¡®Una vegada va ser estiu la nit secera¡¯, d¡¯Elisabet Riera: Cam¨ª de tornada
L¡¯obra ¨¦s una novel¡¤la dif¨ªcil de desxifrar, bona en els moments glacials i menys aconseguida en passatges amb imatgeria rom¨¤ntica
Una vegada va ser estiu la nit sencera s¡¯aguanta sobre tres fils argumentals que, al llarg de la novel¡¤la, Elisabet Riera (Barcelona, 1973) va trenant com si no exist¨ªs cap frontera divis¨°ria entre ells: una dona, la protagonista i narradora, a partir del moment que rep l¡¯informe m¨¨dic on se li comunica que t¨¦ un c¨¤ncer de pit, decideix emprendre, just a l¡¯inici de l¡¯hivern, un viatge a peu a trav¨¦s de la serra de les Alberes, i que esdev¨¦ un acte que es converteix en una radical exploraci¨® a la recerca d¡¯una resposta al silenci que s¡¯amaga al seu interior, una manera ¡°d¡¯arribar al fons dels fons de la vida¡± perqu¨¨, en fi, ¡°l¡¯¨²nic que compta ara s¨®n les rutes que es cavalquen cap endins¡±. L¡¯excusa que motiva aquesta aventura metaf¨ªsica ¨¦s la voluntat de seguir el mateix cam¨ª cap a l¡¯exili que va fer al segle XIII Alba de Peralada, una dona trobadora ¡ªuna trobairitz¡ª inventada per l¡¯autora aglutinant els trets de les divuit que actualment es coneixen, i que va viure una hist¨°ria d¡¯amor no correspost amb una dama de la noblesa. L¡¯altre element que acompanya l¡¯experi¨¨ncia inici¨¤tica de la protagonista s¨®n els lieds que Schubert, molt malalt de s¨ªfilis, va compondre per al cicle d¡¯Un viatge d¡¯hivern: ¡°Amb el cor ple d¡¯amor per aquells que em menyspreaven, vaig marxar molt lluny. Durant m¨¦s d¡¯un any vaig caminar i cantar can?ons. Sempre que provava de cantar l¡¯amor, es tornava dolor. Sempre que intentava cantar el dolor, es tornava amor¡±, va escriure Schubert com si escriv¨ªs la partitura del que el lector trobar¨¤ a Una vegada va ser estiu la nit sencera, un compendi de l¡¯esperit rom¨¤ntic.
Amb una escriptura intensa, dilu?da, i fins i tot divagat¨°ria, ha constru?t una obra tan extrema com arriscada
¡°Un camino tiene sentido por el hecho de serlo. Caminar entre sus piedras y charcas es un reconocer los pasos de lo que ha sido antes que t¨², un admitir el lugar secundario y asumir lo rezagado de nuestra persona, que uno cree inaugural. Aceptarlo te ense?a a seguir a quien ya ha transcurrido por ¨¦l, a sentir una huellas de anta?o que, sin embargo, parecen recientes¡±, escriu Ram¨®n Andr¨¦s al comen?ament de La b¨®veda y las voces, un dietari que ¨¦s assaig, hist¨°ria i ficci¨® i que pot emparentar-se amb el prop¨°sit que du a cap Una vegada va ser estiu la nit sencera. Amb una escriptura intensa, dilu?da i fins i tot divagat¨°ria, com si jugu¨¦s a perdre¡¯s i a retrobar-se, Elisabet Riera ha constru?t una obra tan extrema com arriscada on el lector va traspassant, sense adonar-se, les tres zones per on circula la novel¡¤la, talment com si la protagonista fos tamb¨¦ una habitant dels temps de l¡¯amor cort¨¨s, o es transform¨¦s en un m¨²sic errant com Schubert: mentre recorre les Alberes, la protagonista va llegint el m¨®n ¡ªels animals, els arbres, la llum, el miracle de trobar alegria en la mort, tot en forma part substancial¡ª, i es van superposant, intercanviables, les pres¨¨ncies o les ombres vives d¡¯una poetessa medieval de ficci¨® i un m¨²sic rom¨¤ntic. Com si fossin encarnacions de la semblan?a de la mateixa protagonista, i els ecos del passat ressonessin en el present, el lector se sent atret per les malaguanyades perip¨¨cies d¡¯Alba de Peralada ¡ªal cap i a la fi, ¡°el bosc ¨¦s el lloc de l¡¯aventura, all¨¤ on els cavallers medievals entraven sense saber quan en sortirien ni com¡±¡ª, orgullosa de sentir l¡¯amor que sent cap a la seva dama desdenyosa; no pot deixar-se atrapar per la fascinaci¨® que li procura la roda de vertigen imparable on es troba Schubert mentre mira cara a cara l¡¯abisme que se li obre al davant; i li ¨¦s impossible barrar el pas als efectes benefactors que proporcionen a la protagonista els treballs i els esfor?os que realitza per aconseguir que la seva consci¨¨ncia es reconegui a ella mateixa ¡ªl¡¯important no ¨¦s tant la meta com sortir de casa cap a l¡¯exterior per anar forjant aix¨ª el cam¨ª de tornada¡ª mentre les seves paraules escrites es concilien amb el m¨®n que designen, com si no exist¨ªs cap conflicte amb les aparences.
Una vegada va ser estiu la nit sencera ¨¦s una novel¡¤la dif¨ªcil de desxifrar ¡ªespecialment bona en els moments glacials i potser no tan aconseguida en els passatges on la prosa no es treu de sobre l¡¯excessiva imatgeria rom¨¤ntica¡ª, i que en tot moment fa la impressi¨® que tendeix a revelar un secret sense esmentar-lo: al que es deu assemblar m¨¦s, segurament, ¨¦s a la depurada serenitat d¡¯un concert de cambra on s¡¯interpret¨¦s qualsevol pe?a de Schubert.
Una vegada va ser estiu la nit sencera
Males herbes 196 p¨¤gines. 18 euros
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.