La Fundaci¨® Godia confirma el seu tancament
L'entitat de Liliana Godia tanca despr¨¦s de 15 anys d'exposicions i difusi¨® del patrimoni a Barcelona
Despr¨¦s de 17 anys d'activitat, programant exposicions sobre art i col¡¤leccionisme, la Fundaci¨® Godia de Barcelona ha tancat definitivament. Des de fa dies les enormes portes de la seva seu al n¨²mero 250 del carrer Diputaci¨® estaven tancades, per¨° aquest mateix mat¨ª un comunicat de la fundaci¨®, a trav¨¦s d'una ag¨¨ncia de comunicaci¨®, ha anunciat el que ja va avan?ar EL PA?S el 28 de gener passat: que la Fundaci¨® tancava per sempre.
Al text s'anuncia que la fundaci¨®, que va obrir les portes el 1998 impulsada per Liliana Godia en mem¨°ria del seu pare, l'empresari, col¡¤leccionista d'art i pilot de f¨®rmula 1, Francisco Godia (Barcelona, 1921-1990), continua treballant des de l'¨¤mbit privat a favor del reconeixement i la import¨¤ncia del col¡¤leccionisme. "Durant aquests anys, la Fundaci¨® ha posat en valor la import¨¤ncia del col¡¤leccionisme privat i ha donat a con¨¨ixer al gran p¨²blic col¡¤leccions i obres que habitualment no es troben als museus. Cal destacar tamb¨¦ la rehabilitaci¨® de la seva seu, a la casa Garriga Nogu¨¦s, obra de l'arquitecte Enric Sagnier, que ha contribu?t aix¨ª a enriquir el patrimoni cultural de Barcelona".
"La Fundaci¨® Francisco Godia se sent honrada d'haver format part del circuit muse¨ªstic de la ciutat i vol agrair el suport d'empreses i institucions, aix¨ª com del seu patronat, assessors, patrocinadors i mitjans de comunicaci¨®, i als col¡¤laboradors que han participat en les seves activitats".
El comunicat no aclareix el dest¨ª de l'¨²ltima de la col¡¤lecci¨®, formada per m¨¦s de 1.500 obres dels segles XII al XXI, amb obres d'art rom¨¤niques i g¨°tiques, cer¨¤miques dels segles XVII i XVIII, dibuixos, gravats i pintures catalanes i espanyoles de finals del segle XIX i comen?aments del segle XX. Al gener es va saber que hi havia contactes amb el Museu Nacional d'Art de Catalunya perqu¨¨ el principal museu catal¨¤ admet¨¦s en dip¨°sit o adquir¨ªs la col¡¤lecci¨® o part de les obres de pintura i escultura, mentre que la de cer¨¤mica era clar que tornaria a la resid¨¨ncia particular de la propiet¨¤ria.
La que ha estat seu de la fundaci¨® fins ara passar¨¤ a estar ocupada, mitjan?ant un lloguer, per una altra fundaci¨®: la Fundaci¨® Mapfre de Madrid, que desembarcar¨¤ a la ciutat per mostrar les interessants exposicions i activitats que organitza a la capital de l'Estat. Des de la fundaci¨® madrilenya no ho confirmen ni ho desmenteixen, per¨° ¨¦s veritat que l'¨²ltima exposici¨® que es va poder veure a la Godia ¨CEl Greco. La mirada de Rusi?ol¨C va comptar amb la col¡¤laboraci¨® d'¨²ltima hora d'aquesta entitat. Va ser en una reuni¨® del patronat celebrada amb motiu de la mostra del pintor cretenc quan Liliana va comunicar als seus membres la intenci¨® de no continuar.
Els problemes financers i la falta d'ajudes de les administracions s¨®n la ra¨® ¨²ltima de la decisi¨® de tancar el centre al p¨²blic. La venda durant els ¨²ltims mesos de peces d'art de la col¡¤lecci¨® en subhastes nacionals i internacionals era la prova evident que les coses no anaven del tot b¨¦ per a aquesta entitat. De totes les vendes destaca La tornada de la pesca. Platja de Val¨¨ncia, una obra de mida mitjana de Joaquim Sorolla que va assolir els 2,9 milions d'euros quan es va vendre el 10 de desembre a Sotheby¡¯s de Londres.
La Fundaci¨® Godia ha organitzat durant aquests anys m¨¦s de 30 exposicions mostrant obres de Goya, Fortuny, Gaud¨ª, Barcel¨® o Palazuelo, entre molts altres artistes, omplint moltes vegades un buit que no han cobert els museus p¨²blics de la ciutat, com passa en el cas de l'exposici¨® d'El Greco, l'¨²nica que es va organitzar a Catalunya sobre el pintor el 2014.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.