Art per veure, escoltar i olorar
OLOR COLOR. QU?MICA,
ARTE I PEDAGOGIA
Arts Santa M¨°nica
Fins al 25 de setembre
L' art ha estat, tradicionalment, una experi¨¨ncia per ser vista. La pintura i l'escultura —l'arquitectura menys— ens desperta l'inter¨¨s despr¨¦s que el nostre sentit de la vista ho percebi. Per¨° aix¨° ha canviat i, des de fa anys, han entrat en acci¨® la resta dels sentits. Primer, l'o?da i, m¨¦s tard, l'olfacte. L'exposici¨® Olor Color. Qu¨ªmica, Art i Pedagogia, que es pot veure a l'Arts Santa M¨°nica de Barcelona (Espai Arxiu) fins al 25 de setembre, ¨¦s una experi¨¨ncia per posar a punt el nostre tercer sentit: l'olfacte.
A partir de 88 obres d'artistes nacionals i internaconals de la talla de Salvador Dal¨ª, Barcel¨®, Antoni T¨¤pies, Eduardo Chillida, Jaume Plensa, Rebecca Horn, Joan Brossa, Christo i un llarg etc¨¨tera. Totes pertanyen a la col.lecci¨® d'Ernesto Vent¨®s, un empresari vinculat, ¨¦s clar, al m¨®n de la perfumeria. El centre d'art de les rambles proposa un experiment: descobrir les sensacions olfactives que s'amaguen en les obres despr¨¦s de classificar-les en una taula peri¨°dica de colors i olors, com si ho hagu¨¦s fet un perfumista.
L'Arts Santa M¨°nica ens convida a afinar l'olfacte a l'exposici¨® 'Olor Color'
El mateix Vent¨®s rep els visitants, podr¨ªem dir que gaireb¨¦ literalment. Eugenio Merino ¨¦s l'autor de l'escultura The Smell of Art en qu¨¨ reprodueix a mida natural i de forma hiperrealista el col¡¤leccionista de genolls i que portant a les mans, com si fons una ofrenda, una de les peces m¨¦s "oloroses" de la hist¨°ria del arte: una llauna de Mierda de artista, on l'itali¨¤ Manzoni va assegurar que hi havia guardat els propis excrements.
L'origen de la col.lecci¨® de Vent¨®s es troba en l'exposici¨® Suggestions olfactives que va organitzar el 1978 la Fundaci¨® Mir¨®. Hi van participar diversos perfumistes (entre ells, Vent¨®s) i tenia l'olor com a protagonista. Aleshores Vent¨®s va comen?ar a entaular contactes amb galeristes i va veure la necessitat de reunir obres com Lavanda, d'Albert R¨¤fols Casamada, on el pintor a partir de dos colors, el verd i el lila, gaireb¨¦ ens obliga a olorar. Despr¨¦s van venir l'enorme fotografia de Robert Mapplethorpe d'una rosa (en blanc i negre) que convida a apropar el nostre ap¨¨ndix nasal, Lo spiedino, un bronze pintat de Barcel¨® que recorda un tubercle, Sardinas, una caixa plena de sardines de Hannah Collins, o el cad¨¤ver en descomposici¨® del mexic¨¤ Enrique Marty. ?s el primer cop que es mostren en p¨²blic moltes de les obres. Per Vent¨®s, l'atractiu que tenen totes en com¨² no ¨¦s el valor art¨ªstic o est¨¨tic, o la import¨¤ncia del seu creador, sin¨® l'experi¨¨ncia olfactiva que produeixen. "No compro mai una obra d'art si no fa olor", va assegurar el col.leccionista durant la inauguraci¨® de l'exposici¨®. Un consell pr¨¤ctic: abstenir-se els que estiguin amb congesti¨® nasal. Ho viuran a mitges.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.