Projecte partitura
Maria Jo?o Pires va complir amb la seva ¨²ltima cita amb el cicle Ibercamera, i ja en s¨®n 23, fent una interpretaci¨® memorable
Maria Jo?o Pires va fer els setanta al juliol, aviat es compliran trenta anys de la seva primera actuaci¨® per al cicle de concerts Ibercamera en qu¨¨ ha ofert vint-i-tres actuacions.
Si s'ha de jutjar pel seu estat de forma, la c¨¨lebre pianista de Lisboa podria seguir oferint concerts per als seus amics de Barcelona durant anys repetint m¨¦s o menys la f¨®rmula habitual del virtu¨®s en recital en solitari, tanmateix l'artista, que sempre ha tingut fama d'inquieta, s'ha inventat, amb la col¡¤laboraci¨® de la Chapelle Musicale Reine Elisabeth de B¨¨lgica on ¨¦s professora, el projecte "Partitura", una iniciativa que propicia l'escolta rec¨ªproca entre m¨²sics de diferents generacions davant del p¨²blic. No es tracta d'una classe magistral sin¨® de construir un artista, d'avalar un jove int¨¨rpret i compartir amb ell escenari, obres, p¨²blic, nervis i fama. La idea, m¨¦s o menys seriosa: ¡°No vindrien a escoltar-te a tu, per¨° vindran a escoltar-me a mi i jo els obligar¨¦ a escoltar-te a tu¡±.
Dels vuit pianistes que participen en el projecte "Partitura", l'escollit en aquesta ocasi¨® va ser el pianista Julien Libeer (1987) que ja ha actuat amb Pires en diferents programes.
En la seva actuaci¨® al Palau Pires i Libeer van interpretar junts en primer lloc l'Allegro en La menor per a piano a quatre mans D.947, Lebensst¨¹rme (Tempestats de la vida) de Schubert, una pe?a complicada, un Schubert rar, violent, veritablement ¡°tempestu¨®s¡±, amb resson¨¤ncies orquestrals i al¨¨ ¨¨pic. A continuaci¨® Libeer en solitari, amb Pires a l'escenari observant com tocava i gaudint del concert, es va enfrontar a un Ravel dif¨ªcil, els sis n¨²meros de Le Tombeau de Couperin M.68 que va resoldre molt b¨¦ i que el van acreditar com un pianista brillant i de t¨¨cnica complet¨ªssima.
En la segona part Pires, en solitari, va interpretar una pe?a m¨¦s gran del repertori, una pe?a terrible, no per la seva dificultat, que ¨¦s enorme, sin¨® perqu¨¨ sembla estar sempre al l¨ªmit del desballestament, la Sonata n¨²m. 21 D.960, l'¨²ltima sonata de Schubert, una obra que solament es pot abordar en plena maduresa. Pires est¨¤ en aquesta situaci¨® i la va brodar. Una interpretaci¨® memorable, una m¨¦s.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.