R¨¤fols-Casamada veu la llum a l¡¯Empord¨¤
La Fundaci¨® Perramon rep en dip¨°sit a Ventall¨® 158 obres del pintor
A Albert R¨¤fols-Casamada (Barcelona, 1923-2009) li agradava pintar escoltant m¨²sica de Bach, tot i que de tant en tant es regalava amb la m¨²sica i la veu de Josephine Baker. A les parets del seu estudi se superposaven, en un desordre estudiat, fotos d'altres artistes i creadors que admirava com Baudelaire, Camus, Joyce, o de quadres de Cezanne, Mir¨®, Picasso i Torres Garc¨ªa. "Pintava cada dia, fins i tot quan estava de vacances a Cadaqu¨¦s. Ho feia de forma relaxada, molt tranquil, com si no estigu¨¦s treballant; per¨° sempre en solitud. Moltes vegades li agradava con¨¨ixer la nostra opini¨® sobre el que havia fet durant el mat¨ª. Li f¨¨iem de cr¨ªtiques perqu¨¨ li interessava el que pens¨¤vem de les seves pintures. A les tardes an¨¤vem tota la fam¨ªlia a la platja", recorden Maria i Marga Fuchs Girona, les dues nebodes del pintor que han cedit en dip¨°sit (durant cinc anys prorrogables) 158 obres, totes olis, que van heretar del seu oncle a la Fundaci¨® Perramon de Ventall¨® (Alt Empord¨¤); 62 de les quals, que recorren totes les ¨¨poques l'artista, des del postexpressionisme fins a l'abstracci¨®, s'exposen en un dels edificis que t¨¦ la fundaci¨® en aquest bonic poble de Girona. Entre les obres se'n poden veure algunes dels ¨²ltims treballs de l'artista. "No va deixar mai de pintar. Al final es va fer un cavallet per poder continuar-ho fent al menjador de casa o a la seva habitaci¨®; s¨®n tot obres de petit format, encara que ja no les signava", explica la Marga, que va acompanyar R¨¤fols-Casamada fins que va morir el 2009 i Maria Girona, la seva dona tamb¨¦ pintora, que va morir el mar? passat. "Avui ¨¦s un dia important", asseguren totes dues gaireb¨¦ a l'un¨ªson.
R¨¤fols-Casamada est¨¤ reconegut com un dels millors pintors espanyols de finals del segle XX, autor d'una de les obres m¨¦s coherents i personals de l'abstracci¨® colorista en la qual es reconeix la tradici¨® classicista mediterr¨¤nia que va heretar del noucentisme. Aquesta tradici¨®, sobretot pels tons terra, ocres i blaus que predominen en les seves obres, ¨¦s el que es pot veure en la selecci¨® de pintures que pengen a l'antic i enorme paller d'aquesta masia del segle XVII restaurat i condicionat per servir com a sala d'exposicions durant els ¨²ltims sis mesos.
"Despr¨¦s de dos anys intentant conv¨¨ncer-les que aquest era el lloc idoni hem arribat a un acord de cinc anys prorrogables per mostrar, per primer vegada des de la defunci¨® de l'artista, aquestes obres que es conservaven al taller de l'artista i en un magatzem al Poblenou de Barcelona", explica Eduard Duran, director de la Fundaci¨® Perramon, que va obrir les portes fa un parell d'anys mostrant 140 obres de 28 artistes contemporanis catalans com Cuixart, Guinovart o Subirachs. L'obra de R¨¤fols-Casamada es pot veure en museus com el Pompidou de Par¨ªs, el Museu Nacional d'Art Contemporani de M¨¨xic o la col¡¤lecci¨® del Chase Manhattan Bank de Nova York, a m¨¦s del Reina Sofia de Madrid o el Macba.
Fundaci¨® a Capellades
El 1999 R¨¤fols-Casamada i la seva dona Maria Girona van crear una fundaci¨® a Capellades (Anoia), una localitat vinculada amb el matrimoni per lla?os familiars, amb la finalitat que les seves obres es conservessin en perfecte estat, a m¨¦s de vetllar per la seva difusi¨® i la seva conservaci¨®. Per acollir-la, l'Ajuntament va comprar i va cedir a la fundaci¨® per 25 anys Can Bas, un edifici del segle XVIII de 1.700 metres quadrats distribu?ts en tres plantes. Per¨° el projecte encara no ha vist la llum. "Est¨¤ tot aturat per falta de finan?ament a causa de la crisi. Vam fer un projecte executiu per dur a terme la restauraci¨® de l'edifici, per¨° la Generalitat i l'Ajuntament havien de pagar al 50% els gaireb¨¦ dos milions d'euros de pressupost de les obres, per¨° no han complert amb l'acordat", assegura Antoni Pons, un dels patrons. La culpa, segons Pons: "Que tant l'Albert com la Maria eren massa bons i per aix¨° no els han tractat b¨¦. S'haurien d'haver enfadat i haurien d'haver cridat m¨¦s, com han fet d'altres".
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.