Macbeth, senyor de la guerra del Congo
El dramaturg sud-afric¨¤ Brett Bailey sacseja l'¨°pera de Verdi per denunciar el genocidi que dessagna l'?frica central i despertar consci¨¨ncies
¡°Una terra tan rica tant en dictadors clept¨°mans com en cat¨¤strofes, tan rica tant en violadors dels drets humans com en hienes, tan rica tant en caps d'estat mentiders i pocavergonyes com en voltors¡±. Directe a l'est¨®mac, sense perdre el temps en dilatants jocs. Aix¨ª ¨¦s com li agradava sacsejar a l'escriptor ivori¨¤ Ahmadou Kourouma (1927-2003): a cops, secs i directes, buscant sempre la mand¨ªbula de les consci¨¨ncies occidentals. I aix¨ª ¨¦s com tamb¨¦ li agrada moure's sobre el ring al dramaturg sud-afric¨¤ Brett Bailey (Ciutat del Cap, 1967). En la seva ¨²ltima proposta esc¨¨nica, una explosiva actualitzaci¨® de l'¨°pera Macbeth de Verdi que s'estrena aquest divendres al festival Temporada Alta de Girona ¡ªamb dues ¨²niques funcions¡ª, no deixa de repartir ganxos i swings en el rostre de l'espectador que contempla, at¨°nit, el genocidi que dessagna, des de fa anys, l'?frica central.
Situem-nos sobre l'escenari. Ens trobem a Goma, la capital del Kivu Nord, en plena Rep¨²blica Democr¨¤tica del Congo. Macbeth ¨¦s un dels despietats senyors de la guerra que tiranitzen aquesta prov¨ªncia segrestant nens per enrolar-los en ex¨¨rcits, traficant amb armes i controlant les mines d'on s'extreu fins l'¨²ltim dels minerals. Fugint de les guerres que destrueixen el pa¨ªs, un grup de refugiats troben en un teatre abandonat un llibret del Macbeth de Verdi i alguns enregistraments antics. Ser¨¤ a trav¨¦s d'aquest material que s'adonaran que el seu periple vital no difereix del que va crear Shakespeare segles enrere per al noble escoc¨¨s.
¡°No m'interessava fer un Macbeth convencional¡±, reconeix Bailey, que, malgrat la seva edat, ja ha signat ¡ª2001 i 2007¡ª dues versions d'aquesta ¨°pera. ¡°S¨®c artista abans que activista social, per¨° a mesura que em vaig fent gran creix en mi el comprom¨ªs social i pol¨ªtic¡±, confessa. En la seva nova trobada amb Macbeth, el dramaturg, que al costat de Fabrizio Cassol (Ougr¨¦e, 1964) ha redu?t el llibret fins als 90 minuts, ha optat per ¡°aprofundir en el drama que es viu al Congo¡±. I alerta: ¡°El meu no ¨¦s teatre de protesta, que ning¨² s'equivoqui. El que explica aquesta ¨°pera ¨¦s una hist¨°ria real, en la qual ha mort i continua morint molta gent¡±.
El dramaturg afirma
El poder, l'ambici¨® i la tra?ci¨® s¨®n els tres eixos sobre els quals s'articula el muntatge. Preguntat per les bruixes que habiten aquesta trag¨¨dia, un minuci¨®s estudi sobre la naturalesa del mal, Bailey ho ha tingut molt clar: ¡°S¨®n les multinacionals, que expropien els recursos naturals de l'?frica, que s'emporten el seu or, coltan, coure i diamants¡±. El dramaturg sud-afric¨¤ reconeix que s'ha centrat en un personatge. ¡°Lady Macbeth [la soprano Nobulumko Mngxekeza] ¨¦s la protagonista real de l'obra, no Macbeth [el bar¨ªton Owen Metsileng]¡±, revela. ¡°Verdi la va convertir en un monstre, en l'encarnaci¨® de la necessitat de poder i ambici¨®¡±, afegeix.
De la m¨¤ d'una orquestra de 15 m¨²sics que dirigeix Premil Petrovic (Belgrad, 1973) i la veu de 12 int¨¨rprets negres, Bailey porta a escena un genocidi que, en la seva opini¨®, encara roman oblidat i que sacseja des de fa temps la regi¨® dels grans llacs de l'?frica central. ¡°Resulta incre?ble, per¨° molt poca gent al m¨®n sap que aqu¨ª, durant els ¨²ltims 20 anys, han mort assassinades m¨¦s de 5,5 milions de persones¡±, lamenta. Les raons d'aquest desconeixement, segons ell, ¡°¨¦s l'esc¨¤s inter¨¨s que els mitjans de comunicaci¨® dediquen a aquesta trag¨¨dia¡±. ¡°Focalitzen la seva atenci¨®¡±, justifica, ¡°en la fam, la corrupci¨®, el terrorisme i el conflicte. Les bones intencions que demostren canals com la BBC, CNN o Al-Jazeera no s¨®n tan poderoses com els prejudicis¡±. Autor d'aclamades obres iconoclastes que interroguen les din¨¤miques del m¨®n postcolonial, Bailey ¨¦s un dels grans de l'escena sud-africana i una de les veus m¨¦s reconegudes i controvertides en l'emergent panorama del continent negre.
Bailey llan?a un dard en apuntar, amb nom i cognoms, els responsables involuntaris d'aquest genocidi. ¡°Tots nosaltres som c¨°mplices del que est¨¤ passant¡±, etziba.
?
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
?Tienes una suscripci¨®n de empresa? Accede aqu¨ª para contratar m¨¢s cuentas.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.