Vinyetes explosives
Els assassinats de ¡®Charlie Hebdo¡¯ s¨®n l'¨²ltim exemple de l'¨²s de la viol¨¨ncia enfront de l'humor. L'any 1905 el ¡®Cu-Cut!¡¯ va ser incendiat despr¨¦s de publicar una vinyeta de Junceda
Els assassinats dels dibuixants de Charlie Hebdo s¨®n, sens dubte, un moment d'inflexi¨®?terrible?per a la hist¨°ria de les vinyetes sat¨ªriques de conseq¨¹¨¨ncies?incertes. No obstant aix¨°, el succ¨¦s?tr¨¤gic?forma part d'un llarg relat de desafeccions entre la ironia i les mentalitats reaccion¨¤ries, que en molts casos han ent¨¨s que l'¨²nica resposta a l'humor ¨¦s la viol¨¨ncia.
Des del segle XVIII, el dibuix ha format part d'una cr¨°nica m¨¦s vitri¨°lica de la hipocresia quotidiana, com demostren els gravats de William Hogarth. La s¨¤tira dibuixada arribava al lector amb una immediatesa impactant, formant part de la hist¨°ria narrada de forma indissoluble a partir del XIX. La revoluci¨® de 1830 va tenir expressi¨® fonamental en les vinyetes publicades en Le Caricature?i?Le Chavariri, que donarien lloc a m¨²ltiples processos que culminarien amb el seguit contra Philipon per transformar en pera el rei Llu¨ªs Felip. Amb prou feines uns anys despr¨¦s, les vinyetes de Caran d¡¯Ache serien una de les veus principals de l'antisemitisme que va esclatar a Fran?a despr¨¦s de l'anomenat affaire Dreyffus, destapat per Emile Zola en la seva famosa carta J¡¯accuse?l'any 1898. Les seves col¡¤laboracions a?Le Figaro i, sobretot, en publicacions obertament antijueves com Pssst! eren referents per a una societat dividida i enfrontada.
L'any 1905, una vinyeta del dibuixant catal¨¤ Junceda a la revista Cu-Cut! encendria l'espurna d'una reacci¨®?violenta?davant la s¨¤tira. Durant els anys anteriors, el setmanari i el diari La veu de Catalunya s'havien convertit en portaveus de l'insurgent nacionalisme que s'articulava al voltant de la Lliga Regionalista, enfrontant-se a Lerroux i els poders f¨¤ctics amb una ¨²nica arma: l'humor. Despr¨¦s de les eleccions de novembre, l'¨¨xit del partit nacionalista es va plasmar en una vinyeta del llavors?ja?fam¨®s il¡¤lustrador que va ser interpretada pels militars com la gota que feia vessar el got de la provocaci¨®. Malgrat que l'acudit dibuixat per Junceda era molt menys incisiu que la majoria dels publicats abans, la reacci¨® a la seva publicaci¨® va ser brutal: m¨¦s de quatre-cents militars van prendre i van destrossar la impremta i la redacci¨® de Cu-Cut!, van treure tot el que van trobar als locals al carrer i van fer una gran foguera.
L'episodi va tenir conseq¨¹¨¨ncies pol¨ªtiques?importants, que van acabar en la tristament c¨¨lebre Llei de Jurisdiccions, que deixava els delictes contra la p¨¤tria adscrits ¨²nicament a la jurisdicci¨® militar. La relaci¨® de l'humor sat¨ªric amb el poder durant el segle XX ha estat tibant i sotmesa a tot tipus de censures. No cal anar gaire lluny: la dictadura franquista va perseguir pr¨¤cticament totes les publicacions sat¨ªriques aparegudes a Espanya, des de la m¨ªtica La Codorniz a Hermano Lobo,?Barrab¨¢s i, per descomptat, El Papus. La revista neurast¨¨nica nascuda l'any 1973 va rebre multes, suspensos i segrestos per part del Govern durant els seus primers anys de vida, per¨° l'episodi m¨¦s dur seria l'atemptat perpetrat contra la redacci¨® l'any 1977. L'excusa van ser les cr¨ªtiques abocades en un n¨²mero contra les manifestacions del 20-N, per¨° la bomba de la Triple-A, que va assassinar una persona i va deixar 16 ferits, era el resultat final d'una llarga llista d'amenaces i odis previs.
Una d¨¨cada despr¨¦s, l'any 1987, l'humorista Naji Al-Ali, un dels m¨¦s importants del m¨®n ¨¤rab, va ser assassinat per les ¨¤cides vinyetes que publicava sobre les relacions entre Orient i Occident en el peri¨°dic Al-Qabas.
La metxa de la viol¨¨ncia tornaria a encendre's, per desgr¨¤cia, l'any 2005 amb la publicaci¨® d'unes caricatures de Mahoma en el diari dan¨¨s Jyllands-Posten iniciava un proc¨¦s de dimensions insospitades. Les primeres reaccions contr¨¤ries i queixes d'associacions de musulmans locals van anar globalitzant-se com una reguera de p¨®lvora: el mar? de 2006 Al-Fatah amena?a els danesos de Gaza i es produeixen tot tipus d'atacs contra interessos danesos. La publicaci¨® conjunta per diversos diaris europeus de les caricatures de Mahoma?nom¨¦s va canviar l'escala i el focus de la resposta, que es va estendre per tot el m¨®n ¨¤rab prenent d'objectiu Europa. La crema de banderes es va convertir en amenaces i esclats de viol¨¨ncia, en atemptats a ambaixades i odi que va cristal¡¤litzar finalment en una f¨¤tua contra els dibuixants danesos. Els altercats i revoltes de la famosa crisi de les caricatures va tenir una factura cruenta: m¨¦s de 100 persones van morir i els ferits es van comptar per centenars.
A Fran?a, la revista Charlie hebdo va publicar les famoses caricatures convertint-se autom¨¤ticament en objectiu de les ires integristes. El seu humor morda? mai es va esporuguir davant les amenaces i les p¨¤gines van continuar publicant cr¨ªtiques?ferotges?a la pol¨ªtica i, per descomptat, a les religions. Per desgr¨¤cia, la s¨¤tira solament va obtenir la resposta de la viol¨¨ncia: el novembre de 2011, la seu de la publicaci¨® va ser atacada amb un c¨°ctel Molotov i, el trist 7 de gener de 2015, dotze persones van ser assassinades a la redacci¨® de la revista, incloent el director Charb i col¡¤laboradors?m¨ªtics?com Wolinski, Cabu, Honor¨¦ o Tignous.
La s¨¤tira, en totes les seves formes, des de la m¨¦s b¨¨stia i ofensiva a la m¨¦s elegant i suau, ha demostrat al llarg de la hist¨°ria la seva capacitat innata per incomodar. La provocaci¨®, que havia de ser una incitaci¨® a la reflexi¨®, ha tingut com a resposta tot tipus de viol¨¨ncia: persecucions, censures, segrestos, empresonaments i fins i tot assassinats.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.