Rita Pay¨¦s: ¡°El boom no va amb mi com a artista, m¡¯agrada anar llaurant cam¨ª¡±
La cantant, compositora i trombonista de Vilassar de Mar presenta ¡®De camino al camino¡¯, el seu primer ¨¤lbum d¡¯estudi
Esperant per connectar. Comen?a la videotrucada i a la pantalla un cap de nad¨®, amb els ullets tancats i uns pocs p¨¨ls. Darrere, subjectant la motxilla, hi ha la m¨²sica ¡ªen tots els sentits¡ª Rita Pay¨¦s (Vilassar de Mar, Barcelona, 24 anys). Fa l¡¯entrevista agafant la segona filla, quan es va convertir en mare amb nom¨¦s 20 anys no va ser excessivament premeditat: ¡°Simplement sabia que volia, ho demanava el meu moment vital¡±. Aquest impuls de coher¨¨ncia interna ¨¦s el mateix que ha inspirat De camino al camino, el primer ¨¤lbum d¡¯estudi de la cantautora fet ¨ªntegrament amb temes originals: ¡°Tenia ganes de fer una reflexi¨® pr¨°pia i llan?ar-me a la piscina amb temes de cordes¡±, puntualitza. De camino al camino va veure la llum divendres passat, i dimecres el va estrenar a l¡¯escenari del Teatre Grec: ¡°El llan?ament del disc no em fa tanta il¡¤lusi¨®, ja l¡¯he sentit i espero que els agradi, intento no pensar-hi gaire. A mi s¨ª que m¡¯agrada molt, i ara vull tocar-lo i gaudir-lo¡±, afegeix Pay¨¦s.
Pregunta. De camino a camino ¨¦s una reflexi¨® sobre la seva carrera. Per qu¨¨ ara?
Resposta. Tenia ganes de treure coses noves amb una hist¨°ria diferent, i l¡¯¨¤lbum em deixa aquesta sensaci¨® de canvi, de continuar caminant i fent. No esperava tenir tantes can?ons i de sobte vaig pensar: aix¨°, de dalt a baix, podria ser un disc. El disc ¨¦s una fotografia del meu present, per¨° alhora beu de tots aquests anys de traject¨°ria musical i vital, que en el fons ¨¦s el mateix.
P. El cam¨ª professional s¡¯ha mantingut estable, sense canvis radicals.
R. El boom no va amb mi com a artista. El meu perfil respon a la mateixa idea que l¡¯¨¤lbum: anar llaurant el meu cam¨ª com una formigueta, sense m¨¦s pretensions que gaudir de la m¨²sica i tocar amb alguns dels meus referents des de l¡¯admiraci¨®, no per ambici¨®. He anat construint a poc a poc i, a mesura que tinc m¨¦s recursos, m¨¦s experi¨¨ncia i m¨¦s influ¨¨ncia, la meva feina es transforma en coses m¨¦s grans. Per¨° el passet de formiga es mant¨¦, porto estudiant m¨²sica, treballant-la i creient-me-la des del principi, no em van les grans explosions.
P. Ha viscut sempre en contacte amb la m¨²sica?
R. Des que vaig n¨¦ixer. A la meva fam¨ªlia tots s¨®n m¨²sics, sempre ho he tingut molt a prop, i r¨¤pidament em vaig adonar que era el que volia fer. No em van obligar a triar aquest cam¨ª, per¨° s¨ª que m¡¯ho van posar a m¨¤, em van convidar a fer-ho i no em van posar mai inconvenients.
P. Cr¨¦ixer envoltada de m¨²sics ha influ?t en el seu estil?
R. Una mica s¨ª. El meu pare sempre ha estat un gran seguidor de la m¨²sica jazz i jo vaig comen?ar a endinsar-me en aquest g¨¨nere per ell, perqu¨¨ els seus discos sonaven a casa i ho he mamat des de petita. Tamb¨¦ crec que em va atrapar perqu¨¨ em donava m¨¦s llibertat, ¨¦s una m¨²sica que es fa des del joc. A l¡¯hora de compondre, per a mi t¨¦ molt a veure d¡¯on surt la m¨²sica: el jazz, la bossa nova amb qu¨¨ m¡¯identifico s¨®n m¨²siques que m¡¯he anat trobant, em sonen b¨¦, em travessen i me les he quedat. Per¨° tamb¨¦ ¨¦s el resultat de tot el que he estudiat i d¡¯inclinar-me a fer la m¨²sica i les can?ons que sento a cada moment, segons com estigui i en quina ¨¨poca vital em trobi. Ara han sortit aix¨ª, per¨° d¡¯aqu¨ª un any podrien ser totalment diferents i no diguem d¡¯aqu¨ª 30.
P. Des de fa cinc anys toca i compon amb la seva mare, Elisabeth Roma, i mentre fa aquesta entrevista est¨¤ bressolant el seu nad¨®. La fam¨ªlia ¨¦s fonamental en la manera de viure la m¨²sica?
R. Ser mare et transforma com a persona, tot el que puguis crear estar¨¤ influenciat per aix¨°, i personalment estic intentant viure la maternitat amb molta pres¨¨ncia i recrear-me en la influ¨¨ncia que aquesta etapa pugui tenir en mi com a artista. Amb la meva mare he viscut la m¨²sica sempre, ella ¨¦s guitarrista cl¨¤ssica, i la gent es pensa que estem a casa tot el dia tocant (riu), per¨° aix¨° no passava abans dels primers discos i concerts. Tocar juntes ¨¦s una cosa relativament nova, hem apr¨¨s a crear per¨° conservant els nostres rols: jo escric les can?ons i adapto la m¨²sica a la corda, despr¨¦s ho passo a la meva mare i ella fa la seva moguda... En aquest ¨¤lbum ¨¦s un complement incre?ble perqu¨¨ la m¨²sica que faig soni com sona.
Tinc la sensaci¨® que just ara vivim un moment en qu¨¨ ens sentim una tribu. Som moltes les que estem fent m¨²sica i cada cop contactem amb m¨¦s referents, que s¡¯uneixen i la pilota continua creixent
P. A m¨¦s d¡¯Elisabeth Roma, ha tocat amb C. Tangana, Jon Batiste o Kiko Veneno, i especialment amb artistes com S¨ªlvia P¨¦rez Cruz, Silvana Estrada, Maro o Judith Neddermann.
R. Tinc la sensaci¨® que just ara vivim un moment en qu¨¨ ens sentim una tribu. Som moltes les que estem fent m¨²sica i cada cop contactem amb m¨¦s referents, que s¡¯uneixen i la pilota continua creixent. Les dones hem viscut tan oprimides en l¡¯art que fa que encara sigui m¨¦s especial viure aquest moment en qu¨¨ floreix tota aquesta germandat. Per¨° cal que ens deixin molt de temps perqu¨¨ puguem fer.
P. Tot i les veus cr¨ªtiques que parlen de ¡°trepitjar¡±, actuacions com el concert inaugural del Festival Grec d¡¯aquest any creen germanor o rivalitat?
R. No m¡¯agraden les comparacions, es tracta del contrari: una comuni¨® amb tots aquests artistes. Va ser molt bonic estar actuant tots junts celebrant la bellesa dels altres i veure com cantants que s¨®n solistes vam anar a acompanyar la S¨ªlvia P¨¦rez Cruz. ?s molt interessant veure en quin espai es col¡¤loca cadasc¨², exercint un rol al qual normalment no estem acostumats. ?s un fenomen gaireb¨¦ impossible, per¨° aix¨ª ¨¦s la m¨²sica, va molt m¨¦s enll¨¤ dels egos.
P. En el panorama musical catal¨¤ hi ha m¨¦s egos o germanor?
R. Una cosa ¨¦s l¡¯escena musical i l¡¯altra la ind¨²stria de la m¨²sica. Crec que entre els artistes hi ha una gran germanor, per¨° la situaci¨® canvia quan entren en joc els que fan negoci amb la m¨²sica, que busquen col¡¤locar-te en aquest panorama. I ¨¦s un fenomen necessari ¨Dcal fer negoci si volem viure d?aix¨°¨D, per¨° sento que ¨¦s molt important mantenir els peus a terra, i m¨¦s en una ¨¨poca tan r¨¤pida en qu¨¨ la informaci¨® arriba a dojo i les comparacions s¨®n imminents. ?s molt guai recordar qui som i que aquesta ind¨²stria no ens mengi.
Les dones hem viscut tan oprimides en l¡¯art que fa que encara sigui m¨¦s especial viure aquest moment en qu¨¨ floreix tota aquesta germandat
P. I com s¡¯enganxen els peus a terra?
R. Intento envoltar-me del que m¡¯agrada, d¡¯aquella germanor de m¨²sics i artistes, all¨° altre no m¡¯interessa. Jo vull que la m¨²sica em doni per menjar i fer concerts, i em sento molt afortunada de poder viure d¡¯aix¨° i continuar fent cam¨ª. De cara al futur, nom¨¦s s¨¦ que continuar¨¦ caminant, treballant com una formigueta, i incorporant les coses que em passin. No concebo la m¨²sica de manera que no sigui De camino al camino.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.