Antony and The Johnsons, la fragilitat messi¨¤nica
El m¨²sic brit¨¤nic ¨¦s una ¨¤nima sensible, que sap plasmar en el seu repertori
Queda poc ara d'aquell noi t¨ªmid que cantava amb Lou Reed en la gira de The Raven, que va col¡¤laborar despr¨¦s en el directe d¡¯Animal Serenade. Tampoc del personatge que obria t¨ªmidament per Coco Rosie. Era la primera vegada que venia pel seu compte a Barcelona i la seva actuaci¨® va passar desapercebuda, amb prou feines va haver-hi dues peticions per entrevistar-lo. Era l'avantsala de l'edici¨® d'I Am a Bird Now. Al cap de sis mesos, tot havia canviat.
Desbordat per l'exc¨¦s d'atenci¨®, en la seva visita promocional no pot atendre tots els mitjans que volen parlar-hi, muta en esclau de la seva pr¨°pia abund¨¤ncia. D'an¨°nim a subjecte p¨²blic de la nit al dia. Part de la culpa del seu ascens mete¨°ric i l'¨¨xit imparable la t¨¦ Isabel Coixet, en aquella hist¨°ria escruixidora a la plataforma petrol¨ªfera de La vida secreta de les paraules es cola Hope there¡¯s someone. Es tracta de la can?¨® perfecta per mostrar com ¨¦s de necessari l'afecte i la bondat en situacions l¨ªmit, com la que viuen Sarah Polley i Tim Robbins. En la primera estrofa deixa una pista sobre les seves intencions: ¡°Espero que hi hagi alg¨² que cuidi de mi quan mori, quan me¡¯n vagi/ Espero que hi hagi alg¨² que mantingui el meu cor lliure, alg¨² bo per agafar-me quan estigui cansat¡±. Aquell anhel, com¨² a la resta dels mortals, tamb¨¦ preocupa alg¨² xe qui s'insinua que est¨¤ per sobre del b¨¦ i del mal, que canta com els ¨¤ngels, tan fr¨¤gil com les ales d'una papallona, tan pur com la neu.
Antony Hegarty va n¨¦ixer a Londres, i despr¨¦s d'una estada pont a San Francisco, va desenvolupar les seves inquietuds, va culminar els seus somnis i va banalitzar les seves pors a Nova York. Ambicionava transvestir-se i rec¨®rrer els cabarets m¨¦s decadents de la ciutat, sobreviure a un m¨®n s¨°rdid, cruel i alhora desagra?t com el de la nit. La seva idea, segons les seves paraules, era sentir-se com Isabella Rosellini a Blue Velvet. D'altra banda, tamb¨¦ tocava en festivals de jazz, en museus. T¨¦ aquesta doble cara, disposa amb saviesa i bona m¨¤ de diverses facetes, surt en revistes d'alta moda i protagonitza portades en publicacions de car¨¤cter g¨°tic. Fins que arriba David Tibet de Current 93, que desperta el seu follet. No obstant aix¨°, amb qui t¨¦ l'instint de protecci¨® que manegen ¨¤nimes sensibles com la seva ¨¦s amb Boy George. Aquest ¨¦s el seu model, el que persegueix Antony. En canvi, amb Rufus Wainwright comparteix generaci¨® i f¨ªlia extravagant.
Mentre modela la seva messi¨¤nica figura, t¨¦ un paper com a convicte androgin a Animal Factory, dirigida amb Steve Buscemi; amb George Atlas tramava l'experiment audiovisual Turning (que va veure la llum vuit anys m¨¦s tard, altre cop a cavall d'aquella obsessi¨® perpetua per ¨¦ssers amb dubtes sobre la seva identitat sexual), i en certa manera, no imaginava que acabaria aglutinant el reconeixement massiu que se li va escapar a Jimmy Scott (i en certa manera a Nina Simone, amb qui li uneixen lla?os transversals, si b¨¦ tamb¨¦ cohabita amb el melodrama de Billie Holiday, a qui defensa com la primera punk de la hist¨°ria).
Despr¨¦s d'I?Am A Bird Now, amb aquella preciosa portada amb Candy Darling, la musa transvestida d¡¯Andy Warhol, seq¨¹encia l'eventualitat dels seus discos d'estudi amb experi¨¨ncies d¡¯acords amb aquells vessants de la cultura que ell domina, ja sigui poesia, fotografia o pintura, a fil de la pluralitat que formula Patti Smith. I s¨ª per transformar el seu repertori solemnement a Cut The World, cort pertanyent a l'obra teatral The Life and Death of Marina Abramovic, de Robert Wilson, aixecant polseguera per l'explicitat de les seves imatges, va comptar amb la Danish National Chamber Orchestra, en el seu concert al Primavera Sound afinar¨¤ amb l¡¯OBC. Mentrestant, intentar¨¤ conv¨¨ncer-nos de la idone?tat de moure'ns cap a sistemes femenins de govern en el seu discurs Future Femenism. Perqu¨¨ ning¨² no l¡¯acusi de falta de comprom¨ªs. Amb si mateix i envers els altres.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.