?pera catalana al Teatre Principal
L'hist¨°ric teatre de la Rambla torna a provar, amb una pe?a contempor¨¤nia, un g¨¨nere que va acollir des del 1750 i fins a principi del segle passat
Un segle despr¨¦s el tel¨® del Teatre Principal de Barcelona s'al?ar¨¤ amb un espectacle d'¨°pera en catal¨¤ per una iniciativa impulsada per un redu?t grup de persones que tamb¨¦ han ressuscitat el Teatre L¨ªric Catal¨¤ ¡ªel nom de l'empresa¡ª, que va tenir el seu epicentre en el vell hist¨°ric teatre de la Rambla. L'¨°pera Magda, amb llibret de Jordi Voltas, i m¨²sica de Ramon Rib¨¦, reunir¨¤ vuit veus solistes, els cors Anton Bruckner i Ariadna i l'orquestra ¡ªaugmentada¡ª de cambra Terrassa 48, dirigida per Frederic Oller.
Magda, que es representar¨¤ els dies 24, 26 i 30 d'aquest mateix mes, suposar¨¤ per al Teatre Principal tot un canvi a la seva habitual programaci¨® des que va tornar a reobrir, l'octubre de 2013, amb sopars-espectacles despr¨¦s dels quals es convertia en sala de ball.
Precisament un dels maldecaps per als promotors ha estat la ubicaci¨® de l'orquestra i aconseguir el m¨¤xim aforament possible ja que la sala principal del teatre t¨¦ gran part de l'espai transformat en una gran barra de bar, mentre que els laterals i la platea estan ocupats per butaques i taules. Part d'aquest mobiliari es retirar¨¤ per instal¡¤lar 15 files amb 15 seients cadascuna i l'orquestra. ¡°Finalment, l'aforament ha quedat per unes 400 persones, menys de les que preten¨ªem per¨° no est¨¤ malament¡±, es conforma Voltas, autor del llibret de Magda i un dels impulsors de la idea de recuperar l'¨°pera en catal¨¤.
Explica que fa ¡ªell mateix i Ram¨®n Rib¨¦, que va estar treballant en la composici¨® m¨¦s de dos anys¡ª bastant temps que lluiten: ¡°Hem anat amb el projecte de porta a porta pels teatres de Barcelona i desgraciadament no hem tingut bon acolliment. Tamb¨¦ ens vam dirigim l'any passat als responsables dels actes culturals del Tricentenari amb la confian?a que els interessaria, per¨° tampoc. Finalment, va ser gaireb¨¦ per casualitat, perqu¨¨ Rib¨¦ va acudir una nit al Principal¡±.
El local va acollir El comte Arnau?i
De tot aquell periple ja en fa m¨¦s d'un any, temps en el qual han estat negociant amb els responsables del local. El teatre, que va llanguir des de mitjan segle passat fins a tancar el 2006 i reobrir el 2013, no s'ha deslliurat de la pol¨¨mica, especialment despr¨¦s que els Mossos d'Esquadra irrompessin a les seves oficines el setembre de 2014. La policia va detenir llavors el responsable de la gesti¨®, l'empresari de la nit Carlos Caballero, posteriorment posat en llibertat pel jutjat que investigava un suposat tracte de favor municipal en la tramitaci¨® de llic¨¨ncies al teatre, propietat del grup Bala?¨¢.
¡°A nosaltres ens fa especial il¡¤lusi¨® que l'¨°pera es representi precisament al Principal, per la hist¨°ria que t¨¦¡±, subratlla Voltas. La t¨¦, efectivament: el teatre del final de la Rambla ¡ªel m¨¦s antic de Barcelona, la construcci¨® del qual va concloure el 1603¡ª va acollir espectacles d'¨°pera des de 1750, un g¨¨nere musical que es va mantenir encara que va conviure amb la sarsuela durant anys. Fins al 1837, amb l'obertura del Liceu, el Principal no va tenir rival per¨° precisament la puixan?a del nou teatre el va sumir en una progressiva decad¨¨ncia. Va ser a la primera d¨¨cada del segle passat quan el Principal va acollir representacions d'¨°pera en catal¨¤ impulsada pel Teatre L¨ªric Catal¨¤, de la m¨¤ d'Enric Morera i Enric Granados, encara que va tenir una vida ef¨ªmera. En els primers anys del segle XX es van representar entre altres ¨°peres en catal¨¤ El Comte Arnau, amb llibret de Josep Carner i m¨²sica d'Enric Morera, i La Santa Espina, d'?ngel Guimer¨¤ i m¨²sica del mateix compositor.
¡°S¨®n uns altres temps per¨° nosaltres, com els impulsors del segle passat, tamb¨¦ creiem que ha d'haver-hi un espai per a l'¨°pera en catal¨¤¡±, defensa Voltas. Magda, una obra en dos actes d'unes dues hores de durada, ¨¦s una ¨°pera rom¨¤ntica ambientada a la Catalunya de la Transici¨® de finals dels setanta que ¡°busca la llibertat¡± i, com no, acaba amb la mort del protagonista.
Ni institucions ni teatres es van interessar per Magda, ambientada a la Transici¨®
¡°L'escenari t¨¦ la capacitat adequada per les 70 persones del cor i l'escenografia, encara que el canvi de quadres s'ha de fer manualment¡±, afegeix un dels impulsors. Els 30 m¨²sics de l'orquestra no podran situar-se al fossat perqu¨¨ els dissenyadors del teatre el van convertir en una barra de bar i ocuparan l'espai m¨¦s proper de la platea a l'escenari. ¡°?s un intent seri¨®s i entre les veus solistes tenim cantants com Laura Vila i Maria Mir¨®, que han tingut papers en ¨°peres representades al Liceu¡±, comenta Voltas. Magda es representar¨¤ a Terrassa, Sitges i al Teatre la Passi¨® d'Esparreguera despr¨¦s de deixar el Principal, potser ja llavors de nou espai l¨ªric.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.