Idiotes exposats a Girona
Al B¨°lit_Pou Rod¨® hi ha un repertori heterodox i incomplet que va de l¡¯Arale a Pipi Langstrum, passant per Forrest Gump i tants idiotes literaris, cinematogr¨¤fics, folkl¨°rics
Fingeix fins que ho aconsegueixis, diu la m¨¤xima ?Quina difer¨¨ncia hi ha entre un idiota de veritat d¡¯un que ho fa veure? ?Qu¨¨ vol dir ser una idiota de veritat? ?Tots som idiotes? B¨°lit_PouRod¨® estrenava aquest estiu l¡¯exposici¨®?L¡¯idiota, comissariada per Mart¨ª Peran en col¡¤laboraci¨® amb Rafa Ruiz i que ha comptat amb les intervencions d¡¯Ester Jordana, Esperanza L¨®pez, Carlos Losilla, Chantal Maillard i Javier Pe?afiel. Idiota de mi, la vaig visitar tard, quan nom¨¦s li quedaven uns dies de parada. Valgui aquesta postal com un tribut als descavalcats del temps amb l¡¯oportunitat de redempci¨® escrita.
Us explicar¨¦ que em vaig afegir al grup d¡¯alumnes de l¡¯Aula d¡¯Escriptura acompanyats per la directora del B¨°lit, Ingrid Guardiola. Feien una visita guiada a l¡¯exposici¨® amb una posterior confer¨¨ncia de Mart¨ª Peran, que els esperava al capdamunt del barri Vell, a La Merc¨¨. All¨¤ dins, un dels alumnes ens va recordar que d¡¯idiotes n¡¯hi ha tants, que allarguen per fer m¨¦s d¡¯una raci¨®. Com l¡¯exposici¨® que vam tenir l¡¯any passat, ¡°Els desconeguts de sempre¡±, a c¨¤rrec d¡¯Adri¨¤ Pujol i Juli¨¤ Guillamon. Aquella funcionava com un inventari de personatges descarrilats, felius, crides humanes a l¡¯eufemisme, tots part del paisatge hum¨¤ dels carrers. D¡¯aquella mostra vam extreure¡¯n la reflexi¨® ¡ªantropol¨°gica¡ª sobre els estigmes que necessitem per marcar els marges. Els marges: contraforts del projecte civilitzatori.
En aquesta altra mostra d¡¯idiotes al B¨°lit_Pou Rod¨® hi vam trobar un repertori heterodox i incomplet ¨Cde l¡¯Arale a Pipi Langstrum, passant per Forrest Gump i tants idiotes literaris, cinematogr¨¤fics, folkl¨°rics¨C. Un arxiu provocador que ens diu que es pot ser idiota de mil maneres. Via bondat pura (Lazzaro) o via bonisme optimista desgraciat (C¨¤ndid); per ingenu?tat monstruosa (Bella Baxter); o per rep¨°s radical (Bartleby). En definitiva: L¡¯heterod¨°xia ¨¦s l¡¯aire de l¡¯exposici¨®, que no pret¨¦n capturar l¡¯arquetip ni interpel¡¤lar-nos des de la pietat la?citzada o la responsabilitat civil. L¡¯heterod¨°xia ve per presentar-nos la figura de l¡¯idiota des de la multiplicitat fuga? de tipus. ?s per dir-nos que aix¨° tamb¨¦ ens fuig. Perqu¨¨ l¡¯idiota se¡¯ns escola pels forats del sed¨¤s, passa del motlle. I fent-ho ens diu m¨¦s sobre nosaltres, sobre el motlle i sobre el sed¨¤s. Per tant, aquesta segona raci¨® d¡¯idiotes exposats a Girona t¨¦ un caire existencial, gaireb¨¦ salv¨ªfic.
Vistes aquestes coses, millor que fem d¡¯idiotes amb vocaci¨® de profunditat, dels que desafien la l¨°gica de la capacitaci¨®, per¨° que saben de qu¨¨ s¨®n capa?os. Idiotes epis¨°dics a trav¨¦s de l¡¯art en totes les seves formes. Deia Mart¨ª Peran quan obria la confer¨¨ncia: ¡°El punt de partida no ¨¦s una an¨¤lisi cultural, sin¨® obrir escletxes per repensar la vida, per no donar-la per feta i salvar-la dels models que li venen donats¡±. Finalment, el que ens conv¨¦ no ¨¦s una crida a la idiotitzaci¨® (aquesta m¨¤quina ja est¨¤ engegada), sin¨® procurar pensar l¡¯exist¨¨ncia m¨¦s enll¨¤ dels l¨ªmits que se li imposen.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.