"Vull poder gaudir quan toco concerts"
N o pertany a una fam¨ªlia de m¨²sics, per¨° tota la vida de l'Alba Ventura (Barcelona, 1978) ha girat entorn de la m¨²sica. Filla de grans mel¨°mans, als cinc anys va comen?ar a estudiar piano i als 13 va fer el seu debut com a solista amb l'Orquestra de Cadaqu¨¦s. Dos anys despr¨¦s se'n va anar a Londres, recomanada pel pianista i director d'orquestra Vladimir Ashkenazy, per estudiar amb Irina Zaritskaya. S'hi va passar 12 anys, al Regne Unit, despr¨¦s de superar la profunda enyoran?a que sentia de casa seva. All¨¤ va aprendre molt, reconeix. Va cr¨¦ixer, com a pianista, com a ser hum¨¤ i com a dona. Va tornar fa tres anys a Barcelona, on, a m¨¦s de treballar com a professora de piano al Conservatori del Liceu, ha endegat una carrera internacional com a solista que aquesta temporada ha rebut un fort suport en ser triada, a proposta de l'Auditori de Barcelona, per formar part del redu?d¨ªssim grup de joves talents internacional del cicle Rising Stars de l'European Concert Hall Organization (ECHO), del qual formen part 17 destacades sales de concerts. El 10 de febrer passat va fer el recital del cicle corresponent a Barcelona, el proper dimecres actuar¨¤ a l'auditori Megaron d'Atenes.
"Sobre un escenari, ara als 31 anys segueixo sentint la mateixa il.lusi¨® que tenia als 13"
Pregunta. Qu¨¨ significa que la tri?n per formar part d'aquest cicle de joves talents?
Resposta. ?s una gran oportunitat, perqu¨¨ et permet de fer una gira per totes les sales de concerts que formen part d'aquesta associaci¨® i donar-te a con¨¨ixer a nous p¨²blics i programadors. No t¨¦ preu! Despr¨¦s del concert d'Atenes, tocar¨¦ a la Fhilharmonie de Luxemburg, al Festspielhaus de Baden-Baden i el Konserthus d'Estocolm. En auditoris on ja he tocat m'han demanat de fer concerts d'aqu¨ª a dues temporades.
P. Va viure durant molts anys a Londres, on va estudiar, troba res a faltar?
R. M'hi vaig passar gaireb¨¦ 12 anys de la meva vida. Va ser una etapa fant¨¤stica en qu¨¨ vaig aprendre molt, ara, per¨°, estic en una altra etapa.
P. No va tenir m¨¦s remei que marxar?
R. A Londres vaig trobar el que estava buscant: un mestre amb qui pogu¨¦s avenir-me. Ho vaig provar a Espanya, a l'Acad¨¨mia Marshall de Barcelona, a l'Escola Reina Sofia de Madrid, per¨° vaig arribar a un estancament i Irina Zaritskaya em va ajudar a superar-lo. A m¨¦s, el sistema d'estudi al Regne Unit era molt diferent al que hi havia a Espanya a meitat de la d¨¨cada de 1990. A l'escola a Londres podia viure la m¨²sica les 24 hores del dia. A m¨¦s, jo que s¨®c filla ¨²nica i els meus pares em tenien entre cotons, va ser for?a educatiu anar-me'n a viure sola a Londres als 15 anys.
P. A m¨¦s de concerts exerceix de mestra donant classes al Conservatori del Liceu a alumnes del grau professional. No ¨¦s molt jove, encara?
R. S¨ª, s¨®c jove, estic, per¨°, preparada per donar aquestes classes. A mi no m'incomoda tenir alumnes que s¨®n de la meva edat i cap, per ara, m'ha pres el p¨¨l. La pedagodia m'agrada molt. Des que era petita, el meu somni era ser concertista. Ho tenia molt clar, volia interpretar, per¨° a Londres vaig comen?ar a donar classes com a assistent del cap de departament i per sorpresa meva em va agradar i molt. ?s un goig molt diferent al d'int¨¨rpret; una altra manera de compartir la m¨²sica amb persones que no s¨®n p¨²blic sin¨® alumnes. A m¨¦s, el nivell educatiu ara ¨¦s molt m¨¦s alt que quan vaig marxar.
P. Al recital que va oferir a l'Auditori, entre Beethoven i Rachmaninov va tocar Granados. Inclou sovint l'obres de compositors catalans i espanyols en els seus concerts?
R. M'agrada fer-ho de tant en tant, per¨° moltes vegades s¨®n els programadors, especialment a l'estranger, els qui m'ho demanen. No em molesta perqu¨¨ m'agrada la m¨²sica de Granados, d'Alb¨¦niz i Falla, que s¨®n els compositors espanyols que m¨¦s toco i em demanen. A l'Escola Marshall i amb Al¨ªcia de Larrocha vaig aprendre a estimar aquesta m¨²sica, d'alt¨ªssima qualitat.
P. En quin repertori se sent millor?
R. M'interessen estils diversos. No m'agrada privar-me de res. M'agrada for?a el fortepiano, sobretot per tocar obres de Haydn i algunes de Mozart , per¨° tamb¨¦ m'agrada la m¨²sica del segle XX, encara que en toco poc, o la dels compositors rom¨¤ntics. Vull poder gaudir fent m¨²sica, vull evitar que es converteixi en una obligaci¨®. La m¨²sica ¨¦s molt m¨¦s que tocar lent o r¨¤pid, fort o piano. La t¨¨cnica nom¨¦s ha de ser un mitj¨¤, mai una finalitat.
P. Qu¨¨ queda de l'Alba Ventura que va debutar com a solista als 13 anys?
R. La mateixa il¡¤lusi¨®! En pujar a l'escenari, tinc la mateixa sensaci¨® que vaig sentir en aquell escenari fa 18 anys: sento l'energia de ser all¨¤, al costat d'una orquestra, amb el p¨²blic, els focus, amb les ganes de passar-m'ho b¨¦ amb el teclat. Tot ¨¦s igual. Ara, per¨°, coneixo m¨¦s coses de la vida, la meva t¨¨cnica pian¨ªstica ha canviat, tanmateix la il¡¤lusi¨® que tenia als 13 anys ¨¦s la mateix que tinc ara als 31.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
?Tienes una suscripci¨®n de empresa? Accede aqu¨ª para contratar m¨¢s cuentas.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.