La clau (filos¨°fica) ¨¦s als seixanta
La generaci¨® de pensadors catalans nascuts pels volts del maig del 68 no acaba de tenir relleu
Catalunya ha acollit cinc vegades (tres a Barcelona, una a Girona i una altra a Montserrat), el Congr¨¦s de Fil¨°sofs Joves. ?s una organitzaci¨® for?a curiosa. No t¨¦ seu ni estructura fixes. El lloc de trobada i la mat¨¨ria que s'hi tracta es decideixen cada any en acabar el congr¨¦s, al mateix temps que es tria la persona que ocupar¨¤ la vicepresid¨¨ncia per al proper any, fet que implica ser president el seg¨¹ent. Amb aquests encenalls ha tingut continu?tat des de 1963. Hi ha molts negocis que duren molt menys. I no es pot dir que estigui en declivi, encara que no rebi ara tanta atenci¨® com fa uns anys. Perqu¨¨ hi ha un cert acord: els anys daurats (potser no d'or) de la filosofia a Catalunya (i al conjunt d'Espanya, i fins i tot a Europa) varen ser els que van dels seixanta als vuitanta i estan protagonitzats per pensadors que avui en podr¨ªem dir dels seixanta. Per dos motius: la d¨¨cada dels seixanta ¨¦s quan comencen a exercir o a formar-se i ara quasi tots es troben a la frontera dels 60 anys, m¨¦s amunt o m¨¦s avall. Despr¨¦s, no hi ha collita.
Els pensadors m¨¦s potents procedeixen d'¨¢mbits fronterers
Per fer-se un lloc a la universitat no cal destacar con a pensador
Els fil¨°sofs es refugien als departaments de literatura o d'art
Xavier Rubert de Vent¨®s, Eugenio Trias, Miguel Morey, Manuel Cruz, Rafael Argullol, Paco Fern¨¢ndez Buey, Vict¨°ria Camps, Merc¨¨ Rius i V¨ªctor G¨®mez Pin, per no esgotar la llista de pensadors actius a Catalunya, tenen en com¨², a m¨¦s dels trets assenyalats, que han publicat les primeres obres al llindar dels 30 anys i que despr¨¦s ho han seguit fent. Avui ¨¦s molt dif¨ªcil trobar autors amb dues o tres obres rellevants i que tinguin menys de 45 anys. Com ¨¦s que no apareix un relleu per als pensadors que varen comen?ar a treballar als voltants del maig del 68? Les respostes s¨®n diverses, amb un denominador com¨² ¨²nic: no hi ha fil¨°sofs emergents. Els pensadors m¨¦s potents avui procedeixen d'¨¤mbits fronterers (antropologia, literatura, art, hist¨°ria, ci¨¨ncia), no de la filosofia.
La filosofia no ha sigut l'activitat preferida dels catalans. Acaba precisament de sortir un llibre, Hist¨°ria social de la filosofia catalana. La l¨°gica (1900-1980), de Xavier Serra (Editorial Afers), on es descriuen els avatars de l'ensenyament de la filosofia a Catalunya i Val¨¨ncia durant el segle passat. Un ensenyament en mans d'un personal for?a curi¨®s a qui es podria aplicar aquella dita d'Ortega i Gasset: eren coetanis, que no contemporanis. ?s a dir, vivien al mateix temps que la resta de la gent, per¨° tenien el cap uns quants segles m¨¦s enrere. Almenys, filos¨°ficament parlant.
Als seixanta apareixen a les facultats de Barcelona i Val¨¨ncia —com a professors o com a alumnes— alguns dels noms abans esmentats que van a les classes de Manuel Sacrist¨¢n o Emilio Lled¨® i Carlos Par¨ªs. De fet, hi ha una certa unanimitat a recon¨¨ixer que la tradici¨® filos¨°fica de postguerra a Barcelona t¨¦, per dir-ho d'alguna manera, diversos focus inspiradors potents: Sacrist¨¢n i Lled¨®, amb pres¨¨ncia molt diferent a la universitat; Jos¨¦ Mar¨ªa Valverde —expulsat i readm¨¨s al cap d'uns anys— i Josep Calsamiglia, des de fora. El Col.legi de Filosofia, que va ser eix central del pensament filos¨°fic dels vuitanta recollint l'activitat de Trias, Robert, Morey, Jordi Llobet i Josep Ramoneda, entre d'altres, ¨¦s impensable sense Calsamiglia. D'ell se'n podria dir el que s'atribueix a un professor de Harvard a qui varen proposar contractar S¨°crates i Jes¨²s de Natzaret: "B¨¦, s¨ª, s¨®n bons mestres, per¨° no publiquen". Calsamiglia no va publicar, per¨°, diuen els que el varen tractar, "va ser un bon mestre".
Sacrist¨¢n va deixar una doble her¨¨ncia: el pensament marxista i els autors interessats per la l¨°gica i la filosofia de la ci¨¨ncia. Malgrat que va ser excl¨°s durant anys de la doc¨¨ncia universit¨¤ria, va estendre la seva influ¨¨ncia a trav¨¦s del contacte personal i de les traduccions. Xavier Serra explica a l'obra citada les oposicions a les quals Sacrist¨¢n va conc¨®rrer a Val¨¨ncia i que va guanyar Manuel Garrido. La versi¨® de Serra insisteix que el fet que Sacrist¨¢n fos comunista t¨¦ poc a veure amb el fet que guany¨¦s Garrido, que llavors no sabia l¨°gica matem¨¤tica. Serra sost¨¦ que va resultar decisiu que els catedr¨¤tics de la Universitat de Madrid creiessin que la resta d'Espanya era cosa seva i, per tant, el president del tribunal, Leopoldo Eulogio Palacios, va imposar el seu candidat que, a m¨¦s a m¨¦s, no estava contaminat de modernismes.
Sigui com sigui, Sacrist¨¢n va perdre la c¨¤tedra de Val¨¨ncia i Garrido va trair totalment el seu mentor i, nomenat catedr¨¤tic, va aprendre l¨°gica i va aprofitar per impulsar la difusi¨® de la l¨°gica i la filosofia de la ci¨¨ncia de manera rigorosa, formant un departament cabdal durant molts anys en aquest tipus d'estudis, on va destacar Josep Llu¨ªs Blasco.
Aquells anys Sacrist¨¢n publica i tradueix. Tamb¨¦ la persona que es fa c¨¤rrec de l'ensenyament de l¨°gica a Barcelona: Jes¨²s Moster¨ªn, que no es limita a les q¨¹estions estrictament formulat¨°ries i s'aventura dins la reflexi¨® ¨¨tica i tamb¨¦ historiogr¨¤fica, formant alhora un planter d'investigadors.
A la cru?lla dels seixanta i els setanta, a Barcelona hi varen coincidir un planter de professors que permeten parlar d'una mena d'edat de plata filos¨°fica a Catalunya: Sacrist¨¢n (breument), Lled¨®, Jacobo Mu?oz, Rubert, Ignasi Sol¨¤ Morales, Trias, Buey, Jos¨¦ Manuel Bermudo, Miguel Candel, Rafael Argullol i Josep Montserrat. Aix¨° a la central; a la nova Aut¨°noma, hi ha Pere Llu¨ªs Font, Ra¨²l Gabas, Vict¨°ria Camps, Josep Ramoneda i, molt breument, Javier Muguerza. Aix¨° no impedia que a les universitats hi sobrevisquessin coetanis. Per exemple, Francesc Canals, de qui es deia que era pretomista, o Jos¨¦ Ignacio Alcorta que explicava una cosa que ell en deia ¨¨tica.
Pr¨¤cticament tots els autors dels seixanta ronden avui els 60 anys i han seguit produint obra durant el darrer mig segle. Per¨°, com deia un d'ells, "no s¨¦ veure l'her¨¨ncia". Hi ha autors, per exemple Fina Birul¨¦s, Xavier Antic, Daniel Quesada, Gerard Vilar, o els textos de Miquel Tresserras (Universitat Ramon Llull) sobre Wittgenstein o de Gin¨¦s Navarro (UNED) sobre Bataille. Per¨° sembla que es reservin i quasi ni publiquen, a banda d'estar m¨¦s a prop dels 50 anys que de la joventut.
Que la filosofia va de baixa resulta clar: han caigut i decaigut les col.leccions de textos filos¨°fics i quasi desaparegut les revistes filos¨°fiques. El darrer n¨²mero d'Enrahonar. Quaderns de Filosofia, publicaci¨® de la Universitat Aut¨°noma de Barcelona, est¨¤ dedicat a la filosofia catalana del segle XX: Ferrater Mora, Nicol, Francesc d'Assis Masferrer i Francesc Mirabent. Pura hist¨°ria passada i quasi oblidada (amb l'excepci¨® de Ferrater). Aquests dies s'ha celebrat a Barcelona un simposi sobre els conceptes de "veritat" i "revoluci¨®" impulsat per dos pensadors relativament joves (Felip Mart¨ª-Jufresa i Xavier Bassas Vila). Tots dos reconeixen les dificultats que varen tenir per trobar fil¨°sofs joves que treballessin a Catalunya. Els dos m¨¦s rellevants triats ja no s¨®n joves: Fern¨¢ndez Buey i Felip Mart¨ªnez Marzoa, un pensador valu¨®s, catedr¨¤tic em¨¨rit a la Universitat de Barcelona, per¨° poc conegut fora dels murs universitaris.
Mart¨ª-Jufresa i Bassa coincideixen a assenyalar la situaci¨® de la universitat com una de les causes d'aquest allunyament general dels joves respecte a la filosofia. Una opini¨® que tamb¨¦ expressen Manuel Cruz, Merc¨¨ Rius i Daniel Gamper (professor de la UAB). El sistema d'avaluaci¨® per arribar a ser reconegut professor universitari va contra la investigaci¨® i, per tant, tamb¨¦ contra la publicaci¨® d'obres innovadores. L'ag¨¨ncia estatal que valora els m¨¨rits dels futurs docents ha confegit una llista de revistes on publicar-hi puntua (preferentment en llengua anglesa o alemanya) i la resta no existeix. Els joves que volen fer-se un lloc a la universitat no cal que destaquin com a pensadors, m¨¦s val que se centrin a fer articulets per a les revistes valorades per l'ag¨¨ncia. Per descomptat, la traducci¨® no es valora: ni d'autors nous ni de cl¨¤ssics.
Rius apunta que la situaci¨® es complica amb els nous plans d'estudi que ja no permeten una visi¨® general de la filosofia. M¨¦s encara: "Hi ha estudiants que no saben escriure, a tot estirar, redacten. Com han de fer llibres?". Daniel Gamper afegeix que la subordinaci¨® a l'ag¨¨ncia nacional d'avaluaci¨® trenca moltes possibilitats d'investigaci¨®. "Per la filosofia, s'ha copiat el model de les ci¨¨ncies: que hi hagi equips d'investigaci¨® entorn d'un projecte, per¨° no funciona". Slavoj Zizek, fil¨°sof eslov¨¨ que va visitar fa uns dies Barcelona, tamb¨¦ carregava contra Bolina i afegia que les universitats estan expulsant els pensadors, tancant fins i tot departaments de filosofia, de manera que els fil¨°sofs es refugien als departaments de literatura o d'art.
V¨ªctor G¨®mez Pin, catedr¨¤tic de metaf¨ªsica a la UAB, ¨¦s tamb¨¦ el fundador i impulsor del Congr¨¦s Internacional d'Ontologia. Acabat l'estiu se celebrar¨¤ a Barcelona i Sant Sebasti¨¤ la novena edici¨® i nom¨¦s ell sap com s'ho fa per aconseguir finan?ament i sobreviure. "No hi ha un gran inter¨¨s per la filosofia", reconeix neguit¨®s. "Malgrat que cada any hi assisteixen les primeres figures del pensament i que tenim el suport de la Unesco, ens costa un munt publicar les aportacions".
Rafael Argullol, professor a la Universitat Pompeu Fabra, anota que la situaci¨® no ¨¦s espec¨ªfica de Barcelona, Catalunya i Espanya. El m¨®n est¨¤ canviant, amb noves pot¨¨ncies, com l'?ndia i la Xina, que configuren tend¨¨ncies tamb¨¦ noves i no necess¨¤riament ben compreses. Tamb¨¦ Rius creu que el problema ¨¦s m¨¦s global, que ¨¦s cert que no hi ha nous pensadors a Catalunya, per¨° tampoc a la resta d'Occident. No vol dir innovadors. El pensament vinculat als fonamentalismes no compta. Fonamentalismes de tot tipus. Fern¨¢ndez Buey inclou en aquest ¨¤mbit un relativisme ferotge i for?a indocumentat que, de vegades, sembla fruit de la mandra: no defensar res exigeix molta menys feina que el contrari.
Una darrera q¨¹esti¨®, segurament no menys important, ¨¦s la crisi dels discursos globalitzadors. "Vivim temps de nihilisme", afirma G¨®mez Pin. Han fet fallida les ideologies globals: el marxisme, el liberalisme, i no ha arribat res m¨¦s per substituir-les. O no ho hem sabut veure.
Filosofia i bacall¨¤
Xavier Serra descriu amb certa mordacitat les aventures del catedr¨¤tic Josep Daurella i Rull, molt m¨¦s interessat en els seus negocis de bacallaner que no pas en les figures del pensament. Seguir la descripci¨® que fa Serra del que s'ensenyava a Barcelona o a Val¨¨ncia fins a la irrupci¨® de Joan Creixells ¨¦s molt il¡¤lustratiu. Tant ¨¦s aix¨ª que quan Bertrand Russell visita Barcelona per donar un curs de filosofia (el 1919) no va passar per la universitat. Ho fa convidat per l'Institut d'Estudis Catalans. El secretari era llavors Eugeni d'Ors, perfectament ignorant de les tend¨¨ncies filos¨°fiques innovadores a la resta d'Europa en aquell temps.
Els anys vint i trenta del segle XX s¨®n els primers que ofereixen una collita de pensadors actualitzats: Creixells (mort prematurament, amb 30 anys), Juan David Garc¨ªa Baca, format a Alemanya i coneixedor de les tend¨¨ncies en filosofia de la ci¨¨ncia; Eduardo Nicol, Joaquim Xirau i Josep Ferrater Mora. Despr¨¦s de 1939, tornen els coetanis i desapareixen novament els contemporanis. Van ser anys penosos. Zubiri va passar fuga?ment per Barcelona, per¨° amb el cap a un altra banda. Fins als seixanta no es tornen a obrir, si no les portes, com a m¨ªnim algunes finestres de les universitats a un pensament filos¨°fic que es vol actualitzat. Entremig gaireb¨¦ res. O pitjor: uns professors que semblaven conven?uts del que havia escrit un jesuita (el pare Guerrero) a la revista Raz¨®n y Fe: cal cuidar especialment les c¨¤tedres de filosofia perqu¨¨ nom¨¦s poden ser "o p¨²lpit o barra jacobina". ?s a dir: paraula de D¨¦u o del Dimoni. Un dimoni que era fill del racionalisme cartesi¨¤ i de la Revoluci¨® Francesa. Aix¨ª va quedar escrit perqu¨¨ s'ho creien.
Per llegir i parlar
Hist¨°ria social de la filosofia catalana. La L¨°gica (1900-1980). Xavier Serra. Editorial Afers. Catarroja. 2010. 268 p¨¤gines.
Enrahonar. Quaderns de Filosofia. N¨²mero 44. Coordinador Jaume Mensa i Valls. Filosofia catalana del segle XX. Servei de Publicacions de la UAB. Barcelona, 2010. 144 p¨¤gines.
IX Congr¨¦s
Internacional d'Ontologia. Barcelona i Sant Sebasti¨¤. Del 27 de setembre al 5 d'octubre, amb una sessi¨® especial a A Coru?a el 25 d'octubre.
C¨¤tedra Ferrater Mora. Girona. Seminari a c¨¤rrec de Peter Sloterdijk. Abril 2011.
Ferrater Mora
De les figures de l'exili la m¨¦s influent a Catalunya ha estat la de Josep Ferrater Mora. Per dues vies: la del seu monumental diccionari filos¨°fic (la darrera edici¨® s¨®n quatre volums) i per les seves incursions a la l¨°gica matem¨¤tica. Tamb¨¦ va escriure alguns llibrets de divulgaci¨® i, al final de la seva vida, es va interessar simult¨¤niament per aspectes de bio¨¨tica i la novel¡¤la. La influ¨¨ncia de Ferrater es perllonga avui a trav¨¦s de la C¨¤tedra Ferrater Mora, ubicada a Girona i dirigida per Josep Maria Terricabras. La tasca de Terricabras al front d'aquesta instituci¨® ¨¦s encomiable, tan bona com les seves traduccions de Popper i Wittgenstein. La c¨¤tedra convida peri¨°dicament pensadors d'arreu del m¨®n que imparteixen un curs durant una setmana. Habitualment estan acompanyats d'experts en la seva obra i a la tarda es comenten les aportacions del mat¨ª. Entre d'altres han passat per Girona Paul Ricoeur, Willard V. Quine, Adam Schaff, Noam Chomsky, Eric Hobsbawm, Alain Touraine, Agnes Heller, Gianni Vattimo i Josep Fontana.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
?Tienes una suscripci¨®n de empresa? Accede aqu¨ª para contratar m¨¢s cuentas.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.