¡®Slomo¡¯, un elogi enverinat de l¡¯explotaci¨® sexual
No ¨¦s qualsevol tema musical, ¨¦s la can?¨® que ha guanyat al Benidorm Fest, un concurs televisiu, organitzat per un ens p¨²blic com ¨¦s R¨¤dio Televisi¨® Espanyola
El Benidorm Fest que es va celebrar el passat 29 de gener a la capital de la Marina Baixa arrossega pol¨¨mica. Uns han dit que hi ha hagut trampa, que el resultat estava arreglat per simpaties i amistats amb el jurat; altres, ben pocs, que la lletra de la can?¨® guanyadora, SloMo, no compleix amb els principis de la Guia d¡¯Igualtat de la Corporaci¨® RTVE. Volem centrar-nos en aquest darrer punt, en el car¨¤cter vexatori i discriminatori contra les dones que despr¨¨n el tema de l¡¯autor Leroy S¨¢nchez que canta Chanel. Els avan?os aconseguits durant anys de pol¨ªtiques p¨²bliques per la igualtat, la no discriminaci¨® i els esfor?os d¡¯empoderament de dones i xiquetes desapareixen en uns minuts. Perqu¨¨ efectivament, la lletra d¡¯aquesta can?¨® ¨¦s una apologia de l¡¯explotaci¨® sexual i no ¨¦s qualsevol tema musical com tants altres que existeixen, ¨¦s la can?¨® que ha guanyat un concurs televisiu, organitzat per un ens p¨²blic com ¨¦s R¨¤dio Televisi¨® Espanyola, que elegeix la can?¨® que ha de representar Espanya en el Festival d¡¯Eurovisi¨® i que, per tant, ha tingut i pot tindre en el futur immediat una massiva difusi¨®, almenys a nivell europeu. El Benidorm Fest ha sigut cofinan?at per RTVE, la Generalitat Valenciana i l¡¯Ajuntament de Benidorm. Slomo, diu literalment expressions com aquestes:
¡°Lleg¨® la mami, la reina, la dura, una bugatti, el mundo est¨¢ loco con este party; si tengo un problema, no es monetary, yo vuelvo loquito a todos los daddies; Yo siempre primera, nunca secondary; Apenas hago doom doom, con mi boom, boom y le tengo dando zoom, zoom...Te gusta todo lo que tengo, te endulzo la cara en jugo de mango. Se te dispara cuando la prendo, hasta el final, yo no me detengo... Pa romper cadera, romper corazones, solo existe una, no hay limitaciones, y si a¨²n no me crees, pues me toca mostr¨¢rselo...
Amb un to desenfadat, edulcorat i com si fora el m¨¦s normal del m¨®n, aquesta can?¨® parla del sugardaddisme, un perill¨®s negoci que consisteix a facilitar cites entre dones, especialment joves, i homes majors amb alta capacitat adquisitiva (els daddies dels que parla la can?¨®). En aquesta relaci¨® es pacta el que es denomina eufem¨ªsticament com a ¡°cites transaccionals¡±: els homes (els Sugar daddies) proporcionen a les dones (les Sugar babies) diners, recursos i experi¨¨ncies d¡¯alt nivell de vida a canvi d¡¯acompanyament, de poder lluir-les i exhibir-les p¨²blicament i de viure la fantasia de tindre una parella jove i atractiva amb possibilitat de gaudir de sexe. Un negoci que es gestiona des de plataformes d¡¯Internet en qu¨¨ les dones s¡¯enregistren de forma gratu?ta i tenen avantatges addicionals si s¨®n universit¨¤ries i, els homes, paguen una quota mensual. Les dones s¨®n el reclam del negoci, la mat¨¨ria primera d¡¯una explotaci¨® sexual emmascarada. El mercadeig creix aprofitant situacions de desocupaci¨®, necessitat i vulnerabilitat. Les plataformes que s¡¯hi dediquen tracten de rebutjar l¡¯etiqueta de prostituci¨®, no nom¨¦s amb eufemismes, tamb¨¦ amb arguments altament preocupants com que ¡°la prostituci¨® ¨¦s una professi¨® i el sugardaddisme ¨¦s un mode de vida¡±.
Posats en situaci¨® tornem a la lletra d¡¯Slomo en qu¨¨ ens ho diu ben clar: ¡°si tengo un problema, no es monetary. Yo vuelvo loquito a todos los daddies¡±. No hi ha dubte que est¨¤ parlant d¡¯aquestes pr¨¤ctiques de sugardaddisme. Unes pr¨¤ctiques que el concurs televisiu ha legitimat, esperem que no de forma conscient, amb el segell institucional de RTVE. Per¨° a m¨¦s, el relat del tema musical posiciona la dona com a objecte sexual i no com a subjecte de desig, tot i que recrea una perillosa il¡¤lusi¨® d¡¯empoderament. Perillosa per fal¡¤la?, ja que sota l¡¯aparen?a d¡¯iniciativa i lideratge hi ha una posici¨® de subordinaci¨® i cosificaci¨®. La narraci¨® interpel¡¤la els interlocutors reclamant la mirada sobre ella, i refor?ant-se aix¨ª com a objecte observat: ¡°Take a video Watch it SloMo. ¡°Apenas hago doom, doom/ Con mi boom, boom / Y le tengo dando zoom, zoom¡± expressa all¨° que els agrada als observadors i en quina mesura ella s¡¯ajusta o encaixa en les prefer¨¨ncies masculines (ja que parla de daddies). ¡°Make you, want more, more¡± (Et faig voler-ne m¨¦s, m¨¦s) insisteix en la idea que el centre s¨®n els daddies. Ella assumeix un paper secundari perqu¨¨ el prop¨°sit no ¨¦s expressar la seua sexualitat sin¨® que es converteix en instrument de plaer dels altres, esdev¨¦ una dona cosificada. Quan parlem d¡¯ella no estem parlant de la int¨¨rpret de la can?¨®, no parlem de la cantant Chanel, sin¨® de la veu femenina del tema musical. El talent i el m¨¨rit de Chanel no estan en q¨¹esti¨®, ni ¨¦s cap argument d¡¯aquesta an¨¤lisi. I tampoc es tracta, en cap cas, d¡¯evitar que les dones puguen mostrar el seu cos, ni expressar lliurement la seua sexualitat. Es tracta senzillament, de lamentar i denunciar p¨²blicament que s¡¯est¨¤ legitimant l¡¯explotaci¨® sexual des d¡¯un concurs televisiu, que de forma casual, s¡¯ha finan?at amb diners p¨²blics.
No hi ha dubte que la can?¨® contrav¨¦ principis i valors fonamentals de protecci¨® de dones i xiquetes recollides en la legislaci¨® auton¨°mica valenciana, estatal i europea. Hem detectat almenys 15 normes i codis que es vulneren, entre els quals el propi codi de responsabilitat corporativa de RTVE, les lleis valencianes d¡¯Igualtat, de Publicitat Institucional i del Sector Audiovisual, les lleis org¨¤niques sobre Igualtat d¡¯homes i dones i la de Protecci¨® Integral contra la Viol¨¨ncia de G¨¨nere, el Codi deontol¨°gic de la Federaci¨® d¡¯Associacions de Periodistes d¡¯Espanya (FAPE), la Convenci¨® sobre l¡¯eliminaci¨® de totes les formes de discriminaci¨® de les dones (Cedaw), el Conveni del Consell d¡¯Europa sobre Prevenci¨® i Lluita en la Viol¨¨ncia contra les Dones, la Carta dels Drets fonamentals de la UE, i la Convenci¨® Europea dels Drets Humans. Totes aquestes normes i textos legals tenen el comprom¨ªs de vetllar per les bones pr¨¤ctiques i de rebutjar i eliminar tot all¨° que supose discriminaci¨® i generaci¨® de relats masclistes, de viol¨¨ncia contra les dones i tractaments i imatges que les cosifiquen, que continguen comer? sexual o foment de la prostituci¨®.
I a pesar que les bases que regulen el festival de Benidorm 2022, en el seu apartat d) diuen: ¡°Ser¨¢n motivo de rechazo y exclusi¨®n las canciones y candidaturas que utilicen lenguaje inapropiado u ofensivo, mensajes o gestos pol¨ªticos o similares, o cualquier tipo de publicidad que pudieran sufrir el riesgo de ser expulsadas de Eurovisi¨®n¡±, Slomo s¡¯ha endut el premi perqu¨¨ ha obtingut el suport d¡¯un jurat professional, el del Benidorm Fest, que actua en representaci¨® d¡¯un ens p¨²blic, RTVE, i per a una proposta que es mostrar¨¤ com a representaci¨® oficial d¡¯un pa¨ªs. ??s que la lletra d¡¯aquesta can?¨®, que damunt no compleix la legislaci¨®, representa el que ¨¦s la societat valenciana i espanyola i el que volem ser?. Si ens atenem al vot de la ciutadania, no. Nom¨¦s el 3¡ä97% dels vots populars telem¨¤tics van optar per aquesta can?¨®.
El m¨¦s preocupant de tot, per damunt fins i tot de la legalitat, ¨¦s que s¡¯estan malgastant i rebaixant greument els enormes esfor?os que s¡¯estan fent des de diferents ¨¤mbits, fonamentalment el del sistema educatiu, per tal de traure de l¡¯imaginari infantil i adolescent els estereotips que sexualitzen i cosifiquen les dones i que suposen una agressi¨® a la seua dignitat i als drets fonamentals, al seu estatus social i a les seues oportunitats en igualtat. Les can?ons s¨®n una eina fonamental per a lluitar per una millor societat, justament per la capacitat d¡¯influ¨¨ncia que t¨¦ la m¨²sica entre la joventut i la infantesa. No podem evitar la difusi¨® de totes les can?ons inapropiades i ofensives que escampen amb el seu llenguatge estereotips enganyosos i perillosos, per¨° encara es pot evitar que aquesta, que s¡¯ha botat tots els filtres, siga consumida en representaci¨® d¡¯Espanya per milions de persones. Les institucions i els governs no haurien de consentir un retroc¨¦s com aquest en la lluita en favor dels drets de les dones i de la humanitat en general.
Anna Gimeno, Empar Marco, ?lvar Peris, i Carmen Carret¨®n s¨®n membres del Consell Audiovisual de la Consell Audiovisual de la Comunitat Valenciana.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.