La campanya que imagina l¡¯Instagram d¡¯un immigrant que arriba a Espanya
La iniciativa de la productora Volga per al festival de fotografia Getxophoto volia captar l'atenci¨® sobre "els viatges de qui no ha triat viatjar"
Abdou Diouf?ha recollit a Instagram el seu periple des del Senegal fins a Espanya, amb fotos que el mostraven travessant l'estret de Gibraltar, fugint de la policia i arribant a una platja espanyola, on es tapava amb una manta t¨¨rmica. Aquestes imatges han comen?at a difondre's massivament quan el Huffington Post UK les ha recollit?al web, avisant que la hist¨°ria no estava confirmada.
A Verne ens vam posar en contacte amb Diouf, que va accedir a contestar preguntes per correu electr¨°nic, per¨° moltes coses no quadraven: des del fet que es fes una foto mentre un policia el subjectava o que fes servir certes etiquetes t¨ªpiques d'Instagram, com #instagood, #travelgram i fins i tot #justdoit. Una d'aquestes etiquetes ens va captar especialment l'atenci¨®: #getxophoto.
Getxophoto ¨¦s un festival de fotografia que obre la seva propera edici¨®, centrada en els viatges, el 3 de setembre. Tant al seu web com al seu perfil de Facebook recull el v¨ªdeo amb el qual obr¨ªem la pe?a i que es presenta com l'espot del festival, en el qual les etiquetes t¨ªpiques dels viatges de turisme s'utilitzen per il¡¤lustrar les imatges que reflecteixen el viatge d'un immigrant.
L'objectiu era jugar amb aquesta "actitud occidental i descontextualitzada", en la qual les etiquetes es contraposen "a la imatge que veiem", explica a Verne per tel¨¨fon Oriol Caba, productor dels estudis Volga i Manson, a c¨¤rrec de l'espot. Es volia aix¨ª "denunciar la frivolitat occidental", en la qual hem de fer-nos selfies en tot moment i "un fet no s'ha viscut si no s'ha compartit".
Encara que a Getxophoto tenien dubtes amb el tema quan Volga l'hi va proposar, ja que era molt delicat, van quedar molt satisfets amb el resultat, ens explica Joana E. Sendra, responsable de comunicaci¨® de l'esdeveniment. ¡°Fa una crida a la reflexi¨®¡± i est¨¤ en l¨ªnia amb el que vol plantejar el festival, que aquest any est¨¤ centrat en els viatges, no nom¨¦s en els de lleure, sin¨® cridant tamb¨¦ l'atenci¨® ¡°en els viatges de qui no ha triat viatjar¡±, ¨¦s a dir, immigrants i refugiats.
El fet d'utilitzar les etiquetes ir¨°nicament ¡°¨¦s el que crea l'impacte¡±. Respecte al fet de no avisar que el compte d'Instagram no ¨¦s real, Sendra aclareix que ¡°no vol¨ªem frivolitzar¡±, sin¨® ¡°expressar que aquest viatge pot fer-lo qualsevol persona¡±. De fet, molts mitjans han recollit aquesta hist¨°ria destacant-ne el format, quan el viatge que narra ¡°no ¨¦s excepcional ¨Crecorda Caba¨C, perqu¨¨ es repeteix cada dia¡±. I afegeix que molts mitjans van intentar posar-se en contacte amb Diouf i el va sorprendre "la impaci¨¨ncia per ser els primers a publicar".
Gravat a Catalunya amb actors no professionals
El v¨ªdeo est¨¤ rodat a Catalunya amb el m¨°bil del director, Tom¨¢s Pe?a, i tres actors no professionals. Pe?a ¨¦s tamb¨¦ qui ens ha contestat al correu electr¨°nic, simulant escriure un angl¨¨s poc fluid en el teclat d'un m¨°bil. "Ho podr¨ªem haver portat m¨¦s lluny ¨Cexplica¨C i haver treballat m¨¦s el personatge per generar m¨¦s inter¨¨s", per¨° la seva intenci¨® final era fer publicitat d'un festival de fotografia i captar l'atenci¨® sobre un tema molt complex. "Podria haver estat una mica cruel i delicat".
Aix¨° s¨ª, Pe?a afegeix que per ell aquest espot ¨¦s, en part "ci¨¨ncia-ficci¨®", ja que descriu un "futur proper" en el qual podrem veure "aquest tipus de retrats en temps real, igual que nosaltres ens fem una foto amb una hamburguesa".
No ¨¦s la primera vegada que es recorre a una ficci¨® (sense avisar que es tracta d'una ficci¨®) per denunciar una situaci¨® tr¨¤gica: el novembre del 2014 el director noruec Lars Klevberg va gravar un v¨ªdeo, tamb¨¦ fals, en el qual v¨¨iem un nen rescatant una nena durant un tiroteig a S¨ªria. El v¨ªdeo s'havia rodat a Malta amb l'objectiu de generar debat sobre la situaci¨® dels nens en les guerres. Klevberg va comptar amb el suport de l'Institut Cinematogr¨¤fic Noruec i del Fons Audiovisual del Consell de les Arts de Noruega malgrat que els autors van explicar des del primer moment que la seva intenci¨® era pujar-lo a Internet sense revelar si era ficci¨®.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.