Dues estrelles a l¡¯estany
Lola Herrera i H¨¦ctor Alterio fan els papers de Katherine Hepburn i Henry Fonda
Dues estrelles de nou a l¡¯estany, dues que ara tamb¨¦ coincideixen per primera vegada. En el estanque dorado, la c¨¨lebre pel¡¤l¨ªcula de Hollywood de 1981, tan lacrim¨°gena, va reunir per primera vegada en les seves carreres, i ja veterans, Katherine Hepburn i Henry Fonda (va ser el seu ¨²ltim film), que van guanyar sengles Oscars. Lola Herrera (1935) i H¨¦ctor Alterio (1929) s¡¯han donat cita tamb¨¦ per primera vegada en les seves dilatades traject¨°ries per interpretar aquests Ethel i Norman, el madur matrimoni que van fer abans Hepburn i Fonda a la gran pantalla. Per¨° la versi¨® que arriba, despr¨¦s d¡¯un gran ¨¨xit i dos centenars de representacions, aquesta setmana al Teatre Romea de Barcelona (inici de funcions dimarts), amb l¡¯actriu de Valladolid i l¡¯actor de Buenos Aires sota la batuta de Mag¨¹i Mira, ¨¦s la pe?a teatral original d¡¯Ernest Thompson. Ves per on, aquest llac es basa en les fonts.
¡°?s clar, ¨¦s clar, originalment era una obra de teatre, aix¨° que passa tant¨ªssimes vegades, que hi ha un grand¨ªssim text teatral darrere d¡¯una adaptaci¨® al cinema¡±, explica Mira. ¡°S¨®n dos llenguatges tan diferents... En realitat, la pel¡¤l¨ªcula ¨¦s una adaptaci¨® lliure ¡ªencara que la fes el mateix Thompson¡ª amb el focus diferent de l¡¯original. El cinema retrata molt b¨¦, per¨° el teatre ¨¦s pura s¨ªntesi, ess¨¨ncia, poesia¡±. A Mira no li va agradar gaire la pel¡¤l¨ªcula, que considera poc menys que deliq¨¹escent. ¡°No, no em va agradar, la recordo com una cosa dol?a, trista, efectivament amb una interpretaci¨® meravellosa de Fonda i Hepburn, per¨° el text original, que aqu¨ª ha tradu?t Emilio Hern¨¢ndez, ¨¦s tot el contrari, vital, ple d¡¯humor ¡ªde vegades negre¡ª, amb molta for?a, potent, i que no posa nom¨¦s el focus en la relaci¨® impossible entre pare i filla (Jane Fonda), com al film¡±. La directora assenyala que l¡¯obra aborda el tema de la mort com una cosa natural ¡°que forma part del cicle de la vida¡±, i que la funci¨® ¨¦s el viatge dels dos protagonistes, ¡°ell, a qui la mort li impedeix viure, i ella, que no vol saber res de la mort¡±, fins a convergir en l¡¯acceptaci¨® de la mort i la vida. ?s un viatge, recalca, ¡°amb molt d¡¯humor, molt intel¡¤ligent, amb moments molt durs tamb¨¦¡±. ¡°M¡¯interessa molt¡±, afegeix, ¡°l¡¯important que s¨®n les relacions humanes i que cal sortir del pant¨¤ malalt¨ªs de les fam¨ªlies¡±.
EN EL ESTANQUE DORADO
Teatre Romea, Barcelona
A partir del 25 de novembre
Mag¨¹i Mira qualifica de ¡°feli? coincid¨¨ncia" que Herrera i Alterio es trobin per primera vegada, tal com ho van fer els dos int¨¨rprets nord-americans. ¡°I de la mateixa manera!: Hepburn i Fonda s¡¯admiraven molt¨ªssim i aqu¨ª ¨¦s igual, una admiraci¨® m¨²tua¡±. ¡°Hi ha una cosa que m¡¯impressiona¡±, continua la directora, ¡°i ¨¦s que portem gaireb¨¦ 200 funcions i per a ells cada dia ¨¦s una estrena, es concentren perqu¨¨ aix¨ª sigui¡±.
Per Mira, quan veus Herrera i Alterio en la funci¨® ¡°¨¦s dif¨ªcil no creure¡¯t que s¨®n de veritat una parella amb 48 anys de matrimoni¡±. Subratlla que hi ha una gran qu¨ªmica i que els dos estaven desitjant trobar-se a l¡¯escena. I com es dirigeixen dos monstres com aquests? Mag¨¹i Mira riu davant la pregunta. ¡°Li tinc molt de respecte a la paraula dirigir, s¨®c actriu, i valoro fins a l¡¯infinit que els meus companys de professi¨® acceptin la meva proposta. Dit aix¨°, ha estat f¨¤cil, ens hem ent¨¨s, s¨®n gent d¡¯un tarann¨¤ i una intel¡¤lig¨¨ncia enormes, i tan generosos...¡±. Mira afirma que no han trobat a faltar Fonda i Hepburn. ¡°No ens hem acordat d¡¯ells ni mig minut, els personatges estan plantejats d¡¯una altra manera. S¨®n dos lluitadors, una parella viva, sexualment tamb¨¦, que lluiten per resoldre les seves difer¨¨ncies¡±.
?
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.