Irradiaci¨® T¨¤pies
Reobertura de la fundaci¨® de l'artista
Les t¨¦ a la biblioteca de casa seva, a les parets, sobre la taula, a la llibreria... S¨®n obres de tot tipus que l'artista-col¡¤leccionista Antoni T¨¤pies ha anat recollint al llarg d'una vida dedicada a la creaci¨®, s¨ª, per¨° tamb¨¦ a l'estudi i a la contemplaci¨®. "En art, la selecci¨® no ¨¦s tan inofensiva com sembla", va escriure a L'art i els seus llocs. "Per¨°, com en tantes situacions de la vida, hi ha moments en qu¨¨ ens toca escollir en un sentit o en l'altre, si no volem ¨¦sser tra?dors del nostre temps".
Ha quedat clar, despr¨¦s de veure l'exposici¨® d'aquestes obres a la Fundaci¨® T¨¤pies, que l'artista no sols no ha tra?t el seu temps sin¨® que l'ha enriquit amb la seva mirada. De fet, ahir, a la reobertura oficial de la fundaci¨®, les magn¨ªfiques peces que integren Els llocs de l'art li varen treure protagonisme fins i tot al fam¨®s Mitj¨®. Clar que plovia i aix¨° va impedir que se li rendissin tots els honors a aquesta escultura emblem¨¤tica que, per cert, va estar a punt d'instal¡¤lar-se finalment a l'MNAC. La proposta del president del museu va arribar a finals de setembre, pocs dies despr¨¦s que l'artista hagu¨¦s decidit ja instalar-lo a mida redu?da a la fundaci¨®. Ll¨¤stima! Com diu Miquel T¨¤pies, director de l'entitat, "ja era massa tard".
Directors de museus trien per al 'Quadern' l'obra que m¨¦s els atreu de la col.lecci¨®
El cas ¨¦s que la gent pujava les escales bocabadada despr¨¦s de veure meravelles com una figureta de la Deessa del Buit, un oli de Zurbar¨¢n amb un monjo apunyalat o un rotolleu de Duchamp. Quan eren a dalt, a la sala principal, miraven amb uns altres ulls les obres de l'artista, tamb¨¦ magn¨ªfiques, que s'han seleccionat per a l'exposici¨® inaugural entre les que ell ha anant fent els ¨²ltims vint anys. Hi buscaven influ¨¨ncies, relacions. I no ¨¦s que no n'hi hagi alguna, per¨° el que hi ha ¨¦s una unitat d'esperit, una mirada, un sentit.
"Es veu quasi m¨¦s la manera d'entendre l'art de T¨¤pies amb aquesta col¡¤lecci¨® que amb les seves obres", comentava ahir Oriol Bohigas.
L'arquitecte, l¨²cid com sempre, demanava a qui el volia escoltar que es fes tot el possible perqu¨¨ "la col¡¤lecci¨®, a ser possible ampliada, es qued¨¦s aqu¨ª com un fons b¨¤sic i extraordinari de la fundaci¨®". Un somni per a molts, per poder gaudir de les peces i tamb¨¦ perqu¨¨ s¨®n fonamentals per entendre el context i els interessos de l'artista cabdal de l'art catal¨¤ d'aquests temps.
Aix¨° ser¨¤ complicat, per¨° Miquel T¨¤pies, fill de l'artista i director de la fundaci¨®, explicava ahir que la intenci¨® ¨¦s anar fent mostres regulars de la col¡¤lecci¨® del seu pare a mesura que es pugui. Comenta que l'ha anada fent a poc a poc, aprofitant les oportunitats. "No ¨¦s un col¡¤leccionista cl¨¤ssic d'aquells que persegueixen una pe?a concreta; ell va comen?ar, quan va tenir els mitjans per fer-ho, de manera pausada i quan es va anar corrent la veu que a T¨¤pies li interessaven certes obres la gent es mobilitz¨¤. Li oferien coses interessants i en molts casos va tenir sort perqu¨¨ va aconseguir obres dif¨ªcils de trobar; recordo de petit que hi va haver una ¨¨poca que a casa era una desfilada de gent estranya amb olor de p¨¤txuli que venien a portar coses del Tibet...". Diu que el seu pare no ha estat un home de c¨®rrer per subhastes i antiquaris. "Nom¨¦s a Par¨ªs hi havia una galeria d'art antic xin¨¨s que sovintejava i, ¨¦s clar, amb els llibres tamb¨¦ t¨¦, com sol passar amb els bibli¨°fils, els seus llibreters de confian?a".
Laurence Rassel, directora de programes de la fundaci¨®, insisteix que T¨¤pies no ¨¦s un col¡¤lecionista obsessiu: "Funciona per impulsos, sense un afany d'acaparaci¨®. Tots s¨®n objectes quotidians, propers, no les t¨¦ per fetitxisme sin¨® per al seu ¨²s". Sigui aquest, ¨¦s clar, intel¡¤lectual, espiritual, purament est¨¨tic o tot alhora. La selecci¨®, diu Rassel, no ha anat a buscar els higlights sin¨® que "s'ha fet com un tall dintre d'un organisme" per tal de mostrar les diversitats i associacions. "Aquesta exposici¨® permet veure no tant una part de la casa de T¨¤pies sin¨® m¨¦s aviat una part del seu cap".
D'aix¨° en parlava precisament ahir Rosa Maria Malet, directora de la Fundaci¨® Mir¨®, fascinada per la col¡¤lecci¨® de bibli¨°fil que, diu, li feien entrar ganes de posar-se d'immediat a estudiar les relacions entre les l¨¤mines i l'obra del pintor. O, tamb¨¦, Francesc Guadans, president del Consell de les Arts, a qui li havia arribat al cor que s'exposessin a l'hora una B¨ªblia i un Alcor¨¤, ambd¨®s del segle XV, mostra de "la visi¨® poli¨¨drica del propi T¨¤pies, una persona de consens com es veu tamb¨¦ a la seva obra".
En fi, temps hi haur¨¤ per disfrutar-lo. De moment, a partir de dem¨¤ i fins diumenge hi ha tres dies de portes obertes amb visites guiades tant a l'edifici com a les diferents exposicions. Tothom tindr¨¤ l'oportunitat d'escollir la seva obra predilecta d'entre les que configuren la col¡¤lecci¨® de l'artista. Aix¨° li v¨¤rem demanar ahir a diferents directors de museu i, en aquestes mateixes p¨¤gines, es veu la seva tria. Com deia T¨¤pies, les seleccions no s¨®n mai inofensives.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.