Recomanacions teatrals per al mes de maig
El retorn de Toni Gomila amb ¡®Acorar¡¯, una nova aposta costumista de Nelson Valente, ¡®Amn¨¨sia¡¯, o el ¡®Llegat¡¯ de Daniel J. Meyer, entre les moltes opcions de la cartellera barcelonina
¡®Breu introducci¨® al western¡¯. Flyhard. A partir del 6 de maig.
Joan Yago escriu i Ll¨¤tzer Garc¨ªa dirigeix. Nom¨¦s aquest t¨¤ndem ja val una recomanaci¨® per anar a veure aquesta obra on un fill a l¡¯atur i un pare de baixa per una agressi¨® conviuen i nom¨¦s reben les visites del tiet, que fa tota mena de ter¨¤pies, i de l¡¯avi, que cada vegada hi toca menys. Efectivament, com explica el director, ¡°aix¨° no ¨¦s una hist¨°ria de l¡¯oest, ni sobre pel¡¤l¨ªcules de l¡¯oest sin¨® una obra sobre quatre homes que no saben comunicar-se¡±. Potser l¡¯oest ¨¦s nom¨¦s una evasi¨®: ¡°No em negar¨¤s que la imatge ¨¦s demolidora. Un expolicia amb dem¨¨ncia i un noiet de 25 anys anant junts a veure pel¡¤l¨ªcules de l¡¯oest¡±, li diu el tiet al jove... Eduard Benito, Pepo Blasco, Oriol Guinart i Jan Serra s¨®n aquests quatre homes, ¡°analfabets emocionals que malden per trobar una mica de pau entre les quatre parets on intenten amagar-se del m¨®n¡± (paraules de Ll¨¤tzer Garc¨ªa). Una hora, aproximadament.
¡®Acorar¡¯. Espai Texas. Fins el 21 de maig
Toni Gomila porta 13 anys, ja, capficant-se (gaireb¨¦ literalment...) en la matan?a del porc per bussejar en la tradici¨® de la seva terra, Mallorca, tot denunciant la p¨¨rdua d¡¯aquesta hist¨°ria oral que tantes generacions s¡¯han encarregat de perpetrar. Acorar (¡±Ficar fins al fons d¡¯un cos. Ficar fins al cor. Aniquilar¡±, s¡¯apunta en l¡¯edici¨® del gui¨®, de l¡¯editorial M¨®n de llibres) ¨¦s un mon¨°leg (escrit i interpretat pel matiex Gomila) que critica la globalitzaci¨® que esborra la identitat i la cultura de les comunitats a partir de la descripci¨® d¡¯una jornada de matances a Mallorca. El text no ha variat en tot aquest temps. No ha calgut. El que varia, explica l¡¯autor, s¨®n les percepcions de la gent en cada ¨¨poca: ¡°Durant aquests anys diferents parts del text han pres m¨¦s rellev¨¤ncia: el 2011, la crisi econ¨°mmica; el 2012 era clara la refer¨¨ncia al proc¨¦s; a partir del 2020, el tema que ressonava m¨¦s era el de la medicina i les plagues...¡±. L¡¯obra, crua i intensa, ¨¦s mant¨¦, doncs, vigent. 50 minuts.
¡®Amn¨¨sia¡¯. Sala Petita TNC. Del 9 de maig al 2 de juny.
El dramaturg argent¨ª Nelson Valente (El loco y la camisa, Sylvia...) sempre ¨¦s una garantia (una autoritat) a l¡¯hora de capbussar-nos en un costumisme c¨¤ustic i cr¨ªtic, posant el dit a la nafra en all¨° que ens toca de ben a prop, en el dia a dia. A Amn¨¨sia ens posa davant del dilema familiar d¡¯haver de cuidar la mare, que ja no pot viure sola. Els membres d¡¯una fam¨ªlia hauran d¡¯entendre¡¯s en aquesta decisi¨® tan natural i comuna com delicada i dif¨ªcil. L¡¯autor parla de la ¡°ret¨°rica de les relacions¡±, que inclou una dosi de sinceritat, una mica de culpabilitat... i molta ironia. M¨ªriam Iscla, Joan Negri¨¦, Merc¨¨ Ar¨¤nega, M¨¤rcia Cister¨®, Vict¨°ria Pag¨¨s i Biel Rossell formen el repartiment. Una hora i 25 minuts (entreacte incl¨®s).
¡®Barba-rossa¡¯. Centre de les Arts Lliures. Fins al 19 de maig
La companyia menorquina La Trup porta a Barcelona el seu darrer espectacle, una adaptaci¨® de la novel¡¤la de Joan Pons, ambientada en la Menorca del segle XVI, sobre un dels episodis m¨¦s nefastos per a l¡¯illa, quan Ma¨® va ser arrasada per Barba-rossa. El ca?ador d¡¯ocells cantaires Roger Genestar, el m¨ªtic corsari, la recerca d¡¯un amor ideal i el patiment del poble de Ma¨® es barregen en una hist¨°ria en qu¨¨ es vol valorar tot all¨° que uneix els pobles contra l¡¯inter¨¨s dels poderosos de treure partit de la guerra i la viol¨¨ncia. Una hora i 20 minuts.
¡®Llegat¡¯. Teatre Akad¨¨mia. Del 9 de maig al 2 de juny
Per una banda hi ha la Clara (?ngels Gonyalons), una dona forta, segura de si mateixa per¨°, probablement, poc emp¨¤tica a l¡¯hora de mostrar les seves emocions; per una altra, el seu fill, l¡¯Oriol (Pau Oliver), un jove intel¡¤ligent, divertit, extrovertit que, per¨°, no sap ben b¨¦ cap a on anar; i tamb¨¦ hi ha el Javi (Marc Pociello), un home madur, emocinalment i ben establert professionalment . Una nit l¡¯Oriol coneix el Javi i s¡¯emboliquen, just quan la Clara ha decidit donar un cop de tim¨® a la seva vida i ha venut la casa i arrenca un vaiatge en furgoneta amb el seu fill, que acabar¨¤ acceptant, tot i que la relaci¨® amb la seva mare no ¨¦s la millor. La relaci¨® materno-filial i una relaci¨® amorosa que ha de ser a dist¨¤ncia acabaran reconfigurant els par¨¤metres de representants de tres generacions. Daniel J. Meyer i la ¡°seva¡± directora, Montse Rodr¨ªguez Clusella, tornen a coincidir, una vegada m¨¦s, despr¨¦s d¡¯¨¨xits com AKA (Also known as), Uppgivenhet o Scratch. Una hora i mitja.
¡®Lluna plena¡¯. Heartbreak Hotel. Fins al 2 de juny
?lex Rigola ha adaptat i dirigeix Lluna plena, un delicat i suggeridor text de la japonesa (afincada al Canad¨¤) Aki Shizamaki que ens porta al moment en qu¨¨ la Fujiko, despr¨¦s de tota una vida tranquil¡¤la i familiar amb el Tetsuo, perd de cop la mem¨°ria. L¡¯home, trasbalsat, comen?a a tornar a enamorar aquesta dona que ja no el reconeix. Aquesta situaci¨® li descobrir¨¤ una altra vida de la Fujiko i obrir¨¤ interrogants sobre tantes certeses quotidianes: qui ha perdut realment la mem¨°ria? Qui, potser, no l¡¯ha tinguda mai? L¡¯alzh¨¨imer esborra una vida en com¨² per¨°, potser, obra una altra hist¨°ria d¡¯amor. Andreu Benito, Llu?sa Castell, Miranda Gas i Pep Munn¨¦ aixequen sobre l¡¯escenari tot el minimalisme d¡¯una obra que ens empeny a pensar. Una hora i 15 minuts.
¡®El zoo de vidre¡¯. Biblioteca de Catalunya. Fins al 19 de maig
La Biblioteca de Catalunya acull el muntatge dirigit per Martina Cabanas d¡¯El zoo de vidre, una de les obres principals de Tennessee Williams, retrat d¡¯una fam¨ªlia dels Estats Units en ple crac del 29, amb Laura Conejero, David Anguera, Clara Moraleda i Roger Torns. L¡¯Amanda lluita per assegurar all¨° que ella considera que seria un futur millor per als seus dos joves fills, el Tom (el narrador de la hist¨°ria) i la Laura, sense abandonar mai la frustraci¨® d¡¯haver estat abandonada pel seu marit. El fill, poeta, treballa en un magatzem per sostenir la fam¨ªlia per¨° desitja viure aventures i escapar de la sobreprotecci¨® de la seva sufocant mare. A la germana petita, rom¨¤ntica i t¨ªmida, refugiada en les seves figuretes de vidre i estigmatitzada per la seva coixesa, li costa relacionar-se amb el m¨®n exterior. Ser¨¤ un gran cop per a ella quan l¡¯Amanda s¡¯entossudeixi a buscar-li un pretendent. Tot pel b¨¦ dels fills... El b¨¦? Una hora i 40 minuts.
¡®Conspiranoia¡¯. La Villarroel. Fins al 2 de juny
Marc Angelet i Jordi Casanova han escrit aquesta pe?a (que dirigeix el segon) que respon plenament al t¨ªtol. Es tracta d¡¯una com¨¨dia dram¨¤tica que destapa secrets i mentides fins al punt d¡¯amena?ar amb trencar amistats. Conspiracions pures i dures. Una colla d¡¯amics, amics de tota la vida, de ben petits (David Vert, Mia Esteve, Eduard Farelo i ?urea M¨¢rquez) s¡¯enfronten a la crisi d¡¯una d¡¯elles, la dona del Roger, un conegut locutor radiof¨°nic: com qui diu, s¡¯ha cregut totes les fake news imaginables i cal fer una ter¨¤pia que, potser, no sortir¨¤ com caldria esperar... En el fons, una pregunta: podem estimar una persona que veu el m¨®n completament diferent de com el veiem nosaltres? Una hora i mitja.
¡®No hi ha fills innocents¡¯. Sala Atrium. Del 7 de maig al 2 de juny
La nova producci¨® de Teorema Teatre presenta a la Sala Atriumcom ¡°una celebraci¨® de la contradicci¨®, la incomoditat, l¡¯actualitat i la import¨¤ncia de l¡¯obra de Pasolini¡±. L¡¯actor Oriol Gen¨ªs, que ja va treballar aquest personatge a PPP (amb Xavier Albert¨ª, el 2005) ha volgut deixar amb aquesta obra el seu llegat, el llegat, tamb¨¦, del seu admirat Pier Paolo Pasolini. Dirigit per Mia Parcerisa, el veter¨¤ int¨¨rpret, acompanyat pel m¨²sic Pau de Nut, ens apropa a la figura de l¡¯escriptor, poeta, assagista, director de cinema, lluitador i inconformista Pier Paolo Pasolini, testimoni directe del pas del feixisme a la democr¨¤cia a It¨¤lia i tot el que va seguir, mort assassinat en dubtoses circumst¨¤ncies el 1975. ¡°Les veus de l¡¯autor i de l¡¯actor es barregen i es confonen, es contradiuen i es q¨¹estionen¡±, escriu el director. La m¨²sica en directe ajuda a crear una atomsfera gaireb¨¦ on¨ªrica, honesta, lliure. Una hora i cinc minuts.
Mostra de Teatre. Teatre del Raval. Fins al 5 de juny
Com cada any, el Teatre del Raval obre les seves partes a la Mostra de Teatre, una plataforma molt ¨²til per a professionals del sector i les companyies emergents que volen projectar-se professionalment. Aquesta iniciativa, que acaba d¡¯arrencar la seva 26? edici¨®, t¨¦ la voluntat de protegir els espectacles de creaci¨® pr¨°pia i afavorir la recerca de nous llenguatges esc¨¨nics. De m¨¦s d¡¯una vuitantena de projectes presentats se n¡¯han seleccionat 12, que es poden veure al teatre del carrer de Sant Antoni Abad aquest mes.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.