Esperant un ¡®Otel¡¤lo¡¯ 24 anys
La pen¨²ltima ¨°pera de Verdi torna avui a Peralada amb nova producci¨® i grans veus com Gregory Kunde, Eva-Maria Westbroek i Carlos ?lvarez
L'¨°pera continua sent l'espectacle m¨¦s important del m¨®n al Festival Castell de Peralada (Girona). I, encara que la crisi ha clavat les seves urpes al pressupost del festival empordan¨¨s, ¨¦s l'¨²nic a tot Espanya que s'atreveix a programar cada any una producci¨® oper¨ªstica com a m¨ªnim. Amb orgull, avui aixeca el tel¨® per estrenar, en una ¨²nica funci¨®, un nou muntatge d'Otel¡¤lo, la pen¨²ltima ¨°pera de Giuseppe Verdi, que torna a Peralada despr¨¦s de 24 anys d'abs¨¨ncia. Amb direcci¨® esc¨¨nica de Paco Azor¨ªn i musical de Riccardo Frizza, el muntatge compta amb les?veus?superbes de Gregory Kunde, Eva-Maria Westbroek i Carlos ?lvarez com a protagonistes.
El drama shakespeari¨¤ que Verdi i el llibretista i tamb¨¦ compositor Arrigo Boito van convertir en ¨°pera de refer¨¨ncia continua lligat a Peralada a Pl¨¢cido Domingo, que el 1991 va triomfar donant vida al moro de Ven¨¨cia en un muntatge del Covent Garden de Londres dirigit per Valeri G¨¦rgiev. ¡°Ara torna Otel¡¤lo a Peralada amb tres veus que nom¨¦s es poden reunir en un teatre de primer nivell¡±, afirma el director d'escena murci¨¤ Azor¨ªn.
El m¨¦s meritori de l'esfor? de Peralada per mantenir viva la flama oper¨ªstica ¨¦s que, en lloc de muntar un bolo d'estiu llogant un muntatge senzill, s'embarca en una nova producci¨® amb el llist¨® de qualitat mitjana d'un gran teatre d'¨°pera. De fet, els assajos musicals han tingut lloc al Liceu, ja que la seva orquestra i cor s¨®n pe?a clau de la producci¨®. Els decorats i l'attrezzo s¨®n made?in Peralada. I els cantants han preparat l'obra amb la mateixa disciplina que impera en un teatre quan s'assaja una estrena.
El festival s'embarca en una nova producci¨® amb el llist¨® de qualitat mitjana d'un gran teatre d'¨°pera; fins i tot els assajos musicals s'han fet al Liceu
¡°Sigui per a una ¨²nica nit o per a nou funcions, posem la mateixa il¡¤lusi¨® i energia a l'escenari perqu¨¨, en definitiva, el que volem ¨¦s que aquella nit el p¨²blic gaudeixi de la millor interpretaci¨® possible¡±, explica el tenor nord-americ¨¤ Kunde, un dels pocs ¨Co potser l'¨²nic¨C que avui dia ¨¦s capa? de cantar seguits l'Otel¡¤lo de Verdi i el de Rossini, que ha interpretat fins dimarts a l'Scala de Mil¨¤ ¨Cviatjant entremig a Barcelona per als assajos¨C i que interpretar¨¤ la temporada vinent al Liceu.
¡°?s estrany trobar una veu com la de Kunde¡±, explica el bar¨ªton malagueny ?lvarez, un artista fidel a Peralada ¨Cen les dues ¨²ltimes edicions ha triomfat a?Don Giovanni i Andrea Ch¨¦nier¨C?que ha compartit escenaris amb Kunde durant dues d¨¨cades i mitja. ¡°Ens vam con¨¨ixer fa 25 anys fent I Puritani i hem coincidit en diversos muntatges d'Otel¡¤lo. Ha sabut adequar la veu a cada moment, una veu que ha crescut i s'ha desenvolupat d'una manera l¨°gica cap a repertoris m¨¦s dram¨¤tics¡±.
Els tres protagonistes tiren floretes a Azor¨ªn i destaca el seu respecte a la partitura. ¡°No canvia ni un punt de l'¨°pera¡±, diu Kunde; ¡°respira amor per l'¨°pera i crea un clima d'harmonia que ens facilita el treball com a actors i com a cantants¡±, comenta la soprano holandesa Westbroek. ¡°?s un director que fa els deures, t¨¦ tota l'¨°pera al cap i explora la relaci¨® dels personatges amb interessants idees. Iago ¨¦s qui mou els fils del drama i exigeix entrega absoluta com a actor i cantant¡±, explica ?lvarez.
¡°?s un muntatge que respira Shakespeare per les quatre bandes¡±, assegura Azor¨ªn. ¡°He acudit a beure a la font original per potenciar el car¨¤cter i definir els personatges, per¨° continuant fidel al geni de Verdi. Ni Shakespeare ni Verdi necessiten ser modernitzats, per¨° m'agrada donar llibertat a l'espectador, que en el primer acte es trobar¨¤ amb un Otel¡¤lo d'¨¨poca pel vestuari, per¨° a mesura que transcorri l'acci¨® veur¨¤ escenes que podrien ser d'avui mateix¡±.
La pres¨¨ncia de cantants de talent i?ofici?s¨°lid com s¨®n Francisco Vas (Cassio), Vicen? Esteve Madrid (Roderigo), Miguel ?ngel Zapater (Lodovico), Mireia Pint¨® (Emilia) i Dami¨¢n del Castillo (Montano) en la resta de papers acredita l'alt nivell d'un muntatge que, despr¨¦s de l'¨²nica funci¨® d'aquesta nit a Peralada, podr¨¤ veure's l'any vinent al teatre Calder¨®n de Valladolid i el Festival de Macerata (It¨¤lia).
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.