La venjan?a de la nina trencada
L¡¯exposici¨® de Sophie Calle a la Virreina ¨¦s un homenatge a les dones v¨ªctimes dels capricis dels homes
L'artista pot ser transmissor dels sentiments d'un col¡¤lectiu. En el cas de Sophie Calle, ella ¨¦s la v¨¤lvula d'escapament de la for?a femenina davant la figura de l'home caprici¨®s. Si el mascle ¨¦s cruel, ella tamb¨¦ ho pot ser. Si el mascle vol sotmetre-la, ella es rebel¡¤la. Un dissabte de mar? al Palau de la Virreina coincideixo amb una majoria de dones que visiten la retrospectiva de Sophie Calle. Calculo que per cada vuit dones hi ha dos homes. Elles recullen cada detall de les emocions que s'hi exposen; ells ho observen despla?ats, com atemorits de cridar l'atenci¨® i acabar dins d'una de les seves obres.
'Sophie Calle. Modus Vivendi' ¨¦s una exposici¨® meravellosa perqu¨¨ t'ofereix la venjan?a de la nina trencada amb un embolcall d'innoc¨¨ncia. Calle no ens diu quan es va trencar la seva nina. Quan tenia 6 anys i tornava de l'escola, segons una de les peces exhibides, s'anava despullant a l'ascensor. Quan arribava al repl¨¤ de casa, la nena ja era nua i quan li obrien la porta, corria per ficar-se al llit. Amb 25 anys repetia aquest n¨²mero treballant de ballarina en un club de striptease del barri on vivia la seva fam¨ªlia. Es disfressava perqu¨¨ no la reconeguessin. D'aquesta ¨¨poca en va crear una s¨¨rie de fotos, una de les quals s'exposa a la Virreina.
El penis de Greg Shephard
Els trencaments de les relacions s¨®n una inspiraci¨® poderosa en la seva creaci¨®. El seu exmarit, el fot¨°graf Greg Shephard, ¨¦s fonamental en la hist¨°ria de la nina trencada. Es reprodueix el curtmetratge del seu viatge junts a Las Vegas, el 1996, per casar-se. Amb prou feines es coneixien. El punt final a la relaci¨® el posa una fotografia en blanc i negre en qu¨¨ apareixen les mans de Calle agafant el penis de Shephard. Un text acompanya la imatge: ¡°A les meves fantasies, s¨®c un home. Greg ho va descobrir r¨¤pid. Potser per aix¨° un dia em va convidar a que jo pix¨¦s per ell. Es va convertir en un ritual: jo em posava al seu darrere, cegament li descordava la bragueta, li extreia el penis i feia el possible per apuntar b¨¦. Despr¨¦s de la sacsejada de rigor, tornava el penis a lloc i cordava la cremallera. Poc despr¨¦s de la separaci¨® vaig demanar a Greg per una foto de record d'aquest ritual. Ell va acceptar. En un estudi de Brooklyn el vaig fer pixar en un cubell de pl¨¤stic davant la c¨¤mera. Aquesta foto va ser una excusa per posar les meves mans en el seu sexe una ¨²ltima vegada. Aquell vespre vam acordar divorciar-nos¡±. Milers d'espectadors recordaran d'aquell home el seu penis manipulat per Calle.
El cirurgi¨¤ pl¨¤stic
Al costat del membre de l'exmarit, una altra venjan?a. Un primer pla del nas de Calle de perfil. ?s un nas gran, poc est¨¨tic segons els c¨¤nons de bellesa de les revistes. La foto tamb¨¦ t¨¦ un text ¨C¨¦s un recurs habitual en Calle¨C: ¡°Quan tenia 14 anys els meus avis van suggerir que necessitava cirurgia est¨¨tica. Van concertar una cita amb un prestigi¨®s cirurgi¨¤ i es va decidir que m'estirarien el nas, que cobririen una cicatriu que tinc a la cama esquerra amb pell del cul i que les orelles havien de fixar-se cap enrere. Tenia dubtes, per¨° em van reassegurar que fins a l'¨²ltim moment podia canviar d'opini¨®. Al final, per¨°, va ser el Doctor F. qui va posar fi al dilema. Dos dies abans de l'operaci¨® es va su?cidar¡±.
El semental dominat
La gran obra exposada a la Virreina ¨¦s ¡®Cuidi¡¯s molt¡¯, el cim de la venjan?a femenina. Un amant talla la relaci¨® amb Calle amb un correu electr¨°nic. L'artista fa llegir el missatge a 107 dones, i cadascuna ha d'interpretar el missatge des del seu vessant professional. La majoria de respostes s¨®n dur¨ªssimes. Una de les meves favorites s¨®n el v¨ªdeo d'una tiradora ol¨ªmpica que fa pr¨¤ctica de tir amb una fotoc¨°pia del missatge. La c¨°pia s'exposa a la Virreina amb els forats dels trets. L'altra ¨¦s un lloro femella que es menja el paper i repeteix ¡°t'estimo¡±. Hi ha una sala on es projecten v¨ªdeos de la lectura del missatge per part de les dones seleccionades per Calle. ?s una sala de tortures per a l'home que la va deixar.
Sophie Calle t¨¦ una casa al camp. Des de la finestra de la seva habitaci¨® observa cada mat¨ª, quan es lleva, un ramat de toros. N'hi havia un que se li acostava per demanar-li menjar. Calle va fer una sessi¨® de fotos amb el toro: ella nua es deixava llepar el cos per l'animal. Al menjador t¨¦ dos caps de brau dissecats. El semental dominat per la bella. Quan va morir, al toro que la llepava el va enterrar davant de casa.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.