¡®Selfies¡¯ de carn i ossos
La Fundaci¨® T¨¤pies acull el primer monogr¨¤fic a Espanya amb els nus de Mar¨ªa Lassnig
La presentadora dels Oscar 2014, Elle Degeneres, no va inventar els selfies en fotografiar-se amb part de les estrelles de Hollywood que participaven en la cerim¨°nia. Els autoretrats abunden en la hist¨°ria de l'art. Que li diguin a D¨¹rer, Goya, Rembrandt, Van Gogh, Frida Khalo o el mateix Vel¨¢zquez, que no van dubtar a pintar-se a si mateixos. Per¨° pocs com el cas de la pintora austr¨ªaca Maria Lassnig (Car¨ªntia, 1919), que va convertir el seu cos en l'objecte de tota la seva producci¨®. La Fundaci¨® Antoni T¨¤pies de Barcelona li dedica la primera gran exposici¨® a Espanya en la qual reuneix quaranta-cinc obres dels anys quaranta fins poc abans de morir, l'abril del 2014, en la qual ella ¨¦s la protagonista absoluta.
Algunes de les impactants, estranyes i fins i tot burletes pintures en les quals Lassnig apareix parcialment o totalment nua s¨®n icones de l'art, com Tu o jo, feta el 2005, en la qual la pintora, amb rostre desesperat i mirant al p¨²blic, com fa en la majoria de les seves obres, s'apunta al cap amb una pistola i amb una altra a l'espectador. D'altres s¨®n completament in¨¨dites, com l'espl¨¨ndida Jo mateixa amb la Silvia, del 1972; Jo com a vaca alpina, del 1987, o Autoretrat com a ¨®s polar, del 1996, que han sortit per primera vegada del taller de l'artista a Viena, aix¨ª com una selecci¨® d'aquarel¡¤les i dues pel¡¤l¨ªcules, a m¨¦s de cartes, dibuixos, escrits i materials dels seus arxius personals i de feina. Partint dels seus primers treballs, com Autoretrat expressiu, del 1945, en el qual ja estan presents alguns dels elements, postures i rictus que desenvolupar¨¤ despr¨¦s, la Fundaci¨® T¨¤pies incideix, sobretot, en els treballs posteriors a l'arribada de l'artista a Nova York el 1968. ¡°?s el moment en el qual aconsegueix la m¨¤xima expressi¨® creativa en l'exploraci¨® del seu cos mitjan?ant la consci¨¨ncia corporal, el body-awareness¡±, assegura la directora de la Fundaci¨®, Laurence Rassel, que ha comissariat la mostra en col¡¤laboraci¨® amb Hans Werner Poschauko, que va ser alumne de Lassnig a Viena durant la d¨¨cada dels anys vuitanta. ¡°Lassnig i T¨¤pies eren de la mateixa generaci¨® i compartien l'obsessi¨® pel cos i la introspecci¨®, encara que amb resultats diferents¡±, va explicar Rassel.
Les obres s¨®n plenes de colors lluminosos, diferents segons les parts del cos o les seves sensacions. Tots intensos. Verds, roses, violetes i blaus, inunden els cossos fantasmag¨°rics, mig humans, mig animals, o amb aspecte d'¨¦ssers tecnol¨°gics en els quals no sol representar-se el p¨¨l o les orelles. ¡°En una de les seves fotografies apareix estirada a terra, pintant amb els ulls tancats d'esquena a la tela¡±, destaca Poschauko, que no deixa de llegir fragments dels escrits conservats de l'artista on va plasmar els seus pensaments. ¡°Pinto la suma dels meus estats¡±, va escriure. Tamb¨¦, el 1970: ¡°La consci¨¨ncia del propi cos es pot aconseguir per mitj¨¤ de la pressi¨®, de la tensi¨® o sotmetent una part del cos a l'esfor? derivat d'una postura determinada¡±.
Malgrat ser una gran desconeguda per al p¨²blic, Lassnig ¨¦s una imprescindible de l'art, amb diversos reconeixements, com haver estat l'artista convidada a la Documenta X de Kassel, premiada amb el Lle¨® d'Or a tota la seva carrera per la Biennal de Ven¨¨cia del 2013 i una gran retrospectiva al MoMa de Nova York quan ja tenia 94 anys i que estava en marxa quan va morir l'abril de l'any passat.
Pen¨²ltima de Rassel
L'exposici¨® de Maria Lassnig ¨¦s la pen¨²ltima que inaugurar¨¤ la directora Laurence Rassel. L'¨²ltima ser¨¤ al juny, per celebrar els 25 anys de l'obertura de la fundaci¨® del pintor al carrer Arag¨®. Al c¨¤rrec des del setembre del 2008, Rassel va anunciar a finals de l'any passat que deixaria el lloc al juliol. ¡°No hi ha cap motiu concret per deixar el c¨¤rrec. Vaig venir per a cinc anys i en fa set que hi s¨®c¡±, explica Rassel amb l'ampli somriure que la caracteritza. ¡°?s un final de cicle, la Fundaci¨® T¨¤pies que em vaig trobar ja no ¨¦s la mateixa. Ja no hi ¨¦s T¨¤pies i tampoc el seu fill Miquel. Fa falta gent nova¡±, continua la directora, que va aterrar al centre en una de les etapes m¨¦s dif¨ªcils. ¡°Ning¨² recorda que el centre va estar dos anys tancat per reformes. Aix¨° ¨¦s molt dur¡±. La gestora i comiss¨¤ria d'art belga afegeix: ¡°La vida ¨¦s curta¡±. El Patronat va anunciar que al febrer convocaria un concurs p¨²blic per buscar el seu substitut. Haur¨¤ de ser al mar?.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
?Tienes una suscripci¨®n de empresa? Accede aqu¨ª para contratar m¨¢s cuentas.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.