Artistes al centre del camp
L'abs¨¨ncia de Bale canvia la fisonomia del Madrid, que ara es recolza en quatre migcampistes creatius
El clima dels entrenaments del Madrid s'ha tornat m¨¦s dol? des que Alonso i Di Mar¨ªa no hi s¨®n. Alguns veterans ho van advertir alarmats fa setmanes. La for?a, la intensitat, el sentit d'urg¨¨ncia que imprimien a les pr¨¤ctiques el basc i l'argent¨ª han donat pas a sessions m¨¦s "art¨ªstiques", per emprar un terme est¨¨s al vestidor. Abans es competia per cada pilota fins a rascar les canyelleres. Ara, als entrenaments es competeix a un nivell m¨¦s sensual. Els nois corren menys. Es recreen en els detalls. Isco, Modric, Kroos i James semblen embarcats en concursos de sotanes, cops de tal¨®, tocs amb l'exterior i fintes mentre miren de re¨¹ll el pacient Ancelotti. El t¨¨cnic deixa fer. El club ha volgut superpoblar la plantilla d'"artistes" i jugaran els "artistes". El cl¨¤ssic de dem¨¤ ser¨¤ la prova determinant d'un projecte d'esperit nou i impredictible.
El Madrid es gasta uns 50 milions d'euros a l'any en els salaris de Bale i Cristiano, dos dels fitxatges m¨¦s elevats de la hist¨°ria del futbol. La pol¨ªtica d'altes i baixes del president Florentino P¨¦rez persegueix aconseguir un joc m¨¦s elaborat per¨° mai ha concebut treure de la titularitat les dues superfigures. En aquest motlle, Ancelotti havia d'articular l'atac amb Benzema i afegir tres volants. Per¨° el dest¨ª ha disposat una altra soluci¨® inesperada: la lesi¨® de Bale assenyala una via alternativa perqu¨¨ permet afegir un "artista" m¨¦s al centre del camp. Una possibilitat que ni el president ni l'entrenador preveien. Es va veure al camp del Llevant i es va perfeccionar contra el Liverpool. La reuni¨® de Benzema, Kroos, Modric, Isco i James, cinc futbolistes que es van desenvolupar a la mitja punta en algun moment de les seves carreres, ha brindat control i equilibri a un equip que abans tendia a partir-se. Sense Bale, el Madrid no ha patit tant en defensa i es mostra m¨¦s vers¨¤til en atac. L'elaboraci¨® del primer gol a Anfield, culminada amb una passada interior a Cristiano, ¨¦s una prova que alguna cosa est¨¤ canviant.
Ancelotti ho advertia l'any passat als seus col¡¤laboradors: "Si pugem un gra¨® en espectacle, en baixem tres en competitivitat". Ho deia per justificar el sacrifici d'Isco en favor de Di Mar¨ªa. Ho deia perqu¨¨ no li quedava m¨¦s remei que jugar amb Bale, Cristiano i Benzema, i amb tres puntes a dalt els espais a mig camp es convertien en un prat infinit de 50x70 metres. Massa per a gent com Isco, un especialista del joc entre l¨ªnies que no estava acostumat a cobrir grans espais. Aquesta perspectiva canvia sense Bale perqu¨¨ llavors el centre del camp es pot cobrir entre quatre. No ¨¦s el mateix acompanyar Isco de dos bregadors que de tres.
Kroos, Modric, Isco i James donen equilibri a un equip que abans tendia a partir-se
Atent a la necessitat d'acomodar els "artistes", des de l'agost Ancelotti va fer que l'equip pression¨¦s a dalt, que recuper¨¦s tan aviat com fos possible i que defens¨¦s amb la pilota. L'experiment va patir contratemps. Potser a causa de l'estat f¨ªsic. Els jugadors notaven que aguantaven el ritme una hora i despr¨¦s es cansaven i trigaven m¨¦s a tornar a recuperar la pilota. Les segones meitats a Anoeta (4-2) i contra l'Atl¨¨tic (1-2) van exposar mancances. Per¨° amb el temps l'equip s'ha mostrat m¨¦s resistent. A m¨¦s, Kroos i James, que van haver d'abandonar la seva zona natural, semblen m¨¦s atents al joc sense pilota. Es col¡¤loquen m¨¦s b¨¦ per defensar.
L¡¯elaboraci¨® del primer gol a Anfield ¨¦s una prova que alguna cosa est¨¤ canviant
Si apuntalar l'estabilitat va ser m¨¨rit d'Ancelotti, l'excel¡¤l¨¨ncia que s'albira despr¨¦s de la baixa de Bale ¨¦s cosa de la casualitat. Una casualitat que ofereix possibilitats imprevistes per als partits decisius com el cl¨¤ssic. De sobte, aquest Bernab¨¦u que durant anys va aclamar els equips marcials de doble pivot i contraatac, es disposa a jugar amb el Bar?a amb armes que abans van ser anatema. ?s a dir: fent el que el Madrid no fa des del 2003. Que tot graviti sobre un centre del camp plagat de tipus amb vocaci¨® de toc. Artistes amb tantes ganes de competir com de gaudir.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.