Balan? ¡®revolucionari¡¯ del Grec
Expansi¨® pels barris perif¨¨rics i m¨¦s participaci¨® de creadors de base, objectius per al festival de la nova comissionada de Cultura de l'Ajuntament de Barcelona, Berta Sureda
Jocs d'hivern, congelaci¨® de les llic¨¨ncies per a hotels¡ La sacsejada que el nou govern municipal que encap?ala Ada Colau est¨¤ fent al Consistori barcelon¨ª havia d'arribar algun dia de ple a la cultura, fins ara nom¨¦s esquitxada per un episodi de mem¨°ria hist¨°rica (retirada del bust del rei Joan Carles i revisi¨® del nomencl¨¤tor mon¨¤rquic de la ciutat) i la ren¨²ncia a la llotja que l'Ajuntament t¨¦ al Liceu. El balan? del Festival Grec ha propiciat l'ocasi¨®. ¡°El model funciona, per¨° hi volem incorporar canvis: necessitem reduir la dist¨¤ncia entre la cultura de base i la de les grans institucions, per la qual cosa cal potenciar el teixit creatiu de la ciutat i, d'altra banda, fer una redistribuci¨® territorial: el Grec ¨¦s massa c¨¨ntric, ha d'impactar m¨¦s als barris perif¨¨rics i facilitar aix¨ª el seu acc¨¦s a altres p¨²blics¡±. Aquestes s¨®n les l¨ªnies mestres que marca Berta Sureda, comissionada de Cultura des de fa 11 dies, a les quals va afegir que convocar¨¤ un concurs p¨²blic per triar director del Grec el 2017, prorrogat el contracte de l'actual, Ramon Sim¨®, per a l'any que ve.
Teatre: el triomf de la (falsa) mod¨¨stia
En un primer moment ens podr¨ªem doldre de no haver trobat en aquest Grec cap espectacle que amb els anys servir¨¤ de fita mnemot¨¨cnica. Passa alguna cosa si deixem passar un ¨¤ngel i no veiem cap muntatge digne del club de l'enyoran?a? Potser, no, sobretot si a canvi disposem de produccions notables que comparteixen la (falsa) mod¨¨stia. Falsa perqu¨¨ despr¨¦s de la seva austeritat aparent es percep la complexitat del plantejament i del comprom¨ªs art¨ªstic. S¨®n mon¨°legs com els de Halina Reijn (La voix humaine) i Merc¨¨ Ar¨¤nega (Un cel de plom); o l'encadenament de mon¨°legs de Karim Bel Kacem, Sara De Bosschere, S¨¦bastien Foucaul i Johan Leysen (The Civil Wars); o les paraules recopilades en Federico Garc¨ªa per Pep Tosar per dialogar amb el cant i el ball; o el dietari interromput de Fina Rius en Penso en Yu, o el despertar de la primavera orquestrat per Didier Ruiz amb adolescents del Raval i el Poble Sec (2015 com a possibilitat). Totes, propostes essencials, sense cap indici de parafern¨¤lia per pretendre meravellar l'espectador, excepte per la seva qualitat. Amb una excepci¨®: En avant, marche!, la incre?ble simfonia amb solista (Wim Opbrouck) d'Alain Platel.
¡°Les pol¨ªtiques culturals dels ¨²ltims anys s'han basat molt en la construcci¨® de grans equipaments i ja no ¨¦s necess¨¤ria tanta inversi¨® i s¨ª potenciar i connectar m¨¦s la cultura que es fa a la ciutat; l'Institut de Cultura de Barcelona s'ha d'acostar m¨¦s a creadors i artistes¡±, va afegir Sureda, l'estrat¨¨gia dels quals de ¡°revitalitzaci¨® de pol¨ªtiques culturals¡± es traduiria, pel que fa al Grec, en taules sectorials amb els principals agents culturals per dissenyar el futur model del festival¡± i, per a la nova cultura municipal, ¡°un pla estrat¨¨gic per definir-ho b¨¦ tot¡±, va tancar la comissionada.
En aquest context, el pre¨¤mbul de Sim¨® a les xifres del Grec semblava la presentaci¨® del seu curr¨ªculum per al 2017. ¡°Encara tinc feina per fer, o sigui que si puc assumir el model de futur que vol el nou equip em presentar¨¦; ¨¦s m¨¦s, en el programa de l'any que ve ja hi haur¨¤ incorporacions en aquesta l¨ªnia¡±, va apuntar un director que ja fa quatre anys que ¨¦s al capdavant del festival i al qual Sureda li va recon¨¨ixer que "fa miracles" amb el pressupost (tres milions d'euros).
Quan encara falten els tres ¨²ltims dies, el Grec tancar¨¤ amb 89.687 espectadors per a l'oferta de pagament, dels quals 75.959 haurien passat per caixa, cosa que significaria un 12% d'increment sobre el 2014. L'ocupaci¨® voltar¨¤ el 71,7%, una xifra que va alegrar especialment Sim¨® perqu¨¨ est¨¤ ¡°per sobre de la mitjana del sector a Barcelona, que ha arribat en algun espectacle a estar per sota del 45%. Venim de moments dif¨ªcils i aquestes xifres estimulen¡±. Si se sumen els assistents a tots els espectacles que acull el Grec (M¨¦sGrec, gratu?ts, activitats professionals¡) serien 141.841 persones.
Les xifres, millors que el 2014, s'expliquen tamb¨¦ per la conflu¨¨ncia de dos guarismes: aquest any s'han programat 15 espectacles m¨¦s, i s'ha arribat a 94, si b¨¦ l'oferta d'aforament era menor: uns 124.000 localitats enfront de les 141.000 del 2014. En qualsevol cas, 16 espectacles (el musical Una nit a Brodway, Joan Manuel Serrat, ? louer, de la companyia belga de dansa Peeping Tom¡) van esgotar localitats, mentre que 11 van arribar al 90% (la dansa de Sol Pic¨® i la de Mal Pelo; l'obra teatral 2015 com a possibilitat; Guerra, d'Albert Pla¡) i 14 van tenir el 80% de l'aforament.
M¨²sica: la indefinici¨® per bandera
Indefinici¨® ¨¦s la paraula que caracteritza la programaci¨® musical del Grec 2015. Indefinici¨® que, enarborada com a bandera, significa arribar a una franja molt ¨¤mplia de p¨²blic per¨° tamb¨¦ pot despistar. El Grec musical ¨¦s una successi¨® d'actuacions irregulars que coincideixen en una ¨¨poca determinada. Una per una, la majoria de les propostes ofereixen inter¨¨s, per¨° ¨Ci aquesta ¨¦s la pregunta del mili¨® des de fa ja massa anys¨C moltes, les m¨¦s significatives, no passarien igual per Barcelona sense l'empara de l'Ajuntament? Una altra pregunta milion¨¤ria: una instituci¨® no hauria d'apostar per l'originalitat, per all¨° que els promotors privats no poden permetre's? Mentre aix¨° es resol, cal destacar que el Grec 2015 ha tingut alguna aposta notable (la Celebration Ensemble, d'Agust¨ª Fern¨¢ndez), ¨¨xits d'artistes que acostumen a tocar per aqu¨ª (Serrat, Cigala...) i la possibilitat que petits escenaris com el Jamboree obrin les seves portes a propostes joves o de format redu?t. Un any m¨¦s s'ha gaudit amb bons concerts per¨° cap posar¨¤ Barcelona en el mapa internacional. Ll¨¤stima.
D'un model que Sim¨® creu ¡°m¨¦s que implantat¡±, va seguir destacant que el Grec ¨¦s un festival de creaci¨® (s'han vist 36 estrenes), ¡°exigent en l'est¨¨tic i que parla del present, que treballa molt els espectacles de llenguatges h¨ªbrids, incentiva els creadors joves i d¨®na suport al teixit creatiu de Barcelona¡±, va resumir. I va deixar caure que ¡°quan s'obre una sala nova a Barcelona, el Grec hi est¨¤ al darrere per si podem promocionar-la¡±, cosa que devia sonar agradablement a Sureda.
L'oferta musical d'aquest any ¨¦s la que m¨¦s bon comportament ha tingut del programa en relaci¨® amb la venda de localitats per g¨¨neres, amb un 75,2%, molt per sobre de la dansa (60,8%) o el teatre (50,9%), superat aquest fins i tot pels tres ¨²nics espectacles de circ (57,1%). L'art dram¨¤tic, amb 43 ofertes, va atreure 38.330 persones, seguit de la m¨²sica (35 espectacles, amb 36.228 persones), la dansa (13 propostes i 10.818 assistents) i el circ (4.311 persones). ¡°Hem produ?t m¨²sica, cosa que abans el Grec no feia i hem incorporat concerts de formats mitjans i de club¡±, va dir sobre el tema musical Sim¨®.
Entre el m¨¦s vist, no va haver-hi sorpreses: les cinc actuacions de Joan Manuel Serrat van congregar 10.497 persones, i l'obra S¨®crates. Juicio y muerte de un ciudadano, del duo Mario Gas-Josep Maria Pou, va ser el segon amb 7.000; la tamb¨¦ proposta dram¨¤tica Amor & Shakespeare tanca el podi amb 5.230 espectadors. Serrat no seria potser el model de joves creadors que propugnarien les noves l¨ªnies del Grec¡ ¡°Seria un error deixar que la cadena de transmissi¨® del saber de les arts esc¨¨niques es trenqui; aquesta tamb¨¦ ¨¦s la nostra tasca¡±, creu Sim¨®. ¡°Hem d'anar construint p¨²blic; tampoc tot ha de ser massiu¡±, va dir Sureda. Aires revolucionaris, sens dubte.
Dansa: poques sorpreses i algun espai inadequat
S'ha mantingut l'aposta per grups de dansa contempor¨¤nia catalans (8) i una representaci¨® destacada de companyies internacionals (4): mescla amb gust local molt pr¨¤ctica en moments de crisis sense que baixi la qualitat, si b¨¦ els muntatges no han estat tan trencadors i s'han enyorat els de flamenc. El Grec es va inaugurar, com el 2014, amb dansa. La Veronal va estrenar Vor¨°nia, que es veur¨¤ al Mercat dels Flors. Igual que el duo de Mal P¨¨l, El cinqu¨¨ hivern. Aix¨°, comprensible en l'¨¤mbit econ¨°mic, resta expectaci¨®: al p¨²blic li agrada con¨¨ixer nous creadors, dif¨ªcils de veure al llarg de l'any. El millor espectacle ha estat el del franc¨¨s Peeping Tom: ? Louer. La perla inesperada, Jordi Cort¨¦s i el seu Fuck-in-progress. Imaginatius, els dos espectacles de la companyia francesa d'Adrien Mondot i Claire Bardainne, Hakana? i Cin¨¦matique, agermanant dansa amb arts digitals i circ. En contrast, el m¨¤gic El secret dels meduses, de Sabine Dahrendorf i Josep Sanou, no va trobar el seu lloc al Museu d'Arqueologia, com el Group La Borsa amb la Mesura del Desordre, de Thomas Hauert, es va perdre en el Lliure. No tot val.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.