Els desnonaments, un drama de pel¡¤l¨ªcula
La cantant S¨ªlvia P¨¦rez Cruz debuta com a actriu a ¡®Cerca de tu casa¡¯, un film sobre hipotecats que han perdut l'habitatge
"Jo no volia una actriu, volia una coautora", confessa el director Eduard Cort¨¦s, i al seu costat somriu t¨ªmidament S¨ªlvia P¨¦rez Cruz, cantant, compositora i ara coguionista i protagonista de la seva primera pel¡¤l¨ªcula, Cerca de tu casa, un drama amb can?ons sobre els desnonaments hipotecaris. El film ¨¦s una aposta art¨ªstica que va comen?ar a rodar-se el dilluns 2 de febrer a Barcelona, amb un pressupost molt ajustat (1,5 milions d'euros) que esperen arrodonir amb el llan?ament d'un micromecenatge.
Fa gaireb¨¦ tres anys, Cort¨¦s (Barcelona, 1959) assistia "at¨°nit, espantat" a l'aparici¨® de les primeres not¨ªcies sobre els desnonaments a causa dels impagaments d'hipoteques. Ell tot just ha acabat The Pelayo i ?Atraco!. "Vaig comen?ar a anar a l'assemblea d'afectats?de la PAH, i aviat vaig comprendre que aqu¨ª hi havia una pel¡¤l¨ªcula sobre els drames personals de cada desnonament". Tot aix¨° Cort¨¦s ho va viure en molt poques setmanes. "Quan escrius un gui¨®, penses en l'estructura, en la trama cinematogr¨¤fica, que sigui el m¨¦s imprevisible possible, i com a director busco girs inesperats". Es va espantar: sentia que frivolitzava sobre el dolor. "Vaig descobrir que havia d'explicar exactament un cas t¨ªpic, i explicar-lo el 2007, quan encara no havia comen?at el moviment solidari de suport als afectats". I aix¨ª va n¨¦ixer la trama de Cerca de tu casa, o com una parella amb una filla de 10 anys perd casa seva, es trasllada a casa dels pares d'ella i aquesta nova llar tamb¨¦ es veu amena?ada per l'embargament bancari perqu¨¨ havia servit com a aval de la hipoteca. "No calia ser imprevisible en la trama, sin¨® en la mirada", i per aix¨° Cort¨¦s va pensar que en els moments m¨¦s complicats emocionalment de la hist¨°ria hi podien apar¨¨ixer can?ons. "D'alguna manera la m¨²sica culmina aquests sentiments". Al cap li rondava la idea de col¡¤laborar amb S¨ªlvia P¨¦rez Cruz, que havia vist en concerts, per¨° no sabia com. "Aquest era el moment. I vull puntualitzar: no ¨¦s un musical, ¨¦s un drama amb can?ons".
P¨¦rez Cruz va ser qui r¨¤pidament va trobar el paral¡¤lelisme amb Bailar en la oscuridad. "Tant de bo no acabem tan malament com Lars von Trier i Bj?rk", fa broma el cineasta. "Encara que les pel¡¤l¨ªcules s¨®n molt llunyanes, s¨ª que ens assemblem en el comprom¨ªs art¨ªstic que ells van mantenir i nosaltres esperem igualar". La cantant va rebutjar al principi l'oferta: "Conec molts actors, tinc un gran respecte per la interpretaci¨®. No havia treballat mai aquest llenguatge art¨ªstic, i no hi veia la necessitat". Cort¨¦s va insistir: no volia una cantant que actu¨¦s, sin¨® que es compromet¨¦s des de l'inici, amb Cort¨¦s i el seu coguionista habitual, Piti Espa?ol, a construir la hist¨°ria i a compondre les can?ons. "L'altre dia vaig recuperar els SMS de l'inici, i d'aix¨° ara acaba de fer dos anys". Un temps en qu¨¨ han parlat molt de la pel¡¤l¨ªcula, dels moments de les can?ons, per¨° P¨¦rez Cruz ¨¦s l'autora en solitari de les lletres i les m¨²siques. "I sobre la seva actuaci¨®... qualsevol que l'hagi vist en directe sap el talent que t¨¦ per transmetre emocions".
La cantant explica que al final es va sumar al projecte per diverses raons: "Perqu¨¨ era una hist¨°ria que s'havia d'explicar; perqu¨¨ hi havia un repte per fer un musical a la nostra manera, i aix¨° inclou, entre altres coses, renunciar a la paraula musical, un g¨¨nere que tampoc m'apassiona; i perqu¨¨ el luxe era formar part des de l'inici de la recerca". Tampoc la va acovardir estar envoltada d'un elenc potent: Oriol Vila (encarna un turmentat treballador de banc ¨C"una v¨ªctima col¡¤lateral", segons el cineasta¨C que veu com van fent fora els seus clients de casa seva), Llu¨ªs Homar, Adriana Ozores, Ivan Massagu¨¦ (que encarna la parella de la protagonista), Ivan Benet i Manuel Mor¨®n. "Tots canten, i era important que no fossin cantants, sin¨® que els vingu¨¦s de gust fer-ho, que traguessin aquesta fragilitat en els temes", explica P¨¦rez Cruz. "R¨¤pidament vaig entendre que no es podia posar m¨²sica perqu¨¨ s¨ª a qualsevol seq¨¹¨¨ncia, i que era fonamental el llenguatge que fes servir en les lletres, que he centrat m¨¦s en els estats d'¨¤nim i no tant en l'acci¨®. L'objectiu no ¨¦s un musical, sin¨® que les can?ons fossin una eina cinematogr¨¤fica m¨¦s".
Una altra de les convidades a participar a?Cerca de tu casa?¨¦s la core¨°grafa Sol Pic¨®, que ha creat el ball del moment m¨¦s dif¨ªcil del drama, el de l'enfonsament emocional de la protagonista. "He preparat el moviment a partir de les indicacions de l'Eduard. Per ballar els desnonaments cal buscar una forma, un lloc est¨¨tic molt seri¨®s, treballar altres moviments", explica Pic¨®. "Com a experi¨¨ncia ¨¦s tot un repte, per¨° alhora volia estar en una pel¡¤l¨ªcula que indaga un problema brutal de la societat actual".
El cineasta i l'actriu/cantant asseguren que han tingut diverses crisis durant el projecte, principalment a l'hora d'aconseguir el pressupost. El veter¨¤ productor Loris Omedes va donar suport a la idea. El director explica: "La filmarem en cinc setmanes. Ser¨¤ just, per¨° suficient. Calia fer la pel¡¤l¨ªcula, recuperar l'esperit de rodar s¨ª o s¨ª. Com quan rodava curts: les ganes movien muntanyes. Si alg¨², el Govern, vol torpedinar la creaci¨® art¨ªstica, no podem permetre-ho. I per aix¨° el millor ¨¦s rodar".
Cort¨¦s afegeix tristor a les seves paraules: "Per desgr¨¤cia, sabem que la situaci¨® no haur¨¤ canviat quan estrenem. L'¨²nic impuls positiu no ha vingut dels pol¨ªtics, sin¨® de la gent, que s'estan fent costat els uns als altres. En aquest mapa tr¨¤gic, si hi ha alguna cosa bona que es pot extreure d'aquest drama ¨¦s que ha tornat a despertar l'autoassociaci¨®, la solidaritat i la cooperaci¨®. No ho hem de perdre".
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.