¡®La possibilitat de dir-ne casa¡¯, de Marta Orriols: Una bona novel¡¤la que va a cop segur
L¡¯¨²ltima novel¡¤la de l¡¯autora d¡¯'Anatomia de les dist¨¤ncies curtes¡¯ segueix la Valentina, en el seu retorn a casa despr¨¦s d¡¯anys de corresponsal de guerra
Els relats d¡¯Anatomia de les dist¨¤ncies curtes ens van descobrir Marta Orriols com una autora extraordin¨¤riament h¨¤bil per penetrar en l¡¯¨¤nima dels individus posant en relleu els conflictes i les contradiccions que ens defineixen i que queden desdibuixats en una quotidianitat marcada per la in¨¨rcia. En els seus relats, Orriols trencava amb la imponent calma de la quotidianitat per observar qu¨¨ hi ha darrere d¡¯aquelles f¨®rmules prescrites a partir de les quals ens relacionem amb l¡¯entorn, amb els altres i, fins i tot, amb nosaltres mateixos. Aquesta capacitat d¡¯introspecci¨® i d¡¯observaci¨® de les petites in¨¨rcies va demostrar-la un cop m¨¦s a Aprendre a parlar amb les plantes, la seva primera novel¡¤la i, fins al moment, la millor. Orriols reprenia el tema del dol per la p¨¨rdua de la parella que ja havia tractat al relat ¡°Emmagatzemar muntanyes¡± per explicar-nos la hist¨°ria de la Paula, una dona que s¡¯enfronta a la mort del marit, amb el qual hi havia una relaci¨® marcada per la falta de comunicaci¨®. En els seus relats i en aquesta primera novel¡¤la, Orriols desenvolupa una po¨¨tica dels objectes que tornem a trobar a La possibilitat de dir-ne casa, la seva ¨²ltima novel¡¤la. Com en les obres precedents, aqu¨ª els objectes i, sobretot, els llocs s¨®n correlats dels individus: en els llocs est¨¤ inscrit un passat al qual la protagonista, Valentina, una corresponsal de guerra, retorna, i tamb¨¦ un possible futur desdibuixat per la por, la incertesa, els dubtes.
Despr¨¦s de molts anys a Beirut, Valentina torna a Catalunya per retrobar-se amb el seu pare malalt, amb una mare amb la qual mai s¡¯ha ent¨¨s gaire i amb una germana que, amb una vida completament diferent, l¡¯admira m¨¦s del que Valentina ¡ªTina¡ª arriba a ser conscient. Tornar a Catalunya ¨¦s tamb¨¦ retrobar-se amb les relacions que no van arribar a comen?ar i amb aquelles que es van trencar pel comprom¨ªs amb una professi¨®, el periodisme, convertit en el motor de vida de la Tina. La protagonista torna a Catalunya, per¨° no torna a casa, perqu¨¨ no es reconeix en aquest indret on ha crescut. El supermercat, els carrers del poble, la seva antiga habitaci¨®, la traslladen a un temps passat del qual sembla voler tornar a fugir. Paradoxalment, aquells espais tan familiars li s¨®n aliens. Pensa en Beirut, pensa en la Valeria, aquella periodista italiana de la qual es va enamorar, sense, per¨°, atrevir-se a fer el pas. ¡°Jo mai he sabut ben b¨¦ qui soc¡±, reconeix la Tina, que es busca tot rebutjant qualsevol possible etiqueta: ¡°No necessito llistes¡±, pensa mentre escolta la seva germana, ¡°tot aix¨° que diu s¨®n classificacions, i les classificacions no poden ser mai explicacions. Sento que em vol fer posicionar. Jo venia aqu¨ª a resguardar-me del caos¡±.
Obiols torna a demostrar la seva habilitat per retratar l¡¯¨¤nima humana en tota la seva complexitat
L¡¯ordre que la Tina troba en tornar al lloc on va n¨¦ixer ¨¦s l¡¯ordre d¡¯un m¨®n que observa el caos des de lluny; ¨¦s el m¨®n per al qual els conflictes, la mort i la por quotidiana s¨®n realitats llunyanes, realitats televisades i mediatitzades: ¡°L¡¯horror porta impl¨ªcita una fascinaci¨®. ?s possible (...) que en comptes de fer-nos m¨¦s humans, la informaci¨®, cada vegada m¨¦s deteriorada, ef¨ªmera, sense context, ens faci m¨¦s cruels¡±. La possibilitat de dir-ne casa ¨¦s una novel¡¤la sobre la banalitzaci¨® de les expe?ri¨¨ncies. Potser, reconeix la Tina, hi ha egoisme en el seu viatjar cont¨ªnuament, per¨° el seu anhel per trobar un lloc on dir-se i sentir-se a casa t¨¦ a veure amb una reflexi¨® sobre els altres, sobre com ser part¨ªcips dels horrors dels altres, sobre com trobar-se un mateix sense ob?viar l¡¯altre. Una novel¡¤la sobre la banalitat, el comprom¨ªs i l¡¯empatia. Una novel¡¤la en qu¨¨ Orriols torna a demostrar la seva habilitat per retratar l¡¯¨¤nima humana en tota la seva complexitat. Va a cop segur Orriols, i arrisca poc. Tant de bo en el futur faci un altre pas de rosca a la seva narrativa, perqu¨¨ una narradora h¨¤bil com ella pot explorar nous territoris literaris i sortir-ne guanyadora.
La possibilitat de dir-ne casa?
Proa, 2023
320 p¨¤gines. 18,90 euros
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.