Dilemes informatius del vol GWI9525
Alguns lectors es pregunten quin valor informatiu tenen les fotografies dels familiars de les v¨ªctimes de l'avi¨® de Germanwings. Era necessari identificar el copilot?
Tots tenim una m¨¤scara social, un gest protector que oculta al m¨®n les nostres emocions. Una m¨¤scara que no resisteix l'impacte de la trag¨¨dia. Ho hem vist a les fotografies dels familiars de les v¨ªctimes del vol de Germanwings que es va estavellar als Alps francesos dimarts, 24 de mar?. Imatges de rostres descompostos pel dolor, arrasats per les ll¨¤grimes, sense cap protecci¨® emocional davant les c¨¤meres de fot¨°grafs i operadors de televisi¨®. En aquesta terrible nuesa han estat reprodu?ts a les p¨¤gines d'aquest diari, i en la pr¨¤ctica totalitat dels mitjans de comunicaci¨® d'Espanya, el pa¨ªs des d'on es va enlairar l'avi¨®, i del qual una cinquantena de passatgers eren originaris.
Alguns lectors han expressat el seu rotund rebuig a aquestes imatges tant a les xarxes socials, com als comentaris a les not¨ªcies de la web. Tamb¨¦ s'han queixat a aquesta defensora. Un d'ells, Carlos Santos-Ramos, m'ha enviat un llarg missatge en el qual assenyala que la seva cr¨ªtica no es limita al que ha publicat EL PA?S. ¡°Escric¡±, diu, ¡°per convidar-la a llan?ar una reflexi¨® general. Vull amb aquest correu intentar sensibilitzar la seva professi¨® sobre el tractament donat a aquestes v¨ªctimes. A difer¨¨ncia d'altres trag¨¨dies mediatizadas on el dolor es mostra sense embuts, potser per desacreditar els fets esdevinguts i fer pedagogia, considero que en el cas de l'accident aeri el material audiovisual i fotogr¨¤fic en qu¨¨ es mostra els familiars de les v¨ªctimes en el moment d'arribar a l'aeroport o en els seus diferents despla?aments no t¨¦ cap valor informatiu ni de cap altra mena¡±.
Un altre lector, Fernando Aramburu, planteja una pregunta similar que, ¡°desgraciadament¡±, diu, ¡°cal fer als mitjans, a aquest mitj¨¤, cada vegada que es produeix una desgr¨¤cia d'aquest tipus. La pregunta ¨¦s: ¡®Les imatges dels familiars de les v¨ªctimes patint el seu immens dolor enriqueixen en alguna cosa la informaci¨® sobre la cat¨¤strofe?¡¯. Evidentment, jo tinc la meva pr¨°pia resposta: no. Suposen una exposici¨® no desitjada d'un aspecte ¨ªntim de la vida dels que passen per aquest tr¨¤ngol¡±.
He traslladat aquesta queixa a Ricardo Guti¨¦rrez, redactor en cap de fotografia, responsable de la selecci¨® de fotos tant per a l'edici¨® impresa com per a la web. Guti¨¦rrez m'explica que a la taula de la seva secci¨® van arribar, des de poques hores despr¨¦s de produir-se l'accident fins al divendres, m¨¦s de 4.000 fotografies relacionades amb aquesta cat¨¤strofe. Una veritable allau d'imatges. Totes es van revisar, em diu, ¡°amb el criteri que ens marca el codi deontol¨°gic de la secci¨® de fotografia de EL?PA?S. No publiquem aquelles imatges que per la seva cruesa resulten gaireb¨¦ intolerables. Per¨°, davant la magnitud d'aquest accident, no podem deixar de mostrar el dolor dels familiars per la p¨¨rdua dels ¨¦ssers estimats. Hem om¨¨s, en primera p¨¤gina, la fotografia m¨¦s dura que ten¨ªem dels familiars al Prat, per¨° cal recordar que estem informant d'una trag¨¨dia que ha provocat 150 morts¡±.
El director adjunt, David Alandete, afegeix: ¡°EL PA?S ha evitat escrupolosament publicar a la portada imatges recognoscibles de familiars de v¨ªctimes. Les imatges reprodu?des han estat de restes materials de l'avi¨®, operacions de rescat i, a l'edici¨® nacional del dimecres, una abra?ada col¡¤lectiva a l'aeroport del Prat on no es veia ni es podia recon¨¨ixer cap dels familiars. A la p¨¤gina set de l'edici¨® del dimecres, nom¨¦s s'ha publicat una imatge de familiars no identificats, tamb¨¦ al Prat, despr¨¦s de ser informats del succ¨¦s, pel seu indubtable valor informatiu, en una instant¨¤nia ¨¤mpliament reprodu?da¡±.
?s cert que aquest diari, molt en sintonia amb els mitjans hom¨°legs a Fran?a i Alemanya ¡ªper citar dos pa?sos tocats tamb¨¦ per aquesta trag¨¨dia¡ª, ha estat bastant sobri en aquest apartat. M¨¦s en l'edici¨® impresa que a la web, on fins al dijous 26 de mar? hi havia una galeria d'imatges amb mitja dotzena de fotografies de familiars de les v¨ªctimes, visiblement afectats.
Es tracta d'un tema delicat en qu¨¨ col¡¤lisionen el dret a la informaci¨®, que exercim els mitjans, i el dret a la intimitat dels afectats. Al meu entendre, l'¨²nica forma d'esquivar-lo ¨¦s adoptant un criteri prudent que, sense furtar informaci¨®, eviti caure en el sempre deplorable sensacionalisme. No ¨¦s l'actitud que tenim, tot i aix¨°, cap a les fotografies de guerres o cat¨¤strofes m¨¦s o menys remotes. Sovint, les m¨¦s terribles reben premis period¨ªstics i s¨®n ¨¤mpliament difoses.
Una aclaparant majoria de mitjans ha publicat la foto i el nom del copilot
Hi ha hagut un altre detall important de la cobertura de l'accident aeri als Alps que ha provocat alguna queixa. Un lector, ?lvaro Ceballos, em va escriure dijous, indignat davant la celeritat amb la qual el diari va revelar aquell dia, a l'edici¨® digital, la identitat i fins i tot una fotografia del copilot de l'avi¨® de Germanwings ¡ªfilial de la companyia alemanya Lufthansa¡ª, que, segons el fiscal de Marsella, va estavellar deliberadament l'Airbus A320 contra el mass¨ªs dels Alps.
?lvaro Ceballos es queixa que, mentre els mitjans digitals alemanys seriosos, com el setmanari Der Spiegel online, van decidir no identificar el copilot ni publicar-ne la foto, ¡°EL PA?S, com molts altres mitjans, publica el nom i la foto del copilot. ?s m¨¦s: aquestes dades s¨®n l'objecte principal d'una not¨ªcia, almenys en la versi¨® en l¨ªnia¡±. I afegeix: ¡°Crec que aquest ¨¦s un detall revelador de la falta d'escr¨²pols que repetidament manifesten els mitjans espanyols¡±. Segons el parer d'aquest lector, ¡°una suposada ¡®demanda d'informaci¨®¡¯ per part de l'opini¨® p¨²blica, i la justificaci¨® t¨¤cita que tots fan el mateix condueix a presentar com a not¨ªcia detalls privats de persones implicades en situacions delicades i subjectes encara a especulaci¨®¡±.
He preguntat a Luis Doncel, corresponsal a Berl¨ªn, per la cobertura que estan fent els mitjans alemanys d'aquest greu succ¨¦s. ¡°La cat¨¤strofe de Germanwings ha generat un debat interessant¡±, m'explica en un correu electr¨°nic. ¡°Mitjans com Die Welt o Focus han renunciat a mostrar la cara del suposat responsable de la mort de 149 persones i a donar-ne el cognom. El Frankfurter Allgemeine Zeitung dedica un article a explicar per qu¨¨ s¨ª que en publica la foto. M¨¦s matisada ¨¦s la posici¨® de Der Spiegel, que en un primer moment nom¨¦s es referia al copilot com a Andreas L. i que a finals de setmana, quan ja no quedaven dubtes de la seva responsabilitat, va comen?ar a anomenar amb el cognom complet, segons explica a la seva p¨¤gina web¡±. Afegeix Doncel: ¡°Em sembla que, al marge de la decisi¨® que finalment prengui cada mitj¨¤, ¨¦s una pol¨¨mica enriquidora i necess¨¤ria per tots els que ens dediquem a informar¡±.
Al meu parer, un cop es va saber el nom del copilot que, segons el fiscal de Marsella, va estavellar deliberadament l'Airbus A320 de Germanwings, era raonable publicar-lo. Pel que fa a la fotografia treta del seu perfil de Facebook, el director adjunt, David Alandete, subratlla que EL PA?S la va col¡¤locar a la seva portada de divendres, nom¨¦s despr¨¦s que es produ¨ªs la compareixen?a del m¨¤xim responsable de la investigaci¨®. El mateix criteri va seguir una gran majoria de mitjans de comunicaci¨® de tot el m¨®n.
Era rellevant tamb¨¦ la informaci¨® avan?ada per mitjans alemanys, i confirmada despr¨¦s per la Fiscalia de D¨¹sseldorf, segons la qual, Andreas Lubitz havia rebut una baixa per malaltia que hauria d'haver-li impedit posar-se als comandaments d'una aeronau amb 149 persones m¨¦s a bord aquest fat¨ªdic 24 de mar?.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.