El dinar de Nadal
A la bas¨ªlica dels Sants Just i Pastor es fa un dinar per a persones sense recursos
La manera de donar a all¨° ordinari un altre sentit, i resulta evident fins a la banalitat veure els canvis que es realitzen a la ciutat, canvis temporals, no permanents i que per aix¨° mateix observem amb m¨¦s indulg¨¨ncia, i tamb¨¦ com a cert laboratori d'experiments que posen la ciutat al punt de mira i potser aix¨ª la "veiem" m¨¦s que no pas la resta de l'any. Per¨° avui els volia parlar dels canvis que es produeixen a les cases a causa del dinar de Nadal. La casa tamb¨¦ es transforma. El dinar de Nadal fa que la taula sigui el centre de la casa i deixi en segon pla la sala d'estar. La taula es modifica, creix, se li fan afegits, ocupa llocs dif¨ªcils i s'hi aporten cadires foranes si ¨¦s necessari, tot per poder fer seure m¨¦s comensals que de costum. La casa convida. Tot aquest desgavell de taules diverses i cadires aportades a darrera hora finalment pren una unitat notable amb l'ajuda d'estovalles i coberts, plats i copes, i especialment la dels que hi seuen, que acaben per aconseguir que l'escena s'imposi al decorat.
No hi ha cosa que retrati m¨¦s b¨¦ la casa que la taula i els comensals (i no hi ha dia que ho reculli m¨¦s b¨¦ que el dia de Nadal), encara que ¨¦s probable que els que s'ocupen del disseny de cases no ho reconeguin, i fins i tot podr¨ªem dir que, mentre que la sala d'estar ¨¦s considerada moderna, el menjador ¨¦s arcaic i no t¨¦ el prestigi de la sala. Aquest dia la taula sembla acollir una representaci¨® teatral que es perllonga en una sobretaula llargu¨ªssima que deixa en segon lloc la sovint vulgar, in¨²til i televisiva escenografia di¨¤ria de la sala d'estar que incita a la gestualitat del "club". Aquesta representaci¨® teatral t¨¦, en certa part, el seu inter¨¨s, que es representa un cop a l'any i sempre sorgeix el debat sobre si fer el mateix men¨² o canviar, sense adonar-nos que els que canviem som nosaltres. La casa, com el dinar de Nadal, ¨¦s resistent als canvis, per¨° miraculosament ¨¦s diferent cada any.
L'excepcionalitat del lloc atorga a aquest dinar una atm¨°sfera especial
Sovint pensem que les modificacions de les cases v¨¦nen de la m¨¤ d'obres de reforma, amb els enderrocs previs corresponents, dirigides per professionals o no. Profundes modificacions que en un dia com aquest queden sota sospita en veure que, per una transformaci¨® festiva de la casa, no calen obres sin¨® m¨¦s aviat un gui¨®. El poder d'aquesta acci¨® tan simple i previsible, reunir-se per dinar en un dia assenyalat, sembla molt superior al de les transformacions f¨ªsiques de l'espai. Un cas semblant t¨¦ lloc cada any a la Bas¨ªlica dels Sants M¨¤rtirs Just i Pastor en el dinar organitzat per la comunitat de Sant Egidi per a persones sense recursos. N'hi ha prou a veure la nau de l'esgl¨¦sia amb les llargues taules arrenglerades i guarnides per adonar-se d'una transformaci¨® subtil per¨° molt expressiva. La nau ha passat de ser una aula a una sala. Qui pensi que aix¨° es deu a les taules, s'equivocar¨¤.
El canvi ¨¦s que les persones no interpreten el mateix paper en una o en l'altra: mentre que en una tots miren a un mateix lloc i segueixen la cerim¨°nia amb els mateixos gestos, en l'altra estan els uns davant dels altres i comparteixen una taula. Els gestos a la taula s¨®n els mateixos, per¨° no estan sincronitzats; d'altra manera semblaria una galera o una cadena de muntatge. La nau de l'esgl¨¦sia sembla ara prestar la seva arquitectura, la seva estatu¨¤ria o les l¨¤mpades per fer aquest dinar m¨¦s important; les taules, els comensals i la nau entren en resson¨¤ncia. L'excepcionalitat del lloc atorga a aquest dinar una atmosfera especial. La difer¨¨ncia d'aquest dinar amb el de casa ¨¦s que d'aquest es podria dir que ¨¦s un acte p¨²blic, encara que d'un car¨¤cter molt especial, perqu¨¨ aqu¨ª l'obra teatral ¨¦s col¡¤lectiva. Aquest fet ¨¦s el que ens porta a pensar en aquest dinar de Nadal quasi com una obra performativa que ens fa interrogar sobre el poder de les accions en la transformaci¨® de l'espai. Bon Nadal!
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.