Barcelona en deu curts
El Landscape Film Festival exhibeix deu curtmetratges filmats i muntats en dues setmanes
Rodar un curtmetratge en dues setmanes. Sembla impossible, i encara m¨¦s si pensem que en el minut zero del projecte els integrants de tots els equips de producci¨® ni tan sols es coneixen. Era el prop¨°sit de la segona edici¨® del Landscape Film Festival que, despr¨¦s d¡¯estrenar-se el 2014 a Berl¨ªn, enquadra deu curts als deu districtes de Barcelona per explicar hist¨°ries de la ciutat a trav¨¦s dels seus habitants. En total, han estat seleccionats 100 cineastes residents a Barcelona, distribu?ts en deu equips. Cooperaci¨®, aprenentatge, relacions socials i professionals han estat els principals valors d¡¯una manera revolucion¨¤ria de fer cinema.
Podria semblar impossible, per¨° no. Aquest dijous, a les vuit del vespre, la sala 5 dels cinemes Aribau oferir¨¤ els deu curtmetratges, tot just dues setmanes despr¨¦s de comen?ar-se a concebre, a escriure, a rodar, a muntar... ¡°Una experi¨¨ncia bon¨ªssima¡±, diu Alejandro Cort¨¦s, director de Reineta, el curt ubicat a Sarri¨¤. ¡°Ens hem compenetrat a la perfecci¨®, a corre-cuita, i tot ha sortit perfecte¡±. La guionista Alejandra Schwartz, creadora de Tres dies, la hist¨°ria que ens descobreix el districte de les Corts, coincideix amb el seu col¡¤lega: ¡°Ens hem ent¨¨s de seguida, no nom¨¦s en el mateix equip sin¨® tamb¨¦ amb els altres, ens hem respectat professionalment, i ja estem pensant a fer projectes nous¡±, diu.
¡°Es tracta de treure partit al barri¡±, diu Alejandro Cort¨¦s, que ha dirigit el curt de Sarri¨¤-Sant Gervasi
Els equips es van crear a partir del dia 11 d¡¯abril en funci¨® de les aptituds i les caracter¨ªstiques de cada participant. Ning¨² no es coneixia. Ho van fer en la inauguraci¨® del festival, en una reuni¨® multitudin¨¤ria (un centenar de professionals i amateurs, estudiants, malalts del cinema...) on van rebre una s¨¨rie de classes magistrals. S¡¯hi van trobar directors, guionistes, t¨¨cnics de so, c¨¤meres, directors d¡¯art... i, en funci¨® de les habilitats, l'experi¨¨ncia i els interessos de cadasc¨², l¡¯organitzaci¨® va crear els grups de treball, que han tingut absoluta llibertat respecte al g¨¨nere o estil de la mateixa pe?a. L¡¯¨²nica premissa ha estat un punt geogr¨¤fic de la ciutat, diferent per a cada equip, on la seva hist¨°ria havia de comen?ar.
L¡¯organitzaci¨® ha prove?t els equips amb els pertinents permisos de producci¨®, la cessi¨® d'¨¤rees de treball, el suport t¨¨cnic, etc¨¨tera. Molts dels equips han disposat de material propi, mentre que els que han necessitat algun instrument concret s'han beneficiat de descomptes per adquirir-lo.
Carrers que parlen
La meitat de cada curt havia de transc¨®rrer pels carres del districte. El paisatge, doncs, esdev¨¦ protagonista de la hist¨°ria. Trobem tota mena d¡¯hist¨°ries: un estudiant que arriba a Ciutat Vella i en comptes de trobar-se les festes, les birres, la platja potser esperades, descobreix una Barcelona insospitada de la m¨¤ de la Rosario, una dona de 72 anys plena d¡¯energia; la hist¨°ria del corredor belga Patrick Baudalant pels carrers de Sants-Montju?c; la relaci¨® entre un pare massa ocupat i la seva filla d'Horta-Guinard¨®, amb fugida inclosa (pel barri, per descomptat); com canvia l¡¯avorrida i mediocre vida d¡¯un inform¨¤tic de Nou Barris; un rutinari repartidor de Gr¨¤cia que queda sorpr¨¨s per la m¨²sica d¡¯una violoncel¡¤lista que toca al carrer...
¡°Es tracta de treure partit al barri¡±, diu Alejandro Cort¨¦s, que ha dirigit la darrera pel¡¤l¨ªcula del desaparegut ?lex Angulo, Refugio, i ja t¨¦ experi¨¨ncia en la direcci¨® i l'escriptura de curts. ¡°En el nostre cas, una estudiant de Veterin¨¤ria que viu amb l'¨¤via a la part vella de Sarri¨¤ intenta donar-li responsabilitats, com fer-se c¨¤rrec d¡¯alguna cosa (no podem llegir m¨¦s!) que ella perdr¨¤... Els carrers d¡¯aquest districte, amb escenaris tan diversos com l¡¯ambaixada de M¨¨xic, a la Bonanova, o el Tramvia Blau, o els carrerons del nucli antic agafen tot el seu protagonisme¡±.
¡°En funci¨® d¡¯unes proves creatives, de l¡¯organitzaci¨® interna de cada grup, del que vol¨ªem explicar... vam poder triar el districte¡±, diu Cort¨¦s. El seu grup va quedar content amb Sarri¨¤, igual que el de la guionista Alejandra Schwartz, que est¨¤ fent un m¨¤ster en gui¨® de cinema i televisi¨® a la productora Rodar y Rodar, ho estava amb el seu dest¨ª: "Estava molt interessada a reflectir els diversos ambients que es respiren a les Corts¡±.
Els rodatges havien de durar nom¨¦s dos dies. Per¨° els equips els han estirat per sobre de la l¨°gica: ¡°Vam estar 27 hores rodant en dos dies!¡±, admet Cort¨¦s. Va ser el cap de setmana del 18 i 19 d¡¯abril. Arribats a aquell punt, ja ho tenien tot enllestit: el text, el material, les ubicacions... i els actors. Hi va haver un c¨¤sting a la Fabra i Coats on cada grup podia triar els actors que m¨¦s els interessessin. ¡°Necessit¨¤vem, sobretot, una dona gran que fes de velleta i ens va costar molt perqu¨¨ era un perfil poc freq¨¹ent: de joves n¡¯hi havia molts, per¨° buscar aspirants m¨¦s grans era m¨¦s complicat...¡±, recorda Cort¨¦s. ¡°A ¨²ltima hora, quan ja pens¨¤vem que ens haur¨ªem d¡¯apanyar amb una altre tipus d¡¯actriu, vam trobar Llucia P¨¦rez, una veterana que, despr¨¦s de molts anys allunyada de la professi¨®, hi torna. I estem encantad¨ªssims amb ella!¡±
Despr¨¦s de dues setmanes non-stop, aquest dijous la feina dels 100 professionals i dels actors triats en el c¨¤sting veu la llum. La fita del festival, ajudar la comunitat cin¨¨fila, local i internacional, a estr¨¨nyer lla?os i incrementar la seva proactivitat, sembla assolida: la intenci¨® de tots els participants ¨¦s donar una forta empenta a les seves carreres, o comen?ar-les amb el millor peu possible. ¡°L¡¯experi¨¨ncia ¨¦s totalment positiva¡±, diu Alejandra Schwartz. ¡°El m¨¦s important, diria, han estat els contactes que hem fet¡±. Cort¨¦s coincideix en la visi¨® de futur i en les expectatives: ¡°Tenim unes vibracions bon¨ªssimes: aquest curt el mourem per all¨¤ on puguem, per altres festivals, per televisions... val molt la pena¡±. Despr¨¦s del primer festival, a Berl¨ªn, i ja superat amb nota el segon, a Barcelona, Londres espera repetir l¡¯experi¨¨ncia l¡¯any que ve.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.