Esclaus d'emocions
ABANDONAR-SE
A LA PASSI?
Hiromi Kawakami
Quaderns Crema
123 p¨¤gines. 16 euros
e l'escriptora japonesa Hiromi Kawakami (T¨°quio, 1958) ja hav¨ªem pogut llegir en catal¨¤, tamb¨¦ a Quaderns Crema, dues excel¡¤lents novel¡¤les: El cel ¨¦s blau, la terra blanca. Una hist¨°ria d'amor, amb qu¨¨ l'autora va guanyar el 2001 el prestigi¨®s premi Tanizaki, i All¨° que brilla com el mar. Kawakami tamb¨¦ es mou amb soltesa en la dist¨¤ncia curta. Els relats d'Abandonar-se a la passi¨® —que el 2000 va obtenir els premis Ito Sei i Woman Writer's— repeteixen les virtuts de les seves novel¡¤les: llenguatge prec¨ªs —les traduccions de Bornas Monta?a s¨®n immillorables—, galeria de personatges singulars, sentit de l'humor combinat amb fina ironia, una pres¨¨ncia cont¨ªnua de refer¨¨ncies al m¨®n dels sentits, capacitat descriptiva i d'evocaci¨® visual, subtilesa i una dissecci¨® apassionant de les relacions i la conducta humana. I una curiositat: als llibres de Kawakami sempre hi ha molt menjar i alcohol.
Els vuit relats presenten relacions amoroses o sexuals entre un home i una dona: uns joves que es perden al bosc experimenten per primera vegada l'atracci¨®; uns amants fugen sense l'esperan?a que algun dia acabi la seva evasi¨®; un home maltracta la seva dona i l'abandona un temps despr¨¦s d'haver estat a punt d'escanyar-la; una relaci¨® sexual d'alt contingut sadomasoquista explora les fronteres entre el dolor, el plaer i la culpa; una dona que ha estat violada es pregunta pels l¨ªmits del desig; un matrimoni decideix su?cidar-se i nom¨¦s mor la dona, que segueix estimant la seva parella cent anys m¨¦s tard, des de la seva exist¨¨ncia com a fantasma; una dona arriba a estimar amb tristesa l'home amb qui viu una passi¨® que en principi era sexe pur; dos ad¨²lters s¨®n castigats a la immortalitat i a viure junts per sempre m¨¦s.
Totes les hist¨°ries estan narrades per les dones protagonistes i en gran part s'expliquen mitjan?ant uns di¨¤legs molt ben treballats que permeten als personatges presentar-se i definir-se pel que diuen, amb la qual cosa s'evita la sensaci¨® de maniqueisme que podria donar l'¨²s de la primera persona i, per tant, d'un punt de vista parcial. ?s particular la manera com l'autora estructura els relats, en el sentit que la resoluci¨® dels conflictes plantejats no es produeix amb finals tancats sin¨® amb una imatge, un pensament, una sensaci¨®, un detall de l'entorn que es destaca per sobre dels altres.
La paraula que d¨®na t¨ªtol al llibre en japon¨¨s, oboreru, vol dir ofegar-se o rendir-se. I ¨¦s precisament aix¨° el que fan la majoria dels personatges: es rendeixen o s'asfixien, ells mateixos o l'un a l'altre. I no nom¨¦s en sentit figurat. El sentiment amor¨®s no se celebra, m¨¦s aviat es pateix; ¨¦s lluny de ser una font de plaer o de felicitat espiritual: sembla la condemna a qu¨¨ ens sotmet la carn. De fet, els contes d'Abandonar-se a la passi¨® ofereixen una visi¨® animal de l'amor hum¨¤, una visi¨® que el situa, b¨¤sicament, entre l'instint i la necessitat. "El cos i la ment s¨®n inseparables", diu la protagonista del conte L'insecte d¨¦u. I amb aquesta frase es podria sintetitzar la idea subjacent en tot el recull. El que sembla suggerir Kawakami amb les seves hist¨°ries ¨¦s que som esclaus de la ment i del cos, sens dubte, per¨° no nom¨¦s dels nostres, sin¨® tamb¨¦ dels de l'altre.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.