Buenafuente busca psic¨°leg i el troba en una llibreria
L¡¯humorista publica una col¡¤lecci¨® dels seus dibuixos
![Juan Cruz](https://imagenes.elpais.com/resizer/v2/https%3A%2F%2Fs3.amazonaws.com%2Farc-authors%2Fprisa%2F877d032c-7412-47a6-81c8-1122d036e01b.png?auth=121372c15cef935b3b2a011dc3c02ec0490deff3e62238c8ee091ee432d90f6f&width=100&height=100&smart=true)
![Andreu Buenafuente, l'abril passat.](https://imagenes.elpais.com/resizer/v2/JU7K4B53SYB77RKXYD6Y2L3TJQ.jpg?auth=fd3dba3afb59386842f9c7e1bfe3933f2432cd116731ffb755ee6fd165a43001&width=414)
Andreu Buenafuente arriba molt tard a casa gaireb¨¦ cada dia, es fica a l'estudi i en lloc d'esgarrapar les parets es dedica a pintar, a dibuixar, a omplir milers de llibretes que ara s¨®n part de l'her¨¨ncia que li deixar¨¤ a la seva filla Joana. De moment, part d'aquesta her¨¨ncia est¨¤ en un llibre, No entiendo nada, que ha publicat Reservoir i que va presentar el c¨°mic catal¨¤ aquest divendres a la nit a la llibreria Tipos Infames de Madrid.
En el curs de la presentaci¨®, Buenafuente va descriure l'estat del seu estudi quan tornava a la vida als matins. No, no t¨¦ un psic¨°leg, per aix¨° dibuixa. Per¨°, per cert, va exclamar, ¡°hi ha algun psic¨°leg a la sala?!¡± Entre els tipus infames no hi havia un psic¨°leg¡, fins que va aixecar la m¨¤ un que ho ¨¦s: el presentador, Edu Gal¨¢n, col¡¤lega seu, fan declarat, que treballa per a la revista Mongolia.
Gal¨¢n havia explicat com fa tres anys va con¨¨ixer Buenafuente per demanar-li que els present¨¦s?El libro rojo de la revista. "?s m¨¦s alt en persona¡±, va dir als seus companys. D'aquella relaci¨® va n¨¦ixer una correspond¨¨ncia. ¡°L'Andreu m'enviava els seus dibuixos i jo deia: que cabr¨®, que bo que ¨¦s! Per¨° deia m¨¦s vegades 'que cabr¨®'!¡±. Eren, va dir Gal¨¢n, ¡°desc¨¤rregues el¨¨ctriques il¡¤lustrades, esgarrapades c¨°miques, un discurs d'alg¨² que contempla el m¨®n amb pla-detall¡±. ¡°L'Andreu no ¨¦s un dibuixant d'ocurr¨¨ncies¡±, va explicar el psic¨°leg, abans de donar-se a con¨¨ixer com a tal.
No ¨¦s un dibuixant d'ocurr¨¨ncies: ¨¦s m¨¦s aviat un existencialista radical que va en el deixant de Rafael Azcona, Chumy Ch¨²mez o El Roto, ¡°o potser Ops, que ¨¦s m¨¦s abstracte¡±. Buenafuente es va sentir afalagat per aquella saga que el precedeix segons el psic¨°leg que el va presentar a Tipos Infames. Ell, en realitat, dibuixa ¡°per no pensar¡ Quan em preocupa alguna cosa, faig una altra cosa¡±. En aquest m¨®n, li va apuntar Gal¨¢n, no s'ent¨¦n que un c¨°mic de tant ¨¨xit, a m¨¦s, dibuixi. Per¨° Buenafuente no ent¨¦n el m¨®n mirant l'horitzontal i admirant el paisatge, aix¨ª que el pobla dels seus fantasmes, i d'aqu¨ª neix una cr¨ªtica de la vida com la que Azzcona i d'altres abordaven a La Codorniz, que per cert no va ser al¡¤ludida en els antecedents il¡¤lustres d'aquest il¡¤lustre company de la secta d'Hermano lobo.
Amb aquesta col¡¤lecci¨® incomptable de dibuixos en els quals el negre ¨¦s m¨¦s gran que el neutre o el blanc, Buenafuente se'n va anar a veure l'editora M¨®nica Carmona, responsable de Reservoir. ¡°Vaja, vaja, quantes coses¡±, li va dir l'editora. Tenia ra¨® Carmona, a qui tots dos van anomenar ¡°la gran M¨®nica¡±. Ell hauria somiat un llibre de 5.000 p¨¤gines, ¡°per fotre les cases, que el puto llibre ocup¨¦s m¨¦s que les cases¡±, per¨° ella el va anar adoctrinant en la realitat de les coses (i dels llibres), de manera que va arribar a les assenyades (i tamb¨¦ insensates) 128 p¨¤gines que formen No entiendo nada.
Buenafuente treballa des que s'apaga la llum del programa que fa a La Sexta, cap a les dues de la matinada, fins a una mica abans que surti el sol. ¡°Si surt el sol i et troba despert se't posa cara de mala persona, et fa sentir culpable¡±. Llavors ¨¦s quan posa en curs l'establiment de les seves ferides, de les que viu o de les que veu, i construeix aquells taulers que ara l'emparenten amb El Roto o amb Chumy Ch¨²mez. Quan deixa l'estudi ¡°ple de tintes i de desordre¡± ¨¦s quan ja no necessita el psic¨°leg sin¨® la son. I se'n va a dormir.
Dibuixa ¡°amb una fotoc¨°pia de la jornada al cap¡±; i com que ell va enxampar ¡°el m¨¦s cru del cru hivern de la crisi¡±, el que surt dels seus pinzells i bol¨ªgrafs i plomes ¨¦s fosc com la tomba en la qual s'han situat el desig, l'alegria i l'esperan?a. ¡°Per aix¨° em va dir la gran M¨®nica quan li vaig ensenyar els dibuixos: 'Aqu¨ª hi ha molta crisi'. Esclar. Aix¨° ¨¦s el que m'acompanya quan obro la porta de l'estudi i li dono corda a aquella fotoc¨°pia de la jornada que em sobrev¨¦ al final del dia¡±. A The New York Times, on li van demanar un dibuix, li van dir que era del vessant dark (fosc).
Esclar, si tingu¨¦s psic¨°leg ho entendria tot, no s'hauria posat a dibuixar i ara no hauria publicat No entiendo nada.
Ara ha trobat psic¨°leg, per¨° el prefereix com a presentador.
Per cert, per la sala passejava la seva filla Joana, amb un paper a la m¨¤. Abans que el pare acab¨¦s de presentar el seu llibre, la seva mare, l'actriu S¨ªlvia Abril, se la va endur a buscar un pl¨¤tan. De Can¨¤ries, per cert.
[Aquest mat¨ª Buenafuente signa el llibre a la caseta 128 de la Fira del Llibre de Madrid. A la tarda ho fa a la caseta 201. El psic¨°leg no hi ser¨¤]
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
?Tienes una suscripci¨®n de empresa? Accede aqu¨ª para contratar m¨¢s cuentas.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.