_
_
_
_

Els millors 22 llibres del 22

Cr¨ªtics i col¡¤laboradors de ¡®Quadern¡¯ han votat els millors llibres en catal¨¤ publicats aquest any amb total llibertat sobre el g¨¨nere, i n¡¯han sortit novel¡¤les, poesia, cuina, fotografia o periodisme

Diego Quijano amb fotografia de Gorka Lejarcegi
Diego Quijano amb fotografia de Gorka Lejarcegi
El Pa¨ªs

No emergeix, per¨° potser estigui latent. ?s la r¨¤bia d¡¯una societat quan no veu clar el seu horitz¨®. Aquest ¨¦s el tema de la novel¡¤la de Sebasti¨¤ Alzamora que confirma l¡¯escriptor mallorqu¨ª com una figura de refer¨¨ncies de les nostres lletres. Els col¡¤laboradors de Quadern, de manera clara l¡¯han escollit el millor llibre catal¨¤ del 2022.

Aquest 2022 hem tingut molt bons llibres que mostraven r¨¤bia i que buscaven harmonia. Hi ha el crit de Maria Nicolau alertant-nos que un model de societat deshumanitzada s¡¯ha instal¡¤lat a la nostra cuina i hi ha la recerca de veritat de Juli¨¤ Guillamon vivint l¡¯any a la natura, la mateixa natura que Llu¨ªs Calvo converteix en epopeia human¨ªstica o que Antoni Veciana converteix en mite mar¨ªtim a trav¨¦s d¡¯un peix en una f¨¤bula sobre la superviv¨¨ncia de la llibertat.

En la prosa de no ficci¨®, com un comiat en plenitud, destaca la filigrana de Vicen? Pag¨¨s Jord¨¤ per pensar la modernitat a trav¨¦s de la saga dels Kennedy. Per fi hem pogut disposar d¡¯una biografia solvent, documentada i narrativa, de Gabriel Ferrater. I altres recerques culturals per legitimar veus cr¨ªtiques les hem descobert al ventall d¡¯afinitats electives que ens mostra Marina Garc¨¦s, a la nova aproximaci¨® de Rodoreda de Merc¨¨ Ibarz o a la recerca biogr¨¤fica d¡¯Ismael Smith que proposa Sebasti¨¤ Portell.

Portada Pabia de Sebastia Alzamora

1. R¨¤bia

Sebasti¨¤ Alzamora
Proa

Per Enric S¨°ria

La primera cosa que crida l¡¯atenci¨® en una novel¡¤la com R¨¤bia ¨¦s la pot¨¨ncia de l¡¯estil. Alzamora t¨¦ una gran facilitat de paraula, amb una prosa d¨²ctil, pl¨¤stica, d¡¯un tremend poder d¡¯evocaci¨®, per¨° no sol ser emf¨¤tic i evita els virtuosismes balders en qu¨¨ la destresa verbal el podria fer inc¨®rrer. Es coneix que, a m¨¦s de narrador, ¨¦s poeta, i el seu verb ¨¦s cenyit i, quan cal, sentenci¨®s, amb la seca contund¨¨ncia d¡¯un cop ben escandit. De fet, la millor virtut d¡¯aquesta prosa ¨¦s r¨ªtmica. Alzamora domina la cad¨¨ncia de les frases i amida amb extraordin¨¤ria precisi¨® els canvis de din¨¤mica i to. Aix¨ª, pot passar amb una flexibilitat notable de la ironia enjogassada a una ¨ªntima comprensi¨® del que experimenten els seus personatges, o al colp de puny exacte, que deixa sense al¨¨.

En un passatge d¡¯aquesta novel¡¤la, un veterinari humanista descriu aix¨ª la r¨¤bia: ¡°Un gos amb la r¨¤bia avan?a en l¨ªnia recta i ataca tot el que troba al seu pas, hum¨¤ i animal. I despr¨¦s de cada atac continua, no s¡¯atura ni s¡¯entret¨¦¡±. Aquesta breu descripci¨® cl¨ªnica t¨¦ un pes simb¨°lic important dins la novel¡¤la, per¨° no serviria per qualificar-ne la trama, que ¨¦s tan elusiva i perplexament divagat¨°ria com l¡¯¨¤nima desconcertada del protagonista-narrador. S¨ª que podria definir l¡¯estil amb qu¨¨ est¨¤ escrita. La veu narradora pot ser l¡¯ultratjat testimoni d¡¯un m¨®n vacu i inconnexament fero?, per¨° el que diu va en l¨ªnia recta i no s¡¯atura ni s¡¯entret¨¦ en judicis o conclusions. Plasma el que veu i sent amb aquella freda determinaci¨® que de vegades pot adquirir l¡¯angoixa, i que ¨¦s tamb¨¦ una forma de r¨¤bia.

La trama de R¨¤bia ¨¦s t¨¨nue. Un escriptor fracassat viu amb la seua gossa en una urbanitzaci¨® de platja degradada i farcida de turistes a preu fet. Passeja amunt i avall, de tant en tant xerra amb gent que va trobant-se ¡ªun pastor, un veterinari, un ve¨ª obcecat i agressiu¡ª o recala en un bar, on divaga amb altres parroquians. Podr¨ªem dir que s¨®n amics ¡ªi actuen com a tals¡ª mentre entenguem que s¨®n gent de pas i que els vincles que els uneixen s¨®n casuals i ef¨ªmers. Un parell de fets vio?lents trasbalsaran la rutina del protagonista i revelaran la fragilitat del seu m¨®n.

Es podria objectar que el nucli de la novel¡¤la, i amb ell les p¨¤gines m¨¦s v¨ªvides, se situe en el seu centre, i que la part final siga una dilatada al¡¤legoria d¡¯un viatge interior ¡ªcap al fons de l¡¯¨¤nima ferida del narrador, per¨° tamb¨¦ del substrat hist¨°ric de Mallorca, que oculta el pecat original de la Guerra Civil¡ª, per¨° l¡¯autor deu haver pensat que aquesta al¡¤legoria era necess¨¤ria, perqu¨¨ nom¨¦s aix¨ª es podria revelar l¡¯aut¨¨ntic fons que amaga el mediocre decorat estival. Pense que ¨¦s una decisi¨® encertada. La novel¡¤la no pot tenir conclusi¨® perqu¨¨, com el protagonista-narrador descobrir¨¤ en un dolor¨®s davallament ad inferis, la r¨¤bia es pot inocular, per¨° no t¨¦ curaci¨®.

La r¨¤bia, ac¨ª, no ¨¦s una malaltia de gossos, ¨¦s un estat d¡¯incivilitzaci¨®, o de descivilitzaci¨®. Sura en aquest ambient, que ¨¦s un no-lloc habitat per una no-comunitat: un espai sense cap ancoratge, poblat per turistes borratxos, policies corruptes i gent que viu en un present continu, a l¡¯albur de la casualitat, entre la lletjor indiscriminada de tot el que s¡¯hi pot veure o l¡¯estafa sistem¨¤tica d¡¯anuncis i discursos, on la banalitat del mal pren un caire depauperadament obt¨²s i s¡¯est¨¦n sense fites, sobre un succedani d¡¯arena que ¨¦s en realitat pols t¨°xica d¡¯una pedrera ve?na que els naturistes ingenus usen per empastifar-se el cos, despr¨¦s de nedar en les aig¨¹es brutes de la riba, pensant-se que ¨¦s un passatemps d¡¯all¨° m¨¦s sa. La descripci¨® ¨¦s exacta. Tot ¨¦s post¨ªs, derringlat i meticulosament lamentable, i si es ven com un parad¨ªs, ¨¦s perqu¨¨ no hi ha res m¨¦s. Avui, la realitat ¨¦s un infern que s¡¯ignora, i no pot estranyar que la viol¨¨ncia gratu?ta avance inaturable com un udol fren¨¨tic on res no t¨¦ sentit.

Sebasti¨¤ Alzamora, com a narrador, ha tocat els g¨¨neres m¨¦s diversos: la distopia metaf¨ªsica, la novel¡¤la hist¨°rica i la de terror, la com¨¨dia, el thriller i el western mallorqu¨ª. La major part dels seus relats combinen la mirada realista ¡ªd¡¯una precisi¨® sorprenent¡ª i els ingredients de la cultura pop, passats per una mirada que no ignora la ironia cr¨ªtica de les avantguardes. Alzamora no li t¨¦ por a la cultura de masses: l¡¯observa perqu¨¨ la viu. Per aix¨° pot detectar-ne les contradiccions i les angoixes, que s¨®n les del nostre temps, amb rara penetraci¨®. Entre la cultura de masses i la b¨¤rbarie de masses, hi ha una dial¨¨ctica fero? sota el signe de l¡¯absurd. Aquest ¨¦s tamb¨¦ el m¨®n d¡¯avui. Kafka es passeja per les nostres platges. Nom¨¦s cal saber veure-ho, i escriure-ho.

Portada Kennedyana de Vicenc Pages Jorda

2. Kennedyana

Vicen? Pag¨¨s Jord¨¤
Folch & Folch

Per Mar Bosch

Alguns no acabem de pair que aquesta sigui l¡¯¨²ltima obra de Vicen? Pag¨¨s Jord¨¤. Per¨° ens ho recorda la faixa, que funciona com un bra?al de dol. Llegir Kennedyana, val a dir, ha estat una experi¨¨ncia carregada de satisfacci¨® clarobscura. Aquest ¨¦s el sentiment. Tenim a les mans un llibre important que s¡¯ha vist eclipsat per la mort del seu autor. Donar la benvinguda a Kennedyanna ¨¦s tamb¨¦ un comiat a la persona que el va escriure. Tanmateix, ho comentava el seu editor, Ernest Folch, el dia de la presentaci¨® a Girona: aquest no ¨¦s ben b¨¦ un llibre p¨°stum, ja que l¡¯autor va intervenir en el proc¨¦s habitual d¡¯edici¨®. L¡¯objecte ¨¦s p¨°stum, per¨° el text no. Per aix¨°, la lectura de Kennedyana en aquestes circumst¨¤ncies pren l¡¯aire que tenen les empreses m¨¦s dignes, i no s¡¯allunya de la qualitat de les seves produccions anteriors. No espereu llegir, per tant, una obra crepuscular perqu¨¨ l¡¯autor no estava en aquesta etapa. Diria que sempre havia estat en l¡¯etapa d¡¯escriure el que desitjava. Aix¨ª ¨¦s com ens acosta, generaci¨® rere generaci¨® d¡¯espectadors directes o subsidiaris, a una trama que ha esdevingut m¨ªtica. ¡°Som en una superproducci¨® ¡ªla dels Kennedy¡ª que recull els temes de fons que ens fascinen des de la guerra de Troia: l¡¯amor i la mort, la bellesa i la viol¨¨ncia, el poder i la p¨¤tria¡±, anuncia la contraportada. Per tant, Kennedyana ens transmet una fascinaci¨® ¡ªla col¡¤lectiva, per¨° sobretot la de Pag¨¨s amb els Kennedy¡ª i, alhora, aconsegueix fascinar-nos com ho fan les bones ficcions. Potser perqu¨¨ est¨¤ escrita amb l¡¯esperit del fl?neur vintag¨¨s, aquella llengua de gr¨¤cia impecable, vestida (elegantment) de nost¨¤lgia pop. I potser perqu¨¨ ¨¦s, a banda del tema, el seu darrer assaig sobre narratologia. ¡°Alliberada de convencions novel¡¤lesques, aquesta trama pot prescindir del final, que sol ser frustrant i empobridor ja que obliga a descartar la resta de les alternatives. (...) Oscar Wilde va escriure que el millor plaer ¨¦s el que et deixa insatisfet perqu¨¨ pots tornar-hi. La perfecci¨® implica una conclusi¨®, per¨° la trama Kennedy ¨¦s perfecta perqu¨¨ no s¡¯acaba mai¡±.

Portada Nicolua de Antoni Veciana

3. Nicolau

Antoni Veciana
La Segona Perif¨¨ria

Per Xavier Pla

?s una rondalla popular mallorquina, o tarragonina o gironina. Mediterr¨¤nia, tant se val. Com totes les rondalles, sap tocar la fibra sensible del lector, t¨¦ la punta emotiva justa per crear un ambient de complicitat i d¡¯ingenu?tat. Per¨° tamb¨¦ ¨¦s una novel¡¤la ben calculada, una narraci¨® marinera, una hist¨°ria existencial que fa pensar en mites i faules s¨¤vies i erudites, d¡¯Ovidi a Kafka. I est¨¤ escrita deliberadament en una llengua local, dialectal, expressiva i salada (dumenge, ding¨², cunya), en la qual el lector troba els contes de Joaquim Ruyra, All i salobre (la gran novel¡¤la oblidada de Josep M. de Sagarra) i totes les paraules del diccionari Alcover-Moll. Nicolau ¨¦s la primera novel¡¤la publicada per Antoni Veciana i una de les bones sorpreses liter¨¤ries de l¡¯any. Hi ha alguna cosa que l¡¯emparenta amb Junil a les terres dels b¨¤rbars de Joan-Llu¨ªs Llu¨ªs, la novel¡¤la tan celebrada publicada l¡¯any passat. Totes dues s¨®n aparentment senzilles, com si fessin literatura na?f, per¨° en realitat enganyen amb bona mal¨ªcia liter¨¤ria fent creure que expliquen una hist¨°ria ja donada que nom¨¦s hauria calgut transcriure, adaptar i oferir al lector. Nicolau ¨¦s una novel¡¤la amb una gran consci¨¨ncia narrativa. Des del primer moment, Veciana sap que explica una historia irreal que un lector del segle XXI ja no s¡¯empassa f¨¤cilment: el noi que es transforma en peix despr¨¦s de la maledicic¨® materna: ¡°Nicolau! Tal que sempre ets a l¡¯aigua, aix¨ª et tornis peix!¡±. Ell convertit en una mena de sirena masculina, els seus pares i la seva germana, el poble mariner d¡¯una ¨¦poca indeterminada, els mercaders i els pescadors, la posid¨°nia, els musclos i les ostres, tot t¨¦ en aquesta hist¨°ria un pes real i aut¨¨ntic. Per¨° Veciana agafa la rondalla, la gira, l¡¯embolcalla i la desacredita. I el lector es va adonant que no ¨¦s escapisme, ni distracci¨®, ni aventures: que la transformaci¨® f¨ªsica ¨¦s l¡¯¨²nica garantia de superviv¨¨ncia de Nicolau. Tallant l¡¯aigua amb les seves bra?ades, ventant els peus per impulsar-se, nedant d¡¯un port a l¡¯altre, endinsant-se en les negres aig¨¹es abissals, Nicolau fuig a la recerca de la felicitat en un altre m¨®n. Una pura quimera, ¨¦s clar.

Portada Vencer la por de Jordi Amat

4. V¨¨ncer la por

Jordi Amat
Edicions 62

Per Jordi Gr¨¤cia

Els poetes tenen vides p¨²bliques tan singulars com irreductibles a un ¨²nic patr¨®. Quan conquereixen a les llistes de les lectures escolars, semblen estrelles del rock que tothom ha llegit¡­ d¡¯aquella manera, entre una classe de mates, una d¡¯educaci¨® f¨ªsica o endormiscat mentre acaba disset converses a les xarxes m¨¦s enll¨¤ de la matinada. A Gabriel Ferrater pot haver-li succe?t una cosa semblant. Les dones i els dies ¨¦s un dels pocs llibres de vesos en catal¨¤ que, d¡¯en?¨¤ que va sortir el 1968, gaireb¨¦ sempre ha estat a l¡¯abast. Ben llegit? Fa de mal dir. Des de fa pocs anys, aix¨° segur, disposem de l¡¯edici¨® cr¨ªtica i mod¨¨lica de Jordi Cornudella. Si existia una anomalia, era la manca d¡¯una biografia rigorosa i aquesta tamb¨¦ s¡¯ha acabat aquest any del centenari: l¡¯assaig biogr¨¤fic i de lectura cr¨ªtica de Jordi Amat reuneix la doble virtut de proposar una lectura de l¡¯entramat de vida i escriptura a la perip¨¨cia de Ferrater i alhora la d¡¯estimular les ganes d¡¯anar a submergir-se de nou (o per primera vegada) en els versos complexos, dif¨ªcils, sovint opacs d¡¯un poeta de brev¨ªssima vida activa. En tres o quatre anys va canviar el rumb de la l¨ªrica catalana obrint un ventall d¡¯experiments que van des de l¡¯hermetisme hiperenigm¨¤tic i amagat fins a la narrativitat de l¡¯experi¨¨ncia viscuda i colpidora, fantasiejada i fins i tot ficcionada amb les eines de la l¨ªrica, la mem¨°ria i l¡¯engalipada instrumental. D¡¯aix¨° parla a bastament l¡¯assaig d¡¯Amat, volgudament narratiu i poc disposat a la demorada lectura lirona dels poemes perqu¨¨ se l¡¯end¨² l¡¯afany d¡¯entendre integralment les raons d¡¯una biografia emmirallada en un feix de poemes que a tot estirar fan dues-centes planes. Cadascun dels lectors sabr¨¤ decidir on posa l¡¯¨¨mfasi quan torni als poemes de Gabriel Ferrater, i haur¨¤ de saber si la immaduresa estructural d¡¯un home inestable el duu a l¡¯alcoholisme i a l¡¯anar de flor en flor d¡¯adolescents i jovenetes (per V¨¨ncer la por), o si tot plegat no t¨¦ res a veure amb els afanys d¡¯un poeta inesperat, fuga? i enigm¨¤ticament perdurable.

Portada Cuina o barbarie de Maria Nicolua

5. Cuina! o barb¨¤rie

Maria Nicolau
Ara Llibres

Per Mar Rocabert

Si fos nom¨¦s un llibre de cuina, segurament no estaria en aquesta llista i, encara menys, en cinquena posici¨®. El que ha escrit Maria Nicolau no se cenyeix al recull de receptes, ni tampoc a un volum de gastronomia, sin¨® que ¨¦s un llibre sobre la seva filosofia de vida, sintetitzada en l¡¯acte de cuinar, que exerceix tant per ofici com per propi benefici. Com ella exposa en la introducci¨®, la cuina ¨¦s l¡¯arma m¨¦s poderosa, ¨²til i revolucion¨¤ria a l¡¯abast de tothom per fer realitat el m¨®n que volem. I a partir d¡¯aquesta premissa, que defensa amb aliments de proximitat i temporada, fent un bon rebost i revisant receptes tradicionals, ha sacsejat el m¨®n gastron¨°mic i els fogons de moltes llars amb els seus consells, trucs i evocacions al voltant del menjar. Gaireb¨¦ una vintena de cap¨ªtols, encap?alats per receptes que s¨®n el fons de la cuina catalana ¡ªcom la sarsuela, el fricand¨®, l¡¯escudella, l¡¯escalivada o els fideus a la cassola¡ª, es converteixen en tan sols una excusa per desplegar tot el coneixement que dona sentit al t¨ªtol. Cal cuinar perqu¨¨ alimentar-nos ¨¦s la base de la nostra vida. En cas contrari, quedarem a merc¨¨ de les empreses de precuinats, que tenen uns altres objectius, raona Nicolau. I perqu¨¨ aquest manifest, que no deixa de ser un retorn als or¨ªgens, passi m¨¦s b¨¦, l¡¯amaneix amb trossos de la seva mem¨°ria personal, com els dinars dels dijous a casa l¡¯¨¤via; amb apunts d¡¯hist¨°ria, lligats als aliments, els cultius o les plagues; amb dades cient¨ªfiques, com les raons f¨ªsiques per les quals no cal posar llevat a un pa de pessic; i fins i tot consells d¡¯economia dom¨¨stica (la veritable economia), convidant a anar m¨¦s enll¨¤ de les cinc esp¨¨cies habituals per menjar peix esquivant la inflaci¨®. No hi falten mencions a les seves lectures, pel¡¤l¨ªcules preferides o a les m¨²siques que l¡¯acompanyen. D¡¯aquesta devoci¨® per les arts se¡¯n beneficien la seva prosa, que flueix com ella mateixa davant de la pantalla ¡ªles seves col¡¤laboracions a la televisi¨® ja li han merescut un personatge a Pol¨°nia¡ª, i el seu vocabulari, que enriqueix amb mots que es van perdent com les estovalles de roba.

Portada Males Companyies de Marina Garces

6. Males companyies

Marina Garc¨¦s
Galaxia Gutenberg

Per Joan Burdeus

Llegim els intel¡¤lectuals p¨²blics perqu¨¨ davant dels debats angoixosos del present ens fan companyia. ¡°Males companyies, que s¨®n aquelles que a ella sempre l¡¯han portat per bon cam¨ª¡±, diria Marina Garc¨¦s, que al recull d¡¯assajos Males companyies estira aquesta met¨¤fora per cosir un llibre en qu¨¨, en comptes d¡¯atacar un tema amb l¡¯ajuda de lectures i experi¨¨ncies, ha convertit les experi¨¨ncies i les lectures en les protagonistes. L¡¯originalitat conceptual de Garc¨¦s sempre ha degut molt a la gr¨¤cia amb qu¨¨ fa xocar les q¨¹estions contempor¨¤nies amb veus intempestives: parlar de subjectivitat i poder amb ?tienne de La Bo¨¦tie en comptes de Foucault; treure Teresa d¡¯?vila on esperar¨ªem Jacques Lacan; posar Diderot on tocaria Rousseau. Despr¨¦s d¡¯haver fet aportacions filos¨°fiques de fons en totes les lluites progressistes dels darrers anys en qu¨¨ s¡¯ha implicat, aqu¨ª trobem una Garc¨¦s de maduresa m¨¦s relaxada i personal, ideal per ser una mala companyia per a les noves generacions.

Portada Cor pirinenc de Lluis Calvo

7. Cor pirinenc

Llu¨ªs Calvo
lleonard muntaner

Per Anna Maria Iglesia

¡°Entre aquests sentiments vacil¡¤lants del meu cor, sense adonar-me al cam¨ª pedreg¨®s (...), i la llum de la lluna plena ens va ser un dol? consol, de cam¨ª¡±, escriv¨ª Petrarca en el seu fam¨®s text L¡¯ascensi¨® al Mont Ventoux. Hi ha consol, hi ha bellesa, hi ha amor i tamb¨¦ hi ha dol en els versos de ?Llu¨ªs? Calvo a Cor pirinenc, un poema que est¨¤ cridat a convertir-se en tan imprescindible com la prosa de Petrarca. La import¨¤ncia d¡¯aquest poe?mari que, com els poemes ¨¨pics medie?vals, llegim com una novel¡¤la, ¨¦s que fa seu la idea kantiana del bell com all¨° que produeix un plaer desinteressat. I bell ¨¦s el paisatge pirinenc que recorren Fontalb¨¤ i Gotanegra, els seus dos protagonistes, el primer buscant les paraules perdudes i l¡¯altre a la recerca de plantes singulars enmig d¡¯una natura m¨ªtica. A trav¨¦s de la passejada, ens retrobem amb un territori del qual formem part; ¨¦s el territori de les nostres arrels, de la nostra llengua i de la nostra hist¨°ria. ?s el territori, ja explorat per Calvo a El meridi¨¤ de Par¨ªs, de l¡¯amor, per¨° tamb¨¦ de la mort. Contemplar la bellesa amarga d¡¯aquest territori ¨¦s una forma de redempci¨® i de record, de reivindicaci¨® i mem¨°ria de tot all¨° que s¡¯ha perdut.

Portada Les hores noves de Julia Guillamon

8. Les hores noves

Juli¨¤ Guillamon
ANAGRAMA

Per Maria Dasca

Vital i imaginatiu, Les hores noves explora el pas de les estacions a trav¨¦s de l¡¯observaci¨® atenta i pacient de la natura. Articulat a trav¨¦s de proses breus, sovint acompanyades de fotografies, el llibre es desenvolupa al llarg de tot un any i es va desplegant, com si es tract¨¦s d¡¯una guia de muntanya, a partir de les observacions que l¡¯autor fa sobre les flors, els horts, la lleva del suro... L¡¯escriptura de Guillamon ¨¦s precisa i suggestiva i sap celebrar els petits canvis que es produeixen al bosc. L¡¯entorn d¡¯Arb¨²cies es converteix en un imaginari din¨¤mic i divers, d¡¯una complexitat que l¡¯escriptura de Guillamon fa destacar, i que ¨¦s fruit de la seva relaci¨® amb el lloc i de les converses amb els pagesos, llenyataires i bombers que el cuiden. Amb la gr¨¤cia expressiva de Josep Pla o la sensibilitat creativa de Helen Macdonald, Les hores noves ens convida a aprendre a mirar i gaudir de la inestimable riquesa del m¨®n viu.

Portada Rodoreda un mapa de Merce Ibarz

9. Rodoreda, un mapa

Merc¨¨ Ibarz
barcino

Per Anna Ballbona

Rodoreda, un mapa ¨¦s un recorregut per l¡¯aprenentatge intel¡¤lectual, professional i vital de Merc¨¨ Ibarz i una volta m¨¦s en la gran tasca de comprensi¨® de Merc¨¨ Rodoreda i la generaci¨® d¡¯escriptors i creadors dels anys trenta. Amb una lucidesa excepcional, l¡¯escriptora desplega una capacitat interpretativa de mirada ampl¨ªssima i afinada, i posa en relaci¨® pintures, escultures, escriptors, ciutats i plecs de temps diversos. Com ja feia a Labor inacabada, el volum que tanca el Tr¨ªptic de la terra, Ibarz se serveix d¡¯imatges ¡ªaqu¨ª pintures i alguna escultura, d¡¯?ngeles Santos, Remedios Varo, Joan Mir¨®, Joan Pon? o la mateixa Rodoreda¡ª per il¡¤luminar el menys obvi: la ciutat invisible, la Barcelona desapareguda de la Rep¨²blica (i totes les r¨¨mores culturals que se n¡¯arrosseguen, com la desaparici¨® dels lectors o el rebuig cap als escriptors de l¡¯exili), els lligams de l¡¯obra de Rodoreda amb la de Calvino o Ginzburg, el seu humor negre, els urbicidis com a arma de guerra o el paper de la imaginaci¨® i la fantasia. ?s un mapa fet de molts viatges incitadors.

Portada Les altures de Sebastia Portell

10. Les altures

Sebasti¨¤ Portell
Emp¨²ries

Per Cesca Castellvi Llavina

¡°No va ser ning¨²¡±, sentencia l¡¯¨²ltima frase d¡¯aquesta biografia novel¡¤lada de l¡¯artista Ismael Smith (1886-1972). Set cap¨ªtols en ressegueixen el periple vital, des d¡¯un t¨ªmid primer reconeixement de joventut fins al declivi art¨ªstic i moral que el du a extingir-se, desfici¨®s i oblidat, en un psiqui¨¤tric de l¡¯estat de Nova York. El relat, cronol¨°gic, incorpora tot de flashbacks. Portell aprofundeix en les vides de la seva fam¨ªlia, tot convocant una polifonia de veus que configura la complexitat del personatge a la manera d¡¯un vitrall amb clarobscurs. Creador irreverent, Smith es resistia a cedir a les estretors can¨°niques del m¨®n de l¡¯art. Perqu¨¨ l¡¯art ¡ªsostenia¡ª va m¨¦s enll¨¤ de la vida. Volia un Art amb maj¨²scula, que contrast¨¦s amb l¡¯art ¡°moral, domesticat¡±. Aquesta actitud el va condemnar a viure com ¡°una ombra no del que havia estat, sin¨® del que hauria pogut ser¡±. El de les altures ¨¦s un concepte abstracte, una refer¨¨ncia sense lloc: dist¨¤ncies verticals inhabitades. En vida, Smith no va arribar a instal¡¤lar-s¡¯hi mai, per¨° la seva ambici¨® fou gegantina.

QUADERN. PORTADA LIBRO PAG 4 BENVOLGUDA

11. Benvolguda

Empar Moliner
Columna

Amb aquesta novel¡¤la, l¡¯autora barcelonina va m¨¦s enll¨¤ del l¨²cid quadre de costums sobre la bogeria quotidiana de la classe mitjana, i aix¨ª ha escrit el seu millor llibre: una f¨¤bula moral a la manera divuitesca sobre l¡¯acorralament, l¡¯angoixa i el temor.

QUADERN. PORTADA LIBRO PAG 4 L'ATZAR I LES SOMBRES

12. L¡¯atzar i les ombres

Juli¨¤ de J¨°dar
Comanegra

Una trilogia de refer¨¨ncia de la literatura catalana s¡¯ha transformat en una novel¡¤la ¨²nica i memorable. Seguint la perip¨¨cia del seu protagonista, nascut en un barri suburbial, les 887 p¨¤gines mostren l¡¯evoluci¨® d¡¯un pa¨ªs i s¨®n la comprensi¨® total d¡¯un m¨®n.

QUADERN. PORTADA LIBRO PAG 4 1969

13. 1969

Eeduard M¨¢rquez
L¡¯altra

Com Benjamin amb Par¨ªs, per¨° entre el document i el relat, per copsar una ¨¨poca vibrant: l¡¯experiment que planteja 1969 ¨¦s una immersi¨® total, a trav¨¦s de documents i testimonis de la dictadura i l¡¯oposici¨®, per sentir la for?a d¡¯un moment transformador.

QUADERN. PORTADA LIBRO PAG 4 ELS IRREDEMPTS

14. Els irredempts

Cristina Garcia Molina
Labreu

Escrit en prosa tallant per¨° amb l¡¯al¨¨ de la poesia, aquest tr¨ªptic ¨¦s una exploraci¨® a trav¨¦s de l¡¯art de la consci¨¨ncia d¡¯estar atrapats per la societat, la fam¨ªlia o nosaltres mateixos. Amb l¡¯afany de sortir-ne i les dificultats per aconseguir-ho.

QUADERN. PORTADA LIBRO PAG 4 PLAGIA MILLOR!

15. Plagia millor!

Manel Oll¨¦
Periscopi

Tot el que no ¨¦s tradici¨® ¨¦s plagi, deia aquell, i aquest assaig demostra que dif¨ªcilment existeix un text on no ressoni el passat com a tradici¨® o com a plagi. Amb coneixement i estil, Oll¨¦ evidencia que escriure sobre literatura pot ser literatura.

QUADERN. PORTADA LIBRO PAG 4 AIQUA

16. Aioua

Roser Cabr¨¦-Verdiell
Males herbes

El realisme m¨¤gic tamb¨¦ s¡¯escriu en catal¨¤, i aquesta novel¡¤la ho fa jugant amb l¡¯exploraci¨® verbal: la protagonista viatja a l¡¯estat dels Estats Units per la seva fon¨¨tica i el lector descobreix ¨¦s un viatge per evadir-se gr¨¤cies a les paraules.

QUADERN. PORTADA LIBRO PAG 4 EL MEU AMIC

17. El meu amic

Esteve Miralles
Angle

No ¨¦s f¨¤cil, per¨° fragment rere fragment ens endinsem en una novel¡¤la de den¨²ncia c¨ªvica necess¨¤ria: la viv¨¨ncia de decepcions personals s¡¯encavallen amb una an¨¤lisi met¨°dica de l¡¯ab¨²s de poder i la impunitat sobre la qual s¡¯ha bastit la nostra societat.

QUADERN. PORTADA LIBRO PAG 4 GUILLERIES

18. Guilleries

Ferran Garcia
Males herbes

Si un western pass¨¦s a la geografia catalana, la plana de Vic podria ser un bon lloc, les guerres carlines el millor moment, els bandolers, els nostres cowboys. I, com en aquest cas, la viol¨¨ncia, el dolor i la crueltat se situarien al centre de la trama.

QUADERN. PORTADA LIBRO PAG 4 LA TARDOR EN SOBTA

19. La tardor em sobta

Francesc Parcerisas
Quaderns crema

La connexi¨® entre poesia i dietari ¨¦s magn¨¨tica si l¡¯estableix Parcerisas. Llegir la seva prosa de cada dia ¨¦s acompanyar-lo en un envelliment de plenitud perqu¨¨, entre les lectures i les deixalles de la vida, conserva la llum de la bellesa.

QUADERN. PORTADA LIBRO PAG 4 IMATGES LATENTS

20. Imatges latents

Joan Fontcuberta
Arc¨¤dia

Probablement Joan Fontcuberta ¨¦s el fot¨°graf m¨¦s influent de Catalunya, i ho ¨¦s per la correlaci¨® entre els seus projectes art¨ªstics i l¡¯assagisme sobre l¡¯art de la fotografia. Aqu¨ª reflexiona sobre com la imatge ha esdevingut un configurador d¡¯identitat.

QUADERN. PORTADA LIBRO PAG 4 PERIODISME DE CONTACTE

21. Periodisme de contacte

Miquel Bonet
La segona perif¨¨ria

El que m¨¦s sorpr¨¨n de Bonet ¨¦s la irrever¨¨ncia de la seva veu per explicar la realitat, per¨° el m¨¦s fonamental ¨¦s la seva exig¨¨ncia d¡¯humanitat contra les trampes que la distorsionen. Aquest recull d¡¯articles de mat¨¨ria sudista ¨¦s periodisme pur.

QUADERN. PORTADA LIBRO PAG 4 DIATOMEA

22. Diatomea

N¨²ria Perpiny¨¤
La magrana

L¡¯acci¨® transcorre el 2216, la narraci¨® exigeix un lector preparat, i el g¨¨nere de la novel¡¤la ¨¦s la ci¨¨ncia-ficci¨® clim¨¤tica. Pensa les conseq¨¹¨¨ncies de la crisi clim¨¤tica i per aix¨° ens interpel¡¤la. Perqu¨¨, de fet, ¨¦s una s¨¤tira sobre la nostra estupidesa.

Els votants: Anna Ballbona, escriptora ? Mar Bosch, escriptora ? Miquel Bonet, periodista ? Joan Burdeus, cr¨ªtic cultural ? Manuel Casta?o, cr¨ªtic literari ? Paco Cerd¨¤, escriptor ? Jaume Claret, historiador ? Maria Dasca, professora de literatura ? Manel Garcia, professor de filosofia ? V¨ªctor Garc¨ªa Tur, escriptor ? Anna Maria Iglesia, periodista cultural ? Miquel ?ngel Llauger, poeta ? Rudolf Ortega, corrector ? Mar Padilla, periodista ? Pon? Puigdevall, cr¨ªtic literari ? Adri¨¤ Pujol, escriptor ? Xavier Pla, professor de literatura ? Georgina Sol¨¤, traductora ? Blanca-Llum Vidal, escriptora ? Jordi Amat, coordinador

Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo

?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?

Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.

?Por qu¨¦ est¨¢s viendo esto?

Flecha

Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.

Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.

En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.

Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.

M¨¢s informaci¨®n

Arxivat A

Recomendaciones EL PA?S
Recomendaciones EL PA?S
Recomendaciones EL PA?S
_
_
seductrice.net
universo-virtual.com
buytrendz.net
thisforall.net
benchpressgains.com
qthzb.com
mindhunter9.com
dwjqp1.com
secure-signup.net
ahaayy.com
tressesindia.com
puresybian.com
krpano-chs.com
cre8workshop.com
hdkino.org
peixun021.com
qz786.com
utahperformingartscenter.org
worldqrmconference.com
shangyuwh.com
eejssdfsdfdfjsd.com
playminecraftfreeonline.com
trekvietnamtour.com
your-business-articles.com
essaywritingservice10.com
hindusamaaj.com
joggingvideo.com
wandercoups.com
wormblaster.net
tongchengchuyange0004.com
internetknowing.com
breachurch.com
peachesnginburlesque.com
dataarchitectoo.com
clientfunnelformula.com
30pps.com
cherylroll.com
ks2252.com
prowp.net
webmanicura.com
sofietsshotel.com
facetorch.com
nylawyerreview.com
apapromotions.com
shareparelli.com
goeaglepointe.com
thegreenmanpubphuket.com
karotorossian.com
publicsensor.com
taiwandefence.com
epcsur.com
mfhoudan.com
southstills.com
tvtv98.com
thewellington-hotel.com
bccaipiao.com
colectoresindustrialesgs.com
shenanddcg.com
capriartfilmfestival.com
replicabreitlingsale.com
thaiamarinnewtoncorner.com
gkmcww.com
mbnkbj.com
andrewbrennandesign.com
cod54.com
luobinzhang.com
faithfirst.net
zjyc28.com
tongchengjinyeyouyue0004.com
nhuan6.com
kftz5k.com
oldgardensflowers.com
lightupthefloor.com
bahamamamas-stjohns.com
ly2818.com
905onthebay.com
fonemenu.com
notanothermovie.com
ukrainehighclassescort.com
meincmagazine.com
av-5858.com
yallerdawg.com
donkeythemovie.com
corporatehospitalitygroup.com
boboyy88.com
miteinander-lernen.com
dannayconsulting.com
officialtomsshoesoutletstore.com
forsale-amoxil-amoxicillin.net
generictadalafil-canada.net
guitarlessonseastlondon.com
lesliesrestaurants.com
mattyno9.com
nri-homeloans.com
rtgvisas-qatar.com
salbutamolventolinonline.net
sportsinjuries.info
wedsna.com
rgkntk.com
bkkmarketplace.com
zxqcwx.com
breakupprogram.com
boxcardc.com
unblockyoutubeindonesia.com
fabulousbookmark.com
beat-the.com
guatemala-sailfishing-vacations-charters.com
magie-marketing.com
kingstonliteracy.com
guitaraffinity.com
eurelookinggoodapparel.com
howtolosecheekfat.net
marioncma.org
oliviadavismusic.com
shantelcampbellrealestate.com
shopleborn13.com
topindiafree.com
v-visitors.net
djjky.com
053hh.com
originbluei.com
baucishotel.com
33kkn.com
intrinsiqresearch.com
mariaescort-kiev.com
mymaguk.com
sponsored4u.com
crimsonclass.com
bataillenavale.com
searchtile.com
ze-stribrnych-struh.com
zenithalhype.com
modalpkv.com
bouisset-lafforgue.com
useupload.com
37r.net
autoankauf-muenster.com
bantinbongda.net
bilgius.com
brabustermagazine.com
indigrow.org
miicrosofts.net
mysmiletravel.com
selinasims.com
spellcubesapp.com
usa-faction.com
hypoallergenicdogsnames.com
dailyupdatez.com
foodphotographyreviews.com
cricutcom-setup.com
chprowebdesign.com
katyrealty-kanepa.com
tasramar.com
bilgipinari.org
four-am.com
indiarepublicday.com
inquick-enbooks.com
iracmpi.com
kakaschoenen.com
lsm99flash.com
nana1255.com
ngen-niagara.com
technwzs.com
virtualonlinecasino1345.com
wallpapertop.net
casino-natali.com
iprofit-internet.com
denochemexicana.com
eventhalfkg.com
medcon-taiwan.com
life-himawari.com
myriamshomes.com
nightmarevue.com
healthandfitnesslives.com
androidnews-jp.com
allstarsru.com
bestofthebuckeyestate.com
bestofthefirststate.com
bestwireless7.com
britsmile.com
declarationintermittent.com
findhereall.com
jingyou888.com
lsm99deal.com
lsm99galaxy.com
moozatech.com
nuagh.com
patliyo.com
philomenamagikz.net
rckouba.net
saturnunipessoallda.com
tallahasseefrolics.com
thematurehardcore.net
totalenvironment-inthatquietearth.com
velislavakaymakanova.com
vermontenergetic.com
kakakpintar.com
jerusalemdispatch.com
begorgeouslady.com
1800birks4u.com
2wheelstogo.com
6strip4you.com
bigdata-world.net
emailandco.net
gacapal.com
jharpost.com
krishnaastro.com
lsm99credit.com
mascalzonicampani.com
sitemapxml.org
thecityslums.net
topagh.com
flairnetwebdesign.com
rajasthancarservices.com
bangkaeair.com
beneventocoupon.com
noternet.org
oqtive.com
smilebrightrx.com
decollage-etiquette.com
1millionbestdownloads.com
7658.info
bidbass.com
devlopworldtech.com
digitalmarketingrajkot.com
fluginfo.net
naqlafshk.com
passion-decouverte.com
playsirius.com
spacceleratorintl.com
stikyballs.com
top10way.com
yokidsyogurt.com
zszyhl.com
16firthcrescent.com
abogadolaboralistamd.com
apk2wap.com
aromacremeria.com
banparacard.com
bosmanraws.com
businessproviderblog.com
caltonosa.com
calvaryrevivalchurch.org
chastenedsoulwithabrokenheart.com
cheminotsgardcevennes.com
cooksspot.com
cqxzpt.com
deesywig.com
deltacartoonmaps.com
despixelsetdeshommes.com
duocoracaobrasileiro.com
fareshopbd.com
goodpainspills.com
hemendekor.com
kobisitecdn.com
makaigoods.com
mgs1454.com
piccadillyresidences.com
radiolaondafresca.com
rubendorf.com
searchengineimprov.com
sellmyhrvahome.com
shugahouseessentials.com
sonihullquad.com
subtractkilos.com
valeriekelmansky.com
vipasdigitalmarketing.com
voolivrerj.com
worldhealthstory.com
zeelonggroup.com
1015southrockhill.com
10x10b.com
111-online-casinos.com
191cb.com
3665arpentunitd.com
aitesonics.com
bag-shokunin.com
brightotech.com
communication-digitale-services.com
covoakland.org
dariaprimapack.com
freefortniteaccountss.com
gatebizglobal.com
global1entertainmentnews.com
greatytene.com
hiroshiwakita.com
iktodaypk.com
jahatsakong.com
meadowbrookgolfgroup.com
newsbharati.net
platinumstudiosdesign.com
slotxogamesplay.com
strikestaruk.com
techguroh.com
trucosdefortnite.com
ufabetrune.com
weddedtowhitmore.com
12940brycecanyonunitb.com
1311dietrichoaks.com
2monarchtraceunit303.com
601legendhill.com
850elaine.com
adieusolasomade.com
andora-ke.com
bestslotxogames.com
cannagomcallen.com
endlesslyhot.com
iestpjva.com
ouqprint.com
pwmaplefest.com
qtylmr.com
rb88betting.com
buscadogues.com
1007macfm.com
born-wild.com
growthinvests.com
promocode-casino.com
proyectogalgoargentina.com
wbthompson-art.com
whitemountainwheels.com
7thavehvl.com
developmethis.com
funkydogbowties.com
travelodgegrandjunction.com
gao-town.com
globalmarketsuite.com
blogshippo.com
hdbka.com
proboards67.com
outletonline-michaelkors.com
kalkis-research.com
thuthuatit.net
buckcash.com
hollistercanada.com
docterror.com
asadart.com
vmayke.org
erwincomputers.com
dirimart.org
okkii.com
loteriasdecehegin.com
mountanalog.com
healingtaobritain.com
ttxmonitor.com
nwordpress.com
11bolabonanza.com