Marat¨® de gran ballet simf¨°nic
ORQUESTRA SIMF?NICA
DEL TEATRE MARIINSKI
Director: Valeri Gergiev.
L'Auditori. Barcerlona. Dilluns,
12 de desembre. 20.30 hores.
Sergei Diaghilev no va ser nom¨¦s un gran empresari del m¨®n de l'espectacle, va ser tamb¨¦ un excepcional catalitzador de talents entorn als c¨¨lebres Ballets Russos, que sota la seva direcci¨® van renovar el ballet cl¨¤ssic inventant la dansa moderna tal com explica l'exposici¨® Els Ballets Russos de Diaghilev, 1909-1929. Quan l'art balla amb la m¨²sica, que fins al 15 de gener s'exhibeix a Caixaf¨°rum de Barcelona. En aquesta renovaci¨® hi va jugar un paper fonamental un jove compositor rus, Igor Stravinski, qui, amb Claude Debussy i Arnold Sch?nberg, va revolucionar la m¨²sica del segle XX. I justament el punt d'inflexi¨® d'aquesta revoluci¨® va ser un ballet: La consagraci¨® de la primavera, obra amb qu¨¨ Stravinski liquid¨¤ d'un cop el romanticisme i capgir¨¤ la m¨²sica trencant radicalment amb el passat en els aspectes del ritme, l'harmonia i la instrumentaci¨®. De com es gesta aquesta revoluci¨® tracta el concert que protagonitza dilluns vinent a L'Auditori, dins del cicle Ibercamera, l'Orquestra Simf¨°nica del Teatre Mariinski de Sant Petersburg sota la direcci¨® del seu titular Valeri Gergiev.
L'Ocell de foc (1910), Petrushska (1911) i La consagraci¨® de la primavera (1913) s¨®n les tres obres que integren el programa del llarg concert que oferir¨¤ el Mariinski, una marat¨® de gran ballet simf¨°nic amb Stravinski com a ¨²nic protagonista. La successi¨® cronol¨°gica dels ballets, que s'interpreten en les versions originals i complertes, permet seguir l'evoluci¨® del compositor des de la injecci¨® de vigor al g¨¨nere que supos¨¤ L'Ocell de foc, primer enc¨¤rrec que va rebre de Dighilev i partitura encara influ?da per la m¨²sica tradicional russa i en especial pel seu mestre Rimski-Korsakov, fins a la maduresa de llenguatge que mostra a La consagraci¨®, obra amb qu¨¨ musicalment obre el segle XX. L'esc¨¤ndol de l'estrena de l'obra, el 29 de maig de 1913, va sacsejar tant els fonaments del Th¨¦?tre des Champs ?lys¨¦es de Par¨ªs com del m¨®n de la m¨²sica. I ara, gaireb¨¦ cent anys despr¨¦s, l'obra segueix impressionant per la seva for?a i l'agressiva i sorprenent escriptura musical.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.