Peyu, Portet i Pla fan un heterodox documental, per¨° amb humor selectiu
¡®Natura s¨¤via¡¯, a 3Cat, ¨¦s un programa que explica la fauna local amb sarcasmes i en qu¨¨ sobra pol¨ªtica
Cinc anys despr¨¦s d¡¯haver estrenat la primera temporada, Peyu, Quimi Portet i Albert Pla tornen a encap?alar Natura s¨¤via, dedicat a explicar la fauna dom¨¨stica. L¡¯esquema ¨¦s b¨¤sicament el mateix, per¨° hi ha hagut un canvi obligat i lamentable. Qui portava la divulgaci¨® cient¨ªfica en di¨¤leg amb en Peyu, el naturalista Jaume Su?er, va morir a Alaska l¡¯any passat quan ja havia comen?at a treballar en els guions d¡¯aquesta segona temporada, i part del material d¡¯arxiu ¨¦s seu. De manera merescuda, el programa li fa uns petits, per¨° clars, homenatges. En aquesta segona temporada, l¡¯encarregada d¡¯acompanyar Peyu pel territori ¨¦s la bi¨°loga L¨ªdia Freixas. Dona les explicacions amb solv¨¨ncia. Sap perfectament que les poca-soltades s¨®n compet¨¨ncia del trio esmentat i que la seva feina ¨¦s transmetre informaci¨® sense contaminar-la amb acudits que la posin en dubte. En aquest escenari, el mateix Peyu mostra una contenci¨® notable i escolta com un bon miny¨® les respostes de Freixas a les seves preguntes planeres.
El segon escenari ¨¦s el de Portet i Pla mirant el programa asseguts davant d¡¯una taula amb un televisor als nassos. I el comenten. No s¡¯estalvien cap pensament estrafolari i la seva reflexi¨® metatelevisiva ronda habitualment per les circumscripcions de la perplexitat i l¡¯extravag¨¤ncia. S¨®n una parella divertida que, per exemple, lamenten m¨¦s d¡¯una vegada que en aquests documentals sobre la fauna aut¨°ctona no hi surtin, si no ¨¦s per al¡¤lusions, elefants o lleons. I desitgen escenes de viol¨¨ncia animal, ben animal, perqu¨¨ aix¨° dona audi¨¨ncia. Si veuen una tortuga menjant-se una medusa... constaten que ¡°ning¨² no s¡¯estima les meduses¡±. No volen que es parli de la gavina vulgar perqu¨¨ el seu ¨¦s un programa de categoria. Quan en Peyu obre un niu artificial per a ocells i el troba sense habitants, un d¡¯aquesta parella privilegiada d¡¯espectadors comenta que si el documental hagu¨¦s estat de la BBC... segur que estaria a vessar. Etc¨¨tera.
Fuig de la narrativa habitual i es demostra que la fiabilitat cient¨ªfica no demana una inclement solemnitat acad¨¨mica
Mentre que la primera temporada es va emetre pel canal lineal de TV3, aquesta segona, ara per ara, est¨¤ ¨ªntegrament penjada a la plataforma 3Cat. Acostumen a ser cap¨ªtols amb una mica m¨¦s de minutatge que els de la primera temporada, de cinc a deu minuts, un allargament que no li fa cap favor. El tercer escenari ¨¦s on aquest bon programa patina. Figura que en Peyu ¨¦s professor d¡¯un m¨¤ster universitari que t¨¦ l¡¯auxili acad¨¨mic de dos ajudants (Pla i Portet) i la companyia d¡¯una doctora de 12 anys (Iris P¨¦rez) que ja est¨¤ preocupada per la jubilaci¨® i la pensi¨® de vidu?tat. L¡¯acci¨® transcorre entre la sala de professors i l¡¯aula on en Peyu imparteix les classes de biologia. Aqu¨ª troba l¡¯ocasi¨® de mostrar la seva faceta de monologuista. Curiosament, el mateix c¨°mic que, aparentant naturalitat, porta una de les millors seccions del molt irregular Est¨¤ passant, en aquest paper imposta i sobreactua. Tamb¨¦ ¨¦s el territori on manifesta m¨¦s clarament les seves posicions ideol¨°giques. Ja ho diu Portet mirant el documental: ¡°El Peyu a tot hi veu pol¨ªtica¡±. Fa, per exemple, al¡¤lusions despectives ¡ªhumor¨ªstiques?¡ª al castell¨¤ i munta un esquetx amb les seq¨¹eles heredit¨¤ries que pateixen alguns Borbons per culpa de casaments consanguinis. Una brometa on la frenada final no amaga les intencions i que hauria provocat trucades del Jordi Pujol de 1994. Precisament Pujol rep un homenatge inaudit al programa. En un cap¨ªtol hi ha penjat un retrat seu al despatx i passen les imatges de 1988 quan Pujol, increpat per ve?ns de Santa Coloma, va sortir del cotxe a recriminar-los la conducta exaltada. De la deixa de l¡¯avi Florenci, res de res.
Es podia escur?ar el tercer escenari i n¡¯hi hauria prou per oferir aquest documental sobre animals, visualment molt treballat, que fuig de la narrativa habitual en aquests casos i on es demostra que la fiabilitat cient¨ªfica no demana una inclement solemnitat acad¨¨mica.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.