Roser Bru, la pintora oblidada de l¡¯exili
El Museu d¡¯Art de Girona dedica la primera gran exposici¨® retrospectiva a l¡¯artista catalana, de les m¨¦s reconegudes a Xile, on va arribar amb 16 anys
¡°Qui soc? De quin temps, de quin naixement, de quines terres, de quins canvis?¡±, es preguntava en una de les nombroses anotacions que va deixar Roser Bru. La nota no t¨¦ data, per¨° ¨¦s fruit de la vellesa i, sobretot, dels records que tornen quan es mira cap enrere. Par¨ªs, Barcelona, la Segona Rep¨²blica, l¡¯exili¡ ¡°Ser feli? anant a l¡¯institut, a l¡¯escola, caminant pel barri g¨°tic fins al parc, quatre cops al dia. 1936. La guerra civil, tres anys. Bombardeig a Barcelona, pla?a de Catalunya on ¨¦rem. (¡) 1939. Passar la frontera cap a Fran?a, nevava. Documents! Documents¡! I marxar novament des de Bordeus, durant un mes en el vaixell Winnipeg, arribar a Valpara¨ªso, Xile¡±. Bru, nascuda a Barcelona el 15 de febrer de 1923, tenia 16 anys quan va arribar a Xile, on es va convertir en una de les pintores m¨¦s reconegudes del pa¨ªs ¡ªel 2015 va rebre el Premio Nacional de Artes Pl¨¢sticas¡ª i on va morir el 26 de maig de 2021.
El dissabte 23 s¡¯inaugur¨¤ al Museu d¡¯Art de Girona Roser Bru. Supera la dist¨¤ncia, la primera gran exposici¨® retrospectiva de la pintora d¡¯origen catal¨¤. L¡¯exposici¨®, comissariada per ?lex Mitrani i In¨¦s Ortega-M¨¢rquez, ¨¦s un important gest cap a la reivindicaci¨® d¡¯una pintora que, tot i tenir obra exposada al MNAC i al Museu Nacional Centro de Arte Reina Sof¨ªa (Madrid), ¨¦s una gran desconeguda pel gran p¨²blic. ¡°Ella a Xile tingu¨¦ un gran reconeixement, per¨° l¡¯exili va afavorir el seu oblit aqu¨ª, a casa seva. I despr¨¦s hi ha el fet de ser dona, que en temes de reconeixement ¨¦s un h¨¤ndicap, perqu¨¨ sempre s¡¯ha donat protagonisme a l¡¯home artista. Per aix¨°, la reivindicaci¨® de Roser Bru i de les dones artistes ¨¦s un tema prioritari¡±, comenta ?lex Mitrani. En efecte, com a conservador d¡¯art contemporani del MNAC, fa ¨¨mfasi en el comprom¨ªs que han de tenir els museus en la reivindicaci¨® i inclusi¨® d¡¯artistes que restaren en un segon o tercer lloc darrere els seus contemporanis. Mentre al Macba es pot veure fins al pr¨°xim mes de gener una ¨¤mplia retrospectiva de la poeta, artista i activista Mari Chord¨¤, el MNAC est¨¤ incloent en la seva col¡¤lecci¨® permanent l¡¯obra de diferents artistes, moltes d¡¯elles excloses del c¨¤non, i alhora est¨¤ preparant una exposici¨® entorn de la funci¨® de l¡¯art com a resist¨¨ncia al franquisme i del paper central de la dona en el camp est¨¨tic, emocional i pol¨ªtic. Aurora Altisent, Montserrat Gudiol, Am¨¨lia Riera o Ana Lentsch s¨®n algunes de les artistes l¡¯obra de les quals ser¨¤ reivindicada en un intent imprescindible per fer-les conegudes per a un p¨²blic ampli.
La s¨ªndria, el s¨ªmbol m¨¦s ic¨°nic de Bru, ¨¦s el fruit i, al mateix temps, ¨¦s el cos femen¨ª ferit per tota una s¨¨rie de viol¨¨ncies
A excepci¨® d¡¯Alisent i de Riera, les altres artistes, a les quals hem d¡¯afegir Chord¨¤, pertanyen a una generaci¨® posterior a Bru, que sobretot pel que fa al discurs feminista i el treball sobre el cos de la dona, va ser una pio?nera. ¡°Quan Roser comen?¨¤ a pintar a la fi dels anys cinquanta, principi dels seixanta, el tema dona no era a l¡¯agenda pol¨ªtica; no obstant aix¨°, ella no sols comen?a a pintar la dona nua, sin¨® que fa una manifestaci¨® p¨²blica que la dona t¨¦ sexe i gaudeix¡±, comenta In¨¦s Ortega-M¨¤rquez, i, alhora, representa la dona mare, la dona que engendra. En el fons, afegeix Mitrani, ¡°Bru explora la identitat femenina, simbolitzant-la a trav¨¦s de diferents figures¡±, com l¡¯abra?ada entre mare i fill o la s¨ªndria. La dona t¨¦ un gran protagonisme des de l¡¯inici, sobretot la dona mare; en efecte, la representaci¨® de la maternitat beu de l¡¯art rom¨¤nic, del qual Bru tingu¨¦ coneixement directe en la seva primera visita a Barcelona i que influ¨ª en la seva primera pintura. Comenta Paula Bonet, que va con¨¨ixer i treballar amb l¡¯artista: ¡°Apreciem diversos aspectes importants en la seva evoluci¨® com a persona i artista: d¡¯aquestes maternitats rotundes gaireb¨¦ planes, protectores, veiem altres cossos perqu¨¨ representa vides alienes (les de les desaparegudes en dictadura, les de les autores que admirava, com ?Woolf o Khalo). Tamb¨¦ apareixen el plaer, el goig, a trav¨¦s dels seus s¨ªmbols: la s¨ªndria, la figa. Aquests s¨ªmbols, sobretot el de la s¨ªndria, apareixen en moltes ocasions travessats per la fulla d¡¯un ganivet¡±. La s¨ªndria, el s¨ªmbol m¨¦s ic¨°nic de Bru, ¨¦s el fruit i, al mateix temps, ¨¦s el cos femen¨ª ferit per tota una s¨¨rie de viol¨¨ncies. ?s vida i ¨¦s dolor i, amb el temps, esdevindr¨¤ tamb¨¦ reflex del Xile sota la dictadura: ¡°En el cercle total del fruit hi ha tamb¨¦ ¡ªa m¨¦s de descobriment i amor¡ª una ferida. Un ?pa¨ªs ¨¦s tamb¨¦, a vegades, un cos massa ferit¡±, anot¨¤ Bru, que subscrivia la idea de comprom¨ªs de Margarite Yourcenar. ¡°Empr¨¨n el combat com si el combat serv¨ªs¡±, anot¨¤ l¡¯escriptora, i aix¨° va fer Bru des de l¡¯inici de la seva carrera. Pintar era, per a ella, emprendre un combat, perqu¨¨ crear ¡ªpintar, gravar, escriure¡ª era una forma de comprom¨ªs amb el pa¨ªs, amb les dones i amb la mem¨°ria.
El comprom¨ªs i el retorn a Barcelona
¡°Roser Bru ¨¦s una artista que es defineix pel seu feminisme i pel seu comprom¨ªs pol¨ªtic contra els totalitarismes i a favor de la democr¨¤cia. La seva obra t¨¦ una important dimensi¨® humanista, reivindica els valors de la intel¡¤lig¨¨ncia, de la sensibilitat, fins i tot de certa fragilitat, assumint que la vida est¨¤ sotmesa al caos, al dolor i a la injust¨ªcia que provoquen els homes¡±, assenyala Mitrani. La mirada de Bru sobre el m¨®n ¨¦s fruit de la seva experi¨¨ncia de la guerra i de l¡¯exili, per¨° tamb¨¦ dels anys de dictadura militar en el pa¨ªs que la va acollir i que es convert¨ª en casa seva. El 1958 va tornar per primer cop a Barcelona, un viatge inici¨¤tic pel que fa a la pintura i d¡¯amarga reconciliaci¨® amb un pa¨ªs en dictadura, un pa¨ªs que era el seu, per¨° on no podia viure. El MNAC ¨¦s un dels primers llocs que visita Bru, que queda enlluernada, com molts altres artistes de la seva generaci¨®, per l¡¯art rom¨¤nic. En aquells dies, redescobreix l¡¯obra de T¨¤pies, del qual ja havia sentit parlar. ?s en tornar d¡¯aquell viatge que comen?a veritablement la seva activitat art¨ªstica, vinculada des del principi al Taller 99, fundat per Nemesio Ant¨²nez, i on ella, la ¡°reina mare republicana¡±, com l¡¯anomenarien les generacions m¨¦s joves, romangu¨¦ fins al final. ¡°La reacci¨® de l¡¯obra de Roser Bru a la viol¨¨ncia del 1973 va ser de gran dolor, ja que va tornar a emparentar-la amb les experi¨¨ncies de l¡¯exili, la Guerra Civil Espanyola i els traumes de la Segona Guerra Mundial. Aquest dolor es projecta durant anys i es transforma al seu torn en un altre leitmotiv de la seva obra, el de la mem¨°ria¡±, escriu Ariadna Vald¨¦s en el cat¨¤leg de l¡¯exposici¨®. Bru articula el seu comprom¨ªs pol¨ªtic a trav¨¦s d¡¯una reflexi¨® sobre la mem¨°ria i el seu relat; no li interessa, apunta Vald¨¦s, ¡°el monument al?at a la mem¨°ria p¨²blica¡±, sin¨® ¡°el plec amagat de la mem¨°ria privada, el de les taules i els llits, el de les persones i els seus oficis, el dels ritus quotidians de cossos que no acaben mai de desapar¨¨ixer¡±. Les imatges de la Guerra Civil se sobreposen a les imatges de la dictadura: a Monumeto de la muerte de un miliciano. Agosto 1936, repr¨¨n la famosa fotografia de Robert Capa per duplicar la imatge del milici¨¤. La duplicaci¨® de la imatge es pot llegir com la multiplicaci¨® de la viol¨¨ncia dels totalitarismes al llarg de la hist¨°ria, multiplicaci¨® que representa tamb¨¦ a trav¨¦s del retrat de les v¨ªctimes: Federico Garc¨ªa Lorca, V¨ªctor Jara i Lila Valdenegro 335. Lorca es reflecteix en el rostre de la jove Lila Valdenegro, la desapareguda n¨²mero 335, i, al mateix temps, el seu rostre es reflecteix en l¡¯Autorretrato de V¨ªctor Jara, on, a trav¨¦s del t¨ªtol autoreferencial, Bru tamb¨¦ s¡¯emmiralla. Aquest retrats, escriu Gabriel Hoecker, responsable de catalogar i digitalitzar l¡¯arxiu de Bru, ¡°estan imbu?ts amb ulls que creen l¡¯inc¨°mode lloc d¡¯alg¨² que ¨¦s observat fixament pels morts, el lloc de conting¨¨ncia i repetici¨®, on es creuen i s¡¯entrellacen el passat i el present¡±.
Va pintar, va llegir i va repensar les obres, conscient que una pinzellada pot canviar-ho tot encara que tot continu? igual
Pintura i litografia
Roser Bru pint¨¤, i molt, quan va comen?ar a freq¨¹entar Taller 99, on va con¨¨ixer la t¨¨cnica del gravat, que perfeccion¨¤, convertint-se en una de les m¨¦s prestigioses gravadores de Xile. L¡¯exposici¨® de Girona ¨¦s, en aquest sentit, una reivindicaci¨® de Roser Bru com a pintora i, en concret, d¡¯una pintora figurativa, perqu¨¨, com ella mateixa afirmava, els seus quadres aparentment abstractes s¨®n tamb¨¦ representacions de la realitat. ¡°Jo treballo amb la imaginaci¨®¡±, reconegu¨¦ l¡¯artista, una imaginaci¨® que li permetia veure la realitat des d¡¯angles diferents, per¨°, per molt transmutada que fos, la realitat i la voluntat de presentar-la sempre hi eren. ¡°Mai va abandonar la figuraci¨®¡±, defensa Ortega-M¨¢rquez, tot i que ¡°a l¡¯inici t¨¦ algunes obres d¡¯abstracci¨® geom¨¨trica que beuen molt de l¡¯obra de T¨¤pies, que va influir molt en ella, sobretot de jove¡±. Gran admiradora de Goya i de Vel¨¢zquez ¡ªprova d¡¯aix¨° ¨¦s la seva reinterpretaci¨® de Las meninas¡ª, Bru representava una realitat transformada per la seva singular mirada, molt influ?da per la literatura. Excepcional lectora, en els seus quaderns anota lectures, cites, noms, refer¨¨ncies¡ M¨¦s enll¨¤ dels retrats que va fer ¡ªKafka, Gabriela Mistral, Virginia Woolf, Miguel Hern¨¢ndez¡ª, la literatura i la filosofia s¨®n l¡¯eina per pensar la seva pintura sobretot en clau pol¨ªtica: reflexiona sobre la representaci¨® i els seus codis (entre les seves anotacions trobem cites de Julia Kristeva i aproximacions assag¨ªstiques a la relaci¨® entre pintura i fotografia), sobre l¡¯aura i la reproductivitat, aix¨ª com sobre la resist¨¨ncia de l¡¯art (lleg¨ª amb devoci¨® Walter Benjamin) o sobre la possible reparaci¨® a trav¨¦s de l¡¯art d¡¯all¨° perdut i que nom¨¦s es pot representar com a buit. ¡°Pensar el teu treball sense con¨¨ixer el dels altres, sense obsessionar-se, pensar i repensar i tornar a mirar¡±, escriv¨ª Bru. Paraules aquestes que capten l¡¯esperit cr¨ªtic d¡¯una pintora que no donava mai per acabada una obra, sin¨® que hi tornava per repensar el gest, la mirada, la t¨¨cnica, la pinzellada. ¡°S¡¯apr¨¨n cap enrere i cap endavant. Quan tinc una idea, l¡¯executo en un suport adequat, sigui tela, paper o coure. Aix¨ª cada dia les repasso amb una mirada nova; una sola pinzellada ¨¦s capa? de canviar-lo tot¡±. Roser Bru va pintar, va llegir i va repensar les obres fins al final, fidel a les paraules de Yourcenar, conscient que una pinzellada pot canviar-ho tot encara que tot continu? igual.
¡®Roser Bru. Superar la dist¨¤ncia¡¯. Museu d¡¯Art de Girona. Comissariat d¡¯?lex Mitrani i In¨¦s Ortega-M¨¢rquez. Fins al 30 de mar? del 2025.
Artistes a l'estranger
La recuperació de Roser Bru a Catalunya és un gest de restitució de l’oblit que té el públic català sobre alguns artistes marcats per l’exili. Ara mateix coincideixen a Catalunya tres exposicions que posen el focus en l’obra d’artistes nostrats que, tot i ser de generacions diferents, van produir una part o la totalitat de la seva obra a l’estranger.
L’exposició del Museu d’Art de Girona coincideix amb una retrospectiva dedicada a Francesc Domingo i Segura (Barcelona, 1893-São Paulo, 1974), als Espais Volart de la Fundació Vila Casas, que es podrà visitar fins al 19 de gener de l’any vinent. Comissariada per Natàlia Barenys amb motiu del 50è aniversari de la mort de Domingo, l’exposició repassa l’obra d’un artista que la crítica va situar al costat de Dalí i Picasso al capdavant de l’avantguarda catalana. El seu paper en la Revolució Catalana li va suposar l’exili al Brasil i l’oblit a Catalunya.
Al Museu Picasso es pot visitar fins al 30 de març l’exposició ‘De Montmartre a Montparnasse. Artistes catalans a París, 1889-1914′, comissariada per Vinyet Panyella i Eliseu Trenc. Santiago Rusiñol, Isidre Nonell, Lluïsa Vidal o Pau Casals són alguns dels molts noms que ajunta aquesta mostra d’artistes que van viure i treballar a París entre l’Exposició Universal del 1889 i l’inici de la Gran Guerra, quan la ciutat era el bressol de la modernitat.