Fills dels arbres
Josep Subir¨¤-Puig encap?ala un conjunt de mostres inspirades en el regne vegetal a l'Espai Volart
Quan en la d¨¨cada de 1960 Josep Subir¨¤-Puig (Barcelona, 1925) va descobrir les potencialitats creatives de les fustes corbades de les b¨®tes, encara no es parlava de reciclatge i menys en l'¨¤mbit art¨ªstic. No obstant aix¨°, Subir¨¤-Puig no nom¨¦s les va utilitzar com a material de treball, sin¨® que tamb¨¦ les va convertir en protagonistes d'inquietants escultures de tall simb¨°lic i expressionista, que connecten amb l'origen m¨ªtic de la humanitat i les grans pors de l'¨¦sser hum¨¤. Ho assegura el cr¨ªtic i historiador ?lex Mitrani, comissari de la mostra Subir¨¤-Puig, fill dels arbres, oberta fins al 26 d'abril, al subterrani de l'Espai Volart 2 de la Fundaci¨® Vila Casas. La mostra descobreix al p¨²blic barcelon¨ª un artista molt m¨¦s conegut i valorat a Fran?a que al seu pa¨ªs natal. Fascinat per la connexi¨® entre la naturalesa i l'home, va triar com a mitj¨¤ privilegiat d'expressi¨® la fusta, un material humil i, al mateix temps, extremament ¨²til.
A les mans de Subir¨¤-Puig, la fusta embolica armadures de ferro i d¨®na forma a figures hier¨¤tiques de diferents dimensions, de vegades m¨°bils i sempre vinculades a un imaginari al¡¤leg¨°ric, poblat d'al¡¤lusions mitol¨°giques. ¡°Es tracta d'obres que combinen un component de misticisme, espiritualitat i resignaci¨® enfront de les indomables forces de la naturalesa¡±, afirma Mitrani, que destaca la relaci¨® entre Subir¨¤-Puig i el seu admirat Ren¨¦ Char. Per il¡¤lustrar els versos del poeta surrealista, l'artista d'origen catal¨¤ va concebre una s¨¨rie de nou gravats que tamb¨¦ s'inclouen en la mostra.
Dels boscos foscos de Subir¨¤-Puig al m¨®n brillant i acolorit que Narc¨ªs Comadira (Girona, 1942) desplega a?Obres amb arbres (i altres vegetals), la mostra oberta a l'Espai Volart 1, fins al 26 d'abril. En les obres de Comadira tamb¨¦ hi s¨®n evidents les al¡¤lusions hist¨°riques als camps monocrom¨¤tics de Giotto, els frescos de Masaccio, la po¨¨tica de Poussin i els colors de C¨¦zanne, entre d'altres. ¡°Moltes s¨®n obres in¨¨dites, triades de manera no cronol¨°gica seguint afinitats po¨¨tiques, tem¨¤tiques i formals¡±, explica Comadira, que ha seleccionat personalment les peces per a l'exposici¨®. Gaireb¨¦ totes s¨®n teles, excepte alguns cartrons i dibuixos amb tinta xinesa sobre paper, que constitueixen la seva producci¨® m¨¦s recent. ¡°El meu amor pel paper ve de petit, quan pintava sobre els cartrons de les caixes que arribaven a la tenda t¨¨xtil dels meus pares. M'encanta el paper fet a m¨¤, ¨¦s c¨¤lid, sensual i d¨®na di¨¤leg. En canvi, la tela ¨¦s m¨¦s distant, per aix¨° de vegades la faig servir sense preparar, perqu¨¨ no quedi massa repolit¡±, revela Comadira.
El conjunt de mostres d'hivern de les sales Volart es completa amb Portes i flexums, una proposta del cr¨ªtic i assagista Juli¨¤ Guillamon que ofereix un altre descobriment: el treball art¨ªstic de dos coneguts dissenyadors gr¨¤fics, Jordi Fornas (Barcelona, 1927-2011) i Joan Pedragosa (Badalona, 1930 - Barcelona, 2005). ¡°L'exhibici¨® compara el vessant m¨¦s lliurement creatiu de dues personalitats diferents, els grafismes de les quals van marcar una ¨¨poca en la cultura catalana dels anys vuitanta i noranta¡±, conclou Guillamon.
?
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.