El complicat invent de Piqu¨¦
Cuatro punxa amb els partits de la Kings i la Queens League, barreja de futbol i entreteniment
Que comenci el xou¡±, deia a Cuatro un presentador quan connectava amb la Kings i la Queens League. Per explicar qu¨¨ ¨¦s aix¨°, els locutors d¡¯aquestes lligues barregen permanentment les idees de futbol i entreteniment.
Aquest invent de Gerard Piqu¨¦ i Ibai Llanos ¨¦s una lliga amb partits de 40 minuts ¡ªm¨¦s curts que els de futbol 7 prebenjam¨ª, per no cansar¡ª i amb una colla de normes que volen incrementar la varietat de situacions, moure els marcadors... ¡°Donar un altre sabor al futbol¡±, diuen. Twitch i YouTube s¨®n les xarxes de difusi¨® a internet, tant dels canals de l¡¯empresa organitzadora com dels presidents dels clubs, la majoria del m¨®n streamer.
La primera temporada de la lliga masculina va tenir un final tradicional. Al Camp Nou hi van anar 90.000 espectadors i TV3 va oferir un partit en diferit (228.000 espectadors, 14,3%).
Aquesta temporada, ¨¦s Mediaset qui programa cada dissabte i diumenge un partit de la lliga femenina i un altre de la masculina connectant amb el senyal de l¡¯empresa organitzadora a internet. Les xifres a tot Espanya per a Cuatro no s¨®n bones, per sota de la mitjana de la cadena. El primer partit femen¨ª va congregar 295.000 espectadors (3,5%). La Kings League, 382.000 (3,5%). ?s a dir, a l¡¯empresa d¡¯aquestes lligues la televisi¨® li aporta un augment d¡¯audi¨¨ncia, per¨° a Cuatro no li serveix per escalar en el percentatge de share. Diumenge passat, les xifres a Cuatro van empitjorar. La Kings va perdre 123.000 espectadors. Veient els espectadors que registrava el canal de Twitch a cada moment (voltant els 200.000) es podia observar que quan connectava Cuatro no hi havia minva d¡¯audi¨¨ncia. L¡¯habitant de les xarxes no emigrava. Ja una enquesta del 2019 presentava el m¨°bil com el dispositiu preferit per seguir els esports (22,1%). La pantalla del televisor amb prou feines arribava a un 5%. La cacera de l¡¯audi¨¨ncia internauta per part de les televisions tradicionals s¡¯ha de fer des de la xarxa.
La retransmissi¨® t¨¦ els aires de les antigues locucions radiof¨°niques, un relat metrallador de les jugades com si l¡¯espectador no les vei¨¦s. Els locutors s¨®n de l¡¯organitzaci¨® i tenen una lleugeresa de vocabulari m¨¦s pr¨°pia de les xarxes que de la televisi¨® generalista. I aix¨ª es va poder sentir per Cuatro que un tir ¡°ten¨ªa muy mala le?che¡±. ?s clar que els teleespectadors no van poder sentir el cabreig del president del Saiyans, que les deia al seu canal una rere l¡¯altra: ¡°cabeza de polla¡±, ¡°hijo de la gran puta¡±, ¡°que mala hostia tengo¡±... Llanos t¨¦ ¨¨xit comentant al seu canal el partit de l¡¯equip que presideix. Ho fa igual de planer, per¨° amb menys argot, que quan comenta una batalla de videojoc. Una de les novetats ¨¦s que l¡¯¨¤rbitre porta c¨¤mera i micro. Acostumen a punxar-los quan es discuteix una falta o s¡¯acosta a un lesionat. Aquesta pr¨°tesi va permetre sentir com una veu femenina recriminava a una jugadora estesa a terra que es queix¨¦s en catal¨¤ (¡°Habla en castellano¡±) del mal que li feia la cama. I ¨¦s que al planter d¡¯esportistes, mal pagats, hi ha molts catalans, per¨° el projecte apunta al mercat espanyol i americ¨¤. ¡°Ara ens han de dir en quina llengua hem de plorar¡±, deia una piulada.
Tots els partits es juguen en un poliesportiu barcelon¨ª. La pista ¨¦s un local de sostre baix (alguna pilota s¡¯hi entrebanca), pr¨¤cticament sense p¨²blic ni grades. L¡¯exist¨¨ncia de normes canviants en la recerca del xou no educa en la seguretat jur¨ªdica. Cada equip disposa de cartes que permeten que, durant dos minuts, els gols valguin doble, que el president del club pugui tirar un penal, etc. Una d¡¯aquestes normes, introdu?des en calent, va crear tal confusi¨® que els mateixos locutors parlaven de ¡°foll¨®n¡±. Cada retransmissi¨® de Cuatro acaba amb una entrevisteta a Piqu¨¦ dient que que bonic ¨¦s tot aix¨°. No ¨¦s el que sembla dir la clientela de Cuatro. Ara per ara, la permeabilitat de codis entre televisi¨® i xarxes ¨¦s poca. L¡¯expansi¨® multiplataforma demana narratives adaptades.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.