreou no festival de Sitges, ¨¦ a primeira longametraxe de animaci¨®n realizada ¨ªntegramente con tecnolox¨ªa flash, que tam¨¦n ten previsto aplicar nos seus vindeiros proxectos. "Para n¨®s ¨¦ imposible competir cos presupostos dos grandes estudos, por iso empregamos tecnolox¨ªa que nos permite realizar pel¨ªculas a prezos competitivos", explica Chelo Loureiro, responsable de animaci¨®n da produtora coru?esa. O orzamento destas d¨²as pel¨ªculas ronda 1,5 mill¨®ns de euros cada unha. O investimento en De profundis xa foi recuperado malia que se trata dun produto cun "longo percorrido" comercial que vai a seguir no mercado de DVD.
Loureiro explica que en Galicia existen axudas "xenerosas" ¨¢ produci¨®n audiovisual, a¨ªnda que bota en falta un maior apoio das televisi¨®ns, que prefiren mercar pel¨ªculas de baixo coste no mercado asi¨¢tico antes que apostar por produtos de aqu¨ª. A diferenza de Dygra, que conta cun cadro de persoal estable para a animaci¨®n, Continental contrata aos traballadores para cada pel¨ªcula. Segundo Loureiro, para contar con traballadores fixos ser¨ªan precisas axudas para series de animaci¨®n en televisi¨®n, un terreo no que tam¨¦n se introduciu Continental con proxectos como ?Y por qu¨¦?, humor infantil en episodios de 30 segundos para previr os accidentes dos nenos no fogar.
"Facemos produci¨®ns como en EE UU"
A¨ªnda que vive en Barcelona desde hai m¨¢is de 40 anos, JulioFern¨¢ndez presume da s¨²a condici¨®n de galego. A s¨²a compa?¨ªa Filmax ¨¦ a matriz do estudio galego Bren, que acaba de estrear Donkey Xote.
P. ?Que porcentaxe de Donkey Xote ¨¦ galega?
R. Pr¨¢cticamente o 100%. A¨ªnda que coproducida con Italia, ¨¦ un proxecto desenvolvido ¨ªntegramente na factor¨ªa de Bren en Santiago. Filmax Animation e Bren son d¨²as empresas totalmente galegas. Para facer est¨¢ pel¨ªcula temos investido 62 mill¨®ns de euros. Esta factor¨ªa leva acadados catro premios Goya. Agora culminamos cunha produci¨®n ao nivel das que se fan en Estados Unidos. Estamos a traballar na segunda parte de Ratoncito P¨¦rez e imos presentar os proxectos para os vindeiros cinco anos.
P.?Hai unha conciencia real en Galicia sobre a importancia da animaci¨®n?
R. Con esta pel¨ªcula sinto un gran orgullo por ver o que somos capaces de facer aqu¨ª. O que pasa ¨¦ que non vexo a mesma reacci¨®n en Galicia. Fixemos grandes investimentos pero creo que a¨ªnda Galicia non ¨¦ consciente do que significa ter unha factor¨ªa coma Bren, que xa se atopa entre as dez m¨¢is importantes do mundo.
P.?Son suficientes os apoios financeiros?
R. Se algo se moveu en Galicia foron os apoios financeiros. A trav¨¦s do Igape e de XesGalicia se ten traballado e se est¨¢ a traballar ben, a¨ªnda que non digo que non poidan facer m¨¢is. Non te?o queixa neste sentido, o que nos faltan son proxectos cribles. Caixa Galicia e Caixanova t¨¦?ense entregado. Pero creo necesaria unha aposta do propio Goberno, non de conseller¨ªas ailladas sen¨®n da Xunta en pleno. Temos que falar menos do cine galego e m¨¢is da industria galega.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.