L'inclassificable Benet Rossell
El Macba fa just¨ªcia a l''outsider' m¨¦s fam¨®s de l'art catal¨¤
Artista total, inclassificable, polif¨°nic i poli¨¨dric, Benet Rossell (?ger, 1937) ¨¦s el responsable d'uns dels corpus art¨ªstics m¨¦s complexos i agosarats de l'art espanyol contemporani. El cr¨ªtic franc¨¨s Jean-Clarence Lambert va encunyar el terme artor, s¨ªntesi d'artista i actor, per designar-lo, i es va quedar curt, perqu¨¨ tamb¨¦ ¨¦s poeta, m¨²sic, cineasta, i, entre moltes altres coses, cal.l¨ªgraf. "L'art, el planto en terra. Els meus signes cal.ligr¨¤fics s¨®n una vegetaci¨®, proliferen com l'herba, la bona i la dolenta, germinen...", assegura.
Emigrat i emigrant, viatger i habitant del m¨®n, Rossell forma part del grup d'artistes catalans que es van instal.lar a Par¨ªs al final de la d¨¨cada de 1960, d'alguna manera relacionats amb el Nou Realisme, com Jaume Xifra, Antoni Miralda i Joan Rabascall, amb els quals col.labora en moltes ocasions, tot i tenir una carrera amb una arrencada que els precedeix i una originalitat amb arrels pr¨°pies. Una mica de tot aix¨° queda clar a la mostra que li dedica ara el Museu d'Art Contemporani de Barcelona (Macba), sota el t¨ªtol de Paral.lel Benet Rosell, que, tot i que per les dimensions i la polifonia sembli implicar que ¨¦s una exposici¨® antol¨°gica, no ho ¨¦s; es concentra en nom¨¦s una part de la seva obra, dues de les seves ¨¤rees principals: el cine i les cal.ligrafies o micrografies.
Abans de dedicar-se a la pr¨¤ctica art¨ªstica estudia dret, economia i sociologia Es fabricava el pinzell amb els seus cabells i feia lupes per visualitzar els dibuixos
'S¨®c un personatge molt t¨ªmid i els t¨ªmids som molt descarats' L'artista ha reprodu?t el seu magatzem. Als prestatges hi ha els quadres empaquetats
Davant del proc¨¦s creatiu Rossell ¨¦s m¨¦s un gourmand que un gourmet. All¨° pantagru¨¨lic sempre hi ¨¦s present. Comen?ant per la seva formaci¨® polif¨°nica. Abans de dedicar-se a la pr¨¤ctica art¨ªstica estudia dret, economia i sociologia. De fet, el seu primer viatge a Par¨ªs el va realitzar el 1964 en condici¨® d'economista —d'estudiant d'economia, per ser m¨¦s prec¨ªs— i fa una confer¨¨ncia en un congr¨¦s sobre el Plan Badajoz, una de les "grans obres" del franquisme. "Al Congr¨¦s hi havia la cr¨¨me de la cr¨¨me de l'economia mundial, i jo m'allotjava a la suite d'un hotel de luxe. Despr¨¦s, quan em vaig instal.lar a Par¨ªs, vaig passar a dormir al terra d'una chambre de bonne".
En aquell Par¨ªs del final de la d¨¨cada prodigiosa, va sempre amb la c¨¤mera a sobre i s'inscriu als cursos de cine del Comit¨¨ del Film Etnogr¨¤fic que dirigeix Jean Rouch. Tamb¨¦ viatja per tot el m¨®n, especialment per l'Orient: la ?ndia i el Nepal.
?s en aquests anys quan pren forma el seu peculiar llenguatge cal.ligr¨¤fic, que, segons la seva pr¨°pia definici¨®, parteix d'una "infinitat de signes, icones, de micrografies o cal.ligrames o benigrames sense codi, irrepetits i irrepetibles que conviuen, s'articulen i es manifestin d'una manera sempre ¨²nica, sempre reinventada, i acaben conformant un microteatre o representaci¨® cal.ligr¨¤fica del gran microteatre del m¨®n".
El que m¨¦s sorpr¨¨n de la mostra del Macba ¨¦s que el visitant s'enfronta a s¨¨ries d'obres, penjades una al costat de l'altra en una mateixa paret i, quan s'apropa, comprova que la data de realitzaci¨® salta del 1965 al 1978 i arriba fins al 2006. Les s¨¨ries es configuren al marge del moment en qu¨¨ es va fer cada pe?a. ?s com si Rossell hagu¨¦s posat en marxa innumerables recorreguts, camins possibles que va omplint amb la seva obra segons els creua. No passa d'un per¨ªode a un altre sin¨® que els estils s¨®n els que cavalquen sobre el temps. Tot estava al principi i tot segueix estant al final.
"Hi ha una fidelitat o seguretat en el que un porta al seu terreny", assegura. Per¨° quants carrers ocupa?, insisteix el periodista. "No ¨¦s pedanteria, per¨° ocupo totes les ciutats del m¨®n". I afegeix: "S¨®c un personatge molt t¨ªmid i els t¨ªmids som molt descarats. Tinc la gosadia, a causa de la meva timidesa, de portar-ho tot de tal manera al meu terreny que ho puc agafar tot. Crec que l'art t¨¦ tamb¨¦ totes les respostes, perqu¨¨ ¨¦s residual i perqu¨¨ en certa manera no serveix per a res, perqu¨¨ tot el que serveix per a alguna cosa es revela com a inoperant".
Tal vegada per aix¨°, Rossell fa coses petites, com les obres muntades sobre un suport de diapositiva; cada diapositiva ¨¦s un quadre diferent fet amb tinta xinesa, una feina a l'estil dels pintors zen, incl¨°s el proc¨¦s de preparaci¨® o la fabricaci¨® de lupes especials per poder-les visualitzar. A Micro-¨°pera 2 (1984) s'hi inclou una pel.l¨ªcula on es narra com l'artista es fabrica el pinzell amb els seus cabells i s'hi mostren els instruments en una petita vitrina al costat dels dibuixos realitzats. Els anomenava Microperadores. "Era la Microautoetnografia, una ironia contra els etn¨°grafs de l'¨¨poca, una manera de dir que per trobar els salvatges no cal anar a la selva africana". Tamb¨¦ recollia els borinots. "Els feia servir com a element sonor amb el saqueshi japon¨¨s". I les seves restes s¨®n al Macba.
Els collages del Diari residual (1965-1969) ja mostren el que ser¨¤ l'obra de Rossell, i tamb¨¦ els gla?ons de resina de poli¨¨ster on incrustava petites cal.ligrafies i objectes diminuts i que portava a la butxaca de la gavardina i amb els quals feia performances als bars. "Els gla?ons s¨®n l'exposici¨® transportable que jo duia en un mocador i la desplegava on volia. S¨®n microescultures en forma de gla?ons de gel a trav¨¦s dels quals explico la meva vida. A cada gla?¨® hi ha una miniatura que explica una hist¨°ria".
Per¨° ¨¦s el cine, la imatge en moviment, la met¨¤fora que obre l'exposici¨® del Macba. Una gran pantalla mostra una seq¨¹¨¨ncia repetida amb la cara de Rossell els ulls del qual s¨®n unes ulleres quadrades en forma de fotograma que entra a dins de la mirada i es transforma en un passad¨ªs d'imatges —"i ens anem imaginant totes les pel.l¨ªcules que hem vist en el temps"— fins que sortim per darrere del cap per tornar-hi a entrar en un loop etern.
"?s el misteri de la imatge", assegura Rossell, que defineix la seva ¨²ltima pe?a f¨ªlmica com a "l'h¨°stia c¨²bica". "H¨°sties amb cal.ligrafies, cada una diferent, que s'animen en tres dimensions i formen paisatges i figures b¨¤siques del cubisme". "Per¨° no t¨¦ res de blasfem", s'excusa, "t¨¦ alguna cosa del que Langlois programava com a cine pur, el de Joris Ivens, de Richter, del primer Ren¨¦ Clair; la imatge en el sentit pur del terme".
L'exposici¨®, diu Bartomeu Mar¨ª, director del Macba, ¨¦s m¨¦s prospectiva que retrospectiva, si ho entenem en el sentit d'anar descobrint el territori de l'artista. Com els itineraris que el porten als seus estudis a Par¨ªs, Madrid i Barcelona, tots relacionats amb un mol¨ª amb el recorregut estampat en serigrafies firmades amb la planta del peu. Jos¨¦ Hierro va escriure una cr¨ªtica que deia: "Imaginint-se un cal.l¨ªgraf oriental assegut en una terrassa de caf¨¨".
La sala m¨¦s sorprenent de la mostra del Macba ¨¦s, sens dubte, la que reprodueix el seu magatzem. Als prestatges hi ha els quadres empaquetats i numerats. Hi ha 409 obres. L'espectador entreveu per¨° no hi veu res. Sobre una taula hi ha un ordinador. Si hi introdueix les coordenades d'un determinat quadre obt¨¦ informaci¨® sobre quan es va pintar, on es va exposar... i altres dades, per¨° no aconsegueix veure la imatge que continua oculta.
?s una met¨¤fora de la teoria que els quadres no estan mai acabats?, pregunta el periodista. Els quadres estan esperant el seu moment? "No, ¨¦s que els quadres tamb¨¦ moriran, ¨¦s tamb¨¦ que li donem un sentit al fet que les obres no s'han de mirar en reproduccions, sin¨® vives, per poder-hi entrar, tamb¨¦ ¨¦s una met¨¤fora del moment de la pintura actual, cada una ¨¦s un moment pict¨°ric. El cert ¨¦s que jo he posat 409 quadres en un museu en un moment en qu¨¨ la pintura passa per una discussi¨®, no t¨¦ cabuda, no t¨¦ entrada. S¨®n quadres originals, hi ha els quadres, si es crema m'arru?no". "Em preguntes qu¨¨ ¨¦s el que s'hi ensenya?, doncs b¨¦, no s'hi ensenya la meva pintura, per¨° tanmateix ¨¦s en l'exposici¨®. Es miren sense mirar-los".
El paral.lel 41? 22' 34" Nord
Tinc el meu taller molt a prop del Paral.lel. Un dia, vaig veure un munt de gent rebuscant en dos contenidors on la m¨¤fia russa havia llen?at tots els decorats del Molino. Els nous propietaris l'havien buidat sense contemplacions. Entre la pols hi havia, plegats, els grans decorats de l'escenari. Vaig fer parar un taxi i li vaig demanar que m'acompany¨¦s. Vaig fer dos viatges i vaig salvar una part del material. Ara els he incl¨°s a l'exposici¨®. Que consti que nom¨¦s s¨®c dipositari d'aquest material. El van llen?ar a les escombraries per¨° ¨¦s propietat de la ciutat de Barcelona. Hi ha peces extraordin¨¤ries com les dels germans Salvador".
Benet Rossell s'emociona parlant del Molino i del Paral.lel. No nom¨¦s n'ha recuperat el material, tamb¨¦ ha rodat una pel.l¨ªcula sobre la demolici¨® del vell music-hall i la construcci¨® del nou edifici, des de la finestra d'un ve¨ª amb vistes excepcionals. I tamb¨¦ ha creat un blog sobre El Molino (http://blogs.macba.cat/parallel-parallel) perqu¨¨ els barcelonins hi pengin els seus records de la que va ser l'avinguda del plaer i l'oci durant un segle, que ¨¦s tamb¨¦ l'eix vertebrador d'un treball m¨¦s ampli sobre el barri i la transformaci¨® que ha sofert des dels anys cinquanta fins a l'actualitat.
Amb un objectiu similar, Rossell repr¨¨n una pe?a que va realitzar en col.laboraci¨® amb Antoni Muntadas, el 1981, titulada Rambla 24 hores. En el seu moment era una videoinstal.laci¨® auda? amb dos monitors on es veia la gent caminant amunt i avall de l'avinguda m¨¦s emblem¨¤tica de la ciutat. D'una banda, una torre de monitors mostraven les imatges fragmentades dels ramblaires tipus (els caps, els cossos i els peus); i la filmaci¨® d'un pla fix durant el primer minut de 24 hores consecutives. Gaireb¨¦ al cap de 30 anys, Rossell i Muntadas han repetit l'acci¨®. La primera evid¨¨ncia ¨¦s el salt tecnol¨°gic, la qualitat de les imatges. La segona, la transformaci¨® de la societat i dels ramblers. El decorat, per¨°, ¨¦s el mateix.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
?Tienes una suscripci¨®n de empresa? Accede aqu¨ª para contratar m¨¢s cuentas.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.