La f¨¤brica de la fantasia
Quart viatge al Regne
de la Fantasia
Geronimo Stilton
Traducci¨®: David Nel.lo
Destino
320 p¨¤gines. 19,95 euros
Fa ja uns quants anys, els llibres de coneixements adre?ats a infants es van comen?ar a elaborar per grans multinacionals anglosaxones, amb un gran nombre de professionals de diversos ¨¤mbits. Posteriorment, se'n venien els drets i proliferaven arreu, amb un contingut que uniformava els coneixements que arribaven als infants de diverses cultures.
Fins ara, en els llibres de ficci¨® aix¨° no succe?a. Hi ha hagut, aix¨° s¨ª, un seguit de col•leccions que en els darrers temps han aconseguit esdevenir moda i captivar un gran nombre d'infants d'arreu, durant un per¨ªode m¨¦s o menys llarg. Alguns ho han aconseguit per la seva tem¨¤tica i qualitat, com ara Harry Potter i algunes obres de narrativa fant¨¤stica, per¨°, molts d'aquests fen¨°mens ho han assolit per multinacionals que han estudiat el mercat a fons i han buscat productes per connectar amb el gran p¨²blic que es mou en la frontera del lector i el no-lector. Ho han fet amb personatges estereotipats, estructures calcades en uns i altres, arguments recurrents, un llenguatge planer, molta acci¨® i elements interactius que incorporen algun atractiu m¨¦s que el de llegir... ?s el cas de col.leccions com La penya dels tigres o Tina Superbruixa.
'Geronimo Silton' t¨¦ clix¨¦s, per¨° les seves novetats podrien marcar el futur del llibre infantil
El darrer gran ¨¨xit ¨¦s una col.lecci¨® que ha arraconat les anteriors: Geronimo Stilton. Cont¨¦ els mateixos clix¨¦s, per¨° incorpora novetats que poden marcar el futur del llibre infantil: 1) La profusi¨® d'il.lustraci¨®, que fa que gaireb¨¦ cada doble p¨¤gina intercarli imatges en color, de l¨ªnia clara i estil gens arriscat. 2) La inclusi¨® d'innombrables annexos de diferent mena, enmig del text: jocs, endevinalles, cites, definicions i lli?ons morals. 3) Per aquells usuaris que en una llibreria fan preguntes com ara: Qu¨¨ fa quelcom aquest llibre? -tot referint-se a m¨²siques, lleng¨¹etes, sobres-, en aquestes obres hi poden trobar resposta, ja que cont¨ªnuament hi passen coses. A m¨¦s del contingut, on se succeeix l'acci¨® de forma constant; en el que ¨¦s la composici¨® gr¨¤fica, hi apareixen els annexos ja citats, a m¨¦s d'innombrables sons i paraules, que es destaquen amb colors i formes diferents en funci¨® del seu significat. 4) En aquest sentit, s¨®n llibres que recorden Internet, pel fet que la informaci¨® ¨¦s diversa i no segueix un ordre establert aparent -a excepci¨® del fil narratiu-. Tot est¨¤ barrejat, ficci¨® i no ficci¨®, il.lustraci¨® i annexos. I aqu¨ª, l'usuari no compta amb un cercador. I aquesta aparen?a un p¨¨l ca¨°tica, farcida de sorpreses, ¨¦s una de les raons del seu ¨¨xit. O el fet de donar una quantitat enorme d'elements diversos, a un preu raonable. 5) Una de les novetats, per¨°, m¨¦s inquietants i sorprenents ¨¦s la manca d'autoria. Com a autor, hi figura el mateix protagonista, Stilton (un ratol¨ª humanitzat, director d'un diari).
Fins fa poc, quan un autor era prol¨ªfic, popularment es deia que tenia una f¨¤brica d'originals. Geronimo Stilton ¨¦s fruit d'una factoria italiana real anomenada Piemme, que ha trobat la f¨®rmula per fabricar best-sellers infantils, amb un equip de professionals que n'elaboren el contingut, la forma, el color, els annexos, el material d'acompanyament..., a la manera de les factories que elaboren llibres de coneixements. Geronimo Stilton fou la primera s¨¨rie, la m¨¦s popular, per¨° n'hi ha m¨¦s: Bat Pat (Estrella Polar) i d'altres que properament tindrem al nostre mercat i a molts altres d'arreu del m¨®n.
Piemme, del pa¨ªs de Gianni Rodari, fabrica i universalitza la fantasia, m¨¦s que mai. Els llibres passen de m¨¤ en m¨¤ i, en el fons, l'important ¨¦s que l'infant llegeixi. Tamb¨¦ ¨¦s cabdal, per¨°, que aquest no es quedi nom¨¦s amb Geronimo Stilton , que trobi alternatives que el portin una mica m¨¦s enll¨¤ d'un producte -mai millor dit!-, liter¨¤riament limitat, que enlluerna m¨¦s que no pas emociona, que dispersa m¨¦s que no pas enriqueix.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
?Tienes una suscripci¨®n de empresa? Accede aqu¨ª para contratar m¨¢s cuentas.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.