Isabel Coixet: ¡°El cinema d¡¯autor ¨¦s resist¨¨ncia¡±
A 'Aprendiendo a conducir', la directora relata la hist¨°ria d'una editora que decideix treure's el perm¨ªs de conduir quan el seu matrimoni s'acaba
No hi ha res que no pugui aconseguir el cinema! Aix¨° deu estar pensant encara?Isabel Coixet?(Sant Adri¨¤ de Bes¨°s, 1960). La realitzadora catalana no s'havia posat mai darrere el volant, no havia condu?t cap cotxe. Va ser despr¨¦s del rodatge d'Aprendiendo a conducir, la seva desena pel¡¤l¨ªcula, una producci¨® nord-americana protagonitzada per Ben Kingsley i Patricia Clarkson, quan va decidir llan?ar-se a la mateixa aventura que la protagonista femenina d'aquesta hist¨°ria basada en un relat de Katha Pollitt publicat a?The?New Yorker.
Est¨¤ tan entusiasmada amb aquesta decisi¨®, que ha pres amb 55 anys, que fins i tot roba la frase del personatge de Kingsley a la pel¡¤l¨ªcula ¨C"Darrere del volant l'¨²nica cosa que importa ets tu, la carretera, el teu cotxe i els altres cotxes"¨C?per prendre's la conducci¨® gaireb¨¦ com un exercici de meditaci¨® transcendental. "Em poso la m¨²sica de Nick Cave i puc enlla?ar cinc ¨¤lbums i fer quil¨°metres i quil¨°metres", assegurava la realitzadora catalana durant una entrevista en l'¨²ltim Festival de Cinema de M¨¤laga, l'abril passat, on la van guardonar amb el Premi Retrospectiva i va presentar Aprendiendo a conducir, que avui divendres 3 de juliol arriba a les sales de cinema.
Com¨¨dia amb tocs dram¨¤tics, Aprendiendo a conducir relata la hist¨°ria d'una editora d'¨¨xit de Nova York (Patricia Clarkson) que decideix treure's el perm¨ªs de conduir quan el seu matrimoni es dissol. Busca amb aquesta decisi¨® una independ¨¨ncia que li permeti viatjar sola. Per fer-ho rep classes d'un home d'origen hind¨², de religi¨® sikh, instru?t, refugiat pol¨ªtic que es guanya la vida com a taxista a la ciutat (Ben Kingsley). En un estiu brillant i llumin¨®s a Nova York, a l'interior d'un autom¨°bil, comen?a una relaci¨® d'amistat entre professor i alumna, tamb¨¦ una trobada entre dues maneres d'entendre la vida. Una dona estressada i inquieta al costat d'un home tranquil i flexible amb unes creences religioses entorn de l'honor que a ella li resulten dif¨ªcils d'entendre. "?s clar que entre ells hi ha una qu¨ªmica innegable i que ells ho noten, per¨° ell ha decidit prendre un determinat cam¨ª en la seva vida i ella ha decidit respectar-ho. No nom¨¦s l'ensenya a conduir, sin¨® tamb¨¦ una manera d'afrontar la vida", explica Coixet, ben orgullosa i alleujada que, per fi, al final d'una de les seves pel¡¤l¨ªcules el p¨²blic no hagi de "treure els?kleenex o obrir-se les venes".
"Haig de dir que sentia certa aprensi¨® per si no sabia fer-ho i que m'he reprimit per no fer un gra massa en l'aspecte dram¨¤tic", afegeix la realitzadora, que t¨¦ pendent d'estrenar un altre film, Ning¨² no vol la nit, protagonitzat per Juliette Binoche i Rinko Kikuchi, i que va inaugurar l'¨²ltim Festival de Cinema de Berl¨ªn, el febrer passat.
Fins i tot Wim Wenders t¨¦ dificultats perqu¨¨ li produeixin les seves pel¡¤l¨ªcules, per fer realment el que vol fer
El recorregut d'Aprendiendo a conducir?no ha estat f¨¤cil, tot i que va obtenir el premi a la segona pel¡¤l¨ªcula m¨¦s votada pel p¨²blic a Toronto. Han estat vuit anys buscant finan?ament i distribuci¨®. La idea va sorgir en el rodatge d'Elegy (2008), el film que va unir el que Coixet anomena una fam¨ªlia (composta per ella mateixa, Patricia Clarkson i Ben Kingsley) i durant tot aquest temps cadasc¨² s'ha buscat la vida. Va ser la decisi¨® de dos germans productors, Gabriel i Daniel Hammond, de mare peruana i pare nord-americ¨¤, la que definitivament va aconseguir que Aprendiendo a conducir, que ha comptat en el muntatge amb l'oscaritzada?i col¡¤laboradora de Martin Scorsese, Thelma Schoonmaker, fos una realitat.
No ¨¦s un cas a?llat, ja se sap. Al cinema d'autor ¨¦s norma general, es lamenta Coixet. "El cinema d'autor est¨¤ en lluita permanent. Fins i tot Wim Wenders t¨¦ dificultats perqu¨¨ li produeixin les pel¡¤l¨ªcules, per fer realment el que vol fer. Per¨° com diu ell, que per mi ¨¦s un mentor, existir ¨¦s resistir. El cinema d'autor ¨¦s resist¨¨ncia, passar per moments que els cr¨ªtics t'adoren i d'altres que et detesten. Jo segueixo el meu cam¨ª. Intento mantenir un perfil baix i seguir fent cinema que et faci plorar o somriure, consolar o enfadar, per¨° que no et deixi mai indiferent. Les dones obedients i ben educades no fan hist¨°ria".
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.