Vetlla d¡¯armes per una lluitadora
Carmen Balcells va treure de les cavernes l¡¯edici¨® espanyola i la va incitar a ser ambiciosa i projectar-se per tot el vast territori de la llengua
Quan la vaig con¨¨ixer, als anys seixanta, en un vol de Londres a Barcelona, Carmen Balcells portava un estrany monyo al cap i una camisola que semblava d'abadessa. Moltes vegades li vaig prendre despr¨¦s el p¨¨l recordant aquell moment. Mai vaig sospitar en aquell viatge que ella seria en el futur, a m¨¦s de la meva agent liter¨¤ria, la meva amiga m¨¦s ¨ªntima i estimada.
Amb la franquesa que sempre la va caracteritzar em va dir en aquella ocasi¨® que havia com¨¨s un error acceptant l'oferta de Carlos Barral de ser l'agent liter¨¤ria de l'editorial Seix Barral, perqu¨¨ la ra¨® de ser d'aquest ofici era defensar els autors davant dels editors i no a l'inrev¨¦s. La segona vegada que ens vam veure, no gaire despr¨¦s, ja havia conven?ut el Carlos que la deix¨¦s marxar i comen?ava a operar de manera independent com a agent liter¨¤ria. Va aconseguir, de moment, que Seix Barral anul¡¤l¨¦s el contracte lleon¨ª que jo havia signat (sense llegir-lo, esclar) per la meva primera novel¡¤la, La ciudad y los perros, cedint aquells drets per a tota l'eternitat i concedint a l'editorial una comissi¨® del 50% sobre totes les traduccions. Ja havia comen?at aquell llarg combat que ella va guanyar al cap dels anys en tota la l¨ªnia i va canviar per sempre la relaci¨® entre escriptors i editors en tot l'¨¤mbit de la nostra llengua. I, fins i tot, m¨¦s enll¨¤: recordo molt b¨¦ el dia que em va trucar per explicar-me que, per primera vegada en la seva hist¨°ria, l'editorial Gallimard, de Fran?a, havia acceptat signar el contracte d'un llibre per nom¨¦s 10 anys de durada.
Els editors, al principi, l'odiaven i volien eliminar aquella intrusa que s'enfrontava amb ells d'igual a igual i els obligava a competir per poder aconseguir un in¨¨dit. Alguns oferien als autors pagar-los bestretes m¨¦s elevades a condici¨® que prescindissin d'aquella intermedi¨¤ria temible. Van arribar a encausa-la en un judici, que, afortunadament, van perdre. Ella, en les negociacions, ¡°vessava vives ll¨¤grimes¡± (com la princesa Carmesina del Tirant lo Blanc), per¨° no donava el seu bra? a t¨°rcer i, sovint, com diuen a Espanya, els posava a parir. A poc a poc, els editors van anar comprenent que el que la Carmen feia era una mica m¨¦s transcendent que defensar els drets dels seus pobres escriptors, ¨¦s a dir, treure de les cavernes l'edici¨® espanyola, modernitzar-la, incitant-la a ser ambiciosa i projectar-se per tot el vast territori de la llengua. Moltes vegades, en aquell sortidor permanent d'idees que era la Carmen, ells van trobar iniciatives fecundes per llan?ar noves col¡¤leccions, fer llan?aments de llibres, millorar els seus formats i conquistar nous p¨²blics per a la lectura. Sense ¡°la noia de Santa Fe¡±, com s'autodefinia de vegades, l'anomenat boom de la literatura llatinoamericana simplement no hauria existit i els seus autors haurien passat desapercebuts del gran p¨²blic.
Ser representat per Balcells constitu?a un privilegi, per¨° tamb¨¦ acceptar el seu matriarcat
Ser representat per Carmen Balcells ¨Ccosa que va arribar a ser el somni de tots els joves que comen?aven a escriure, a Espanya i a l'Am¨¨rica Llatina¨C constitu?a un veritable privilegi, per¨° significava, tamb¨¦, acceptar el seu matriarcat i, en totes les decisions importants, obeir-la sense dir ni piu. Mil vegades vaig discutir amb ella i sempre vaig perdre la discussi¨®. Cridava, plorava, insultava, volaven llibres i altres objectes per l'aire, i sempre acabava guanyant ella, perqu¨¨, a m¨¦s, gaireb¨¦ sempre tenia la ra¨®. Dubto que alg¨², en el seu temps, hagi conegut millor, en els seus detalls m¨¦s secrets, la ind¨²stria editorial i hagi utilitzat millor, sempre en benefici d'autors i lectors, el mercat del llibre.
Mai vaig con¨¨ixer una persona tan generosa com la Carmen. Amb el seu temps, amb el seu afecte, amb la seva intel¡¤lig¨¨ncia i, esclar, amb els seus diners. Alguns dels escriptors als quals ¨Cliteralment¨C va mantenir, perqu¨¨ creia en el seu talent tot i que els seus llibres tinguessin nom¨¦s un grapat de lectors, la van trair, i aquelles decepcions les encaixava amb una eleg¨¤ncia enorme, per¨° la feien patir molt. Es ficava en la vida privada dels seus autors sense el menor escr¨²pol, i sempre per b¨¦. Consolava vidus i v¨ªdues i, si feia falta, els buscava c¨°njuges de reempla?ament; componia matrimonis i parelles, o, si era necessari, els liquidava. Una vegada es va passar tota una nit ¨Cs¨ª, tota una nit¨C mirant de dissuadir per tel¨¨fon un editor novaiorqu¨¨s que la va trucar des de Manhattan per dir-li que s'anava a su?cidar (va fracassar en la seva obstinaci¨®, perqu¨¨ aquella mateixa matinada, despr¨¦s de penjar, es va penjar en un pal de l'enllumenat el¨¨ctric).
La trag¨¨dia de la seva vida va ser el pes. Va fer dietes, va freq¨¹entar cl¨ªniques ¨Cella em va portar per primera vegada a la Cl¨ªnica Buchinger¨C, va visitar metges de mig m¨®n, i diverses vegades va arribar a aprimar-se. Per¨° mai li durava, perqu¨¨, tard o d'hora, la gana, aquella t¨¨nia insaciable, la vencia, i es tornava a engreixar. Una nit va fer que se'm gel¨¦s la columna vertebral per la resposta inesperada que em va donar, quan li vaig explicar que, no s¨¦ amb quin motiu, em van portar a la Zarzuela i em van presentar el rei Joan Carles. Sa Majestat, el primer que em va preguntar va ser: ¡°Com ¨¦s aquella famosa Carmen Balcells que, segons diuen, recorre el m¨®n venent els autors espanyols?¡±. ¡°Ja ho veus, Carmen, t'has tornat famos¨ªssima¡±. Recordo la seva estranya mirada, la ganyota de la seva cara, i la incre?ble frase, remugada en veu molt baixa: ¡°Vols que et confessi una cosa? Hauria donat tot el que he fet i aconseguit per ser guapa, encara que fos un sol dia¡±. ¡°Est¨¤s parlant de deb¨° o em prens el p¨¨l?¡±. Llavors, va fer veure que reia: ¡°S¨ª, s¨ª, t'ho juro, el meu somni sempre ha estat ser una dona objecte¡±.
Va morir en la seva llei, resistint, combatent, sola en aquell dormitori farcit de manuscrits
Ja fa un bon nombre d'anys que tota classe de mals s'abatien sobre el seu cos. Ella els combatia, amb la pugnacitat i la const¨¤ncia amb qu¨¨ seguia negociant els contractes. Conservava la ment l¨²cida i la mateixa capacitat de treball de sempre; ja no podia caminar i havia d'ingressar a cl¨ªniques i passar-se hores i dies entre metges. Per¨° totes les altres hores seguia mantenint activa i puixant, amb horaris embogits que duraven de vegades fins a l'alba, aquella oficina de la Diagonal de Barcelona, a la qual tants escriptors i editors i lectors devem tant.
L'¨²ltim dia que la vaig veure, dos dies abans de morir, estava euf¨°rica, plena de projectes i de bromes. Per¨° ¨Cla visitava despr¨¦s de dos mesos i mig, o potser tres¨C mai l'havia vist tan acabada f¨ªsicament, amb tanta dificultat per acomodar-se a la cadira de rodes, amb aquells sobtats atacs de tos, aquella pell l¨ªvida, aquelles ulleres viol¨¤cies i el frunziment constant de la boca. Vaig tenir llavors la seguretat que era l'¨²ltima vegada que la veia. Va morir en la seva llei, resistint, combatent, sola en aquell dormitori farcit de manuscrits que s'havia proposat llegir fins al final. Ning¨² omplir¨¤ mai el buit que deixa en l'ofici que va inventar i va portar a unes altures desconegudes fins llavors. I ning¨² podr¨¤ consolar-nos mai de la tristesa en qu¨¨ ens deixa als que la vam con¨¨ixer i la vam estimar.
Drets mundials de premsa en totes les lleng¨¹es reservats a Ediciones EL PA?S, SL, 2015.
?Mario Vargas Llosa, 2015.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.