¡®Lluna plena¡¯. Conte japon¨¨s sota un cirerer florit
?lex Rigola ha adaptat i dirigit la novel¡¤la breu d¡¯Aki Shimazaki, una hist¨°ria de dem¨¨ncia i amor explicada amb l¡¯eleg¨¤ncia de la millor caligrafia japonesa
La petita sala Heartbreak Hotel ha esdevingut el lloc on ?lex Rigola posa en pr¨¤ctica la seva teoria teatral. ?s a dir, una interpretaci¨® sense trampes, una concentraci¨® absoluta en la paraula, una abs¨¨ncia total d¡¯artifici. Un ¨²nic i bonic cirerer florit (obra de Patricia Albizu) presideix l¡¯escenari o, millor dit, l¡¯espai que separa la primera fila de la paret posterior d¡¯aquesta bufona caixa esc¨¨nica que comparteixen actors i p¨²blic. Rigola ha adaptat i dirigit la novel¡¤la breu d¡¯Aki Shimazaki Lluna plena, una hist¨°ria de dem¨¨ncia i amor relatada amb l¡¯eleg¨¤ncia de la millor cal¡¤ligrafia japonesa. Fujiko i el seu marit Tetsuo viuen en una resid¨¨ncia per a la gent gran des que ella ha comen?at a tenir Alzheimer. S¡¯han estimat, endevinem, amb la pl¨¤cida calma d¡¯un llac ple de carpes, per¨° un bon dia ella ja no recorda qui ¨¦s l¡¯home que hi ha a la seva habitaci¨®. Demana llits separats i una mampara per tenir una mica d¡¯intimitat.
La regressi¨® a la infantesa pr¨°pia de l¡¯Alzheimer converteix, com per art de m¨¤gia, Fujiko i Tetsuo en dos joves enamorats, en una delicada recreaci¨® de la seva relaci¨® amorosa. ?s aqu¨ª quan entren en joc els secrets i les mentides del passat: les patologies mentals fan que tot surti a la llum, aneu amb compte. Andreu Benito es troba comod¨ªssim al Heartbreak Hotel (la seva segona casa, despr¨¦s de L¡¯home de teatre): la proximitat i la qualitat del silenci de la sala permeten que el gest o la inflexi¨® de veu m¨¦s subtils agafin una gran expressivitat. Llu?sa Castell ens torna a demostrar que ¨¦s una grand¨ªssima actriu, perqu¨¨ nom¨¦s les millors creen personatges amb l¡¯¨²nica ajuda de la seva expressi¨® corporal. Sense cap tipus de manierisme (ni pe?a de vestuari, recordem que els actors van amb la seva roba), veiem amb els nostres propis ulls una adorable velleta nipona.
Miranda Gas i Pep Munn¨¦ acompanyen molt b¨¦ la parella protagonista, interpretant diversos papers en aquest petit i refinat muntatge. El risc d¡¯acabar fent un audiollibre se salva gr¨¤cies a la bona interpretaci¨® del quartet, i l¡¯esperit minimalista de la sala i d¡¯aquesta posada en escena converteixen una m¨¤ il¡¤luminada en tot un esdeveniment. M¨¦s japon¨¨s, impossible.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.