Divendres barroc
Dues propostes singulars coincideixen en l'agenda concert¨ªstica del cap de setmana
Els mel¨°mans que tenen Bach i Vivaldi entre els seus compositors de cap?alera poden escollir entre les dues propostes singulars que avui coincideixen en l'agenda concert¨ªstica catalana. Un divendres barroc de luxe a Vic (Osona) permet veure en acci¨® el director belga Ren¨¦ Jacobs, un dels pioners del moviment historicista que ha normalitzat la interpretaci¨® de la m¨²sica antiga amb instruments originals i criteris d'¨¨poca. Jacobs mostrar¨¤ el seu magisteri bachi¨¤ al capdavant de l'Orquestra Barroca d'H¨¨lsinki en un concert que tindr¨¤ lloc a L'Atl¨¤ntida Centre d'Arts Esc¨¨niques d'Osona (20.30 h). L'altra sessi¨® barroca, dirigida per tot un referent en el mon coral catal¨¤, Jordi Casas, omplir¨¤ amb la m¨¤gia d'Antonio Vivaldi l'Auditori Josep Carreras de Vila-seca (Tarragon¨¨s).
Ren¨¦ Jacobs, que l'any vinent tornar¨¤ al Palau de la M¨²sica Catalana amb una versi¨® de concert de Don Giovanni, de Mozart, ¨¦s un dels actuals directors de refer¨¨ncia en la interpretaci¨® de Bach. Per a la seva visita a Vic ¡ªun concert ¨²nic en el marc de la quarta edici¨® del cicle Grans Concerts, Vic 2014¡ª ha escollit dues de les cantates profanes del cantor de Leipzig: Lass, F¨¹rstin, BWV 198 i Lasst uns sorgen, BWV 213; no figuren entre les cantates m¨¦s conegudes, per¨° tenen molt valor per l'originalitat en l'¨²s de refinats recursos expressius que mostren l'evoluci¨® de l'estil de Bach. Al costat de l'Orquestra Barroca d'H¨¨lsinki, fundada el 1997, Jacobs comptar¨¤ amb un quartet de solistes vocals integrat per la soprano Sunhae Im, el contratenor Benno Schachtner, el tenor Julian Pr¨¦gardien i el bar¨ªton Arttu Kataja.
Per la seva banda, Jordi Casas, exdirector de l'Orfe¨° Catal¨¤ i fundador del Cor de Cambra del Palau de la M¨²sica i de la Coral C¨¤rmina, centra la seva atenci¨® en un projecte art¨ªstic que afegeix un punt de morbositat a la sempre espiritual m¨²sica de Vivaldi. La seva intenci¨® ¨¦s retrobar el so llumin¨®s i especial que proporciona la polifonia a veus femenines, en un programa sota el t¨ªtol Vivaldi a la Piet¨¤, consagrat a la m¨²sica lit¨²rgica destinada a l'Ospedale de la Piet¨¤ de Ven¨¨cia, una instituci¨® a mig cam¨ª entre els orfenats i els conservatoris i que tenia una particularitat: els conjunts corals i orquestrals estaven exclusivament formats per noies (els figlie di choro). Era un repertori per a veus femenines en una ¨¨poca en qu¨¨ a tota l'Esgl¨¦sia la m¨²sica lit¨²rgica era interpretada per nens, castrats i falsetistes.
Per recrear aquest repertori, Jordi Casas ha reunit dues formacions amb ¨¤mplia experi¨¨ncia en la m¨²sica barroca: el Cor de Cambra Femen¨ª Scherzo, creat a Vila-seca l'any 1989, i l'Orquestra Barroca Catalana, formaci¨® amb instruments hist¨°rics fundada el 1993. El programa reuneix p¨¤gines com els salms In exitu Israel, RV 604, Laudate Dominum, RV 606 i Laetatus sum, RV 607, i el fam¨®s Gloria en re major, RV 589.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.