Viatge a la intimitat de Garc¨ªa M¨¢rquez
La Universitat de Texas ensenya per primera vegada l'arxiu de l'escriptor. Reuneix fotografies, correccions manuscrites seves, enregistraments i versions de la seva novel¡¤la in¨¨dita ¡®En agosto nos vemos¡¯
A la biblioteca de casa seva, a Ciutat de M¨¨xic, Gabriel Garc¨ªa M¨¢rquez (1927-2014) tenia una c¨°pia de la seva novel¡¤la El amor en tiempos del c¨®lera, en l'edici¨® d¡¯Oveja Negra del 1985, la mateixa que tenen centenars de milers de persones. L'exemplar personal de l'autor es podia veure ahir a la Universitat de Texas obert per la p¨¤gina 221. Potser ning¨² m¨¦s se n¡¯ha adonat, per¨° Garc¨ªa M¨¢rquez es va adonar que en aquella p¨¤gina es repeteix quatre vegades en un mateix par¨¤graf la paraula novedades. Marcades amb llapis, la veritat ¨¦s que fan mal efecte, com en qualsevol text. Segons les seves anotacions, si hagu¨¦s pogut hauria canviat la segona per primicias?i la tercera per obras per evitar la repetici¨®.
Acompanyar Garc¨ªa M¨¢rquez rellegint la seva obra suposa nom¨¦s un detall de l'acc¨¦s privilegiat que investigadors i aficionats de tot el m¨®n tenen des d'ahir al m¨®n de l'autor. L'arxiu personal del Nobel colombi¨¤ va ser adquirit a final del 2014 pel Centre d'Humanitats Harry Ransom (HRC) de la Universitat de Texas a Austin. Va arribar a la capital texana a mitjan desembre. Ara est¨¤ arxivat en 78 caixes de documents, 43 d¡¯¨¤lbums de fotos i 22 quaderns de retalls i notes, parcialment digitalitzats i oberts a consulta. ¡°Aquest ¨¦s el lloc on les lletres de Garc¨ªa M¨¢rquez han vingut a descansar¡±, va dir el director del centre, Stephen Ennis, en la presentaci¨® d'una de les col¡¤leccions de papers privats m¨¦s esperades a Llatinoam¨¨rica.
Es tracta del material que el Nobel guardava a casa seva. Literalment, els seus calaixos buidats en l¨ªnia. Daniela Lozano, l'arxivista que n'ha supervisat la catalogaci¨®, destaca que les fotografies resulten especialment reveladores del m¨®n de l'autor. ¡°Les fotos amb Fidel Castro s¨®n molt especials¡±, assegura Lozano a EL PA?S. ¡°Fidel hi apareix molt relaxat¡±. Tots els drets de publicaci¨® segueixen pertanyent a la fam¨ªlia Garc¨ªa M¨¢rquez, per la qual cosa hi ha materials com aquestes imatges o les versions de la novel¡¤la in¨¨dita En agosto nos vemos que no s'han digitalitzat i nom¨¦s es poden consultar a Austin.
El Centre Harry Ransom?¨¦s un pante¨® de les arts. Aqu¨ª es guarden col¡¤leccions privades de documents d'autors com James Joyce, David Mamet, Arthur Miller, J. M. Coetzee i William Faulkner. A m¨¦s, acull material personal de l'actor Robert de Niro, una incre?ble col¡¤lecci¨® del productor de cinema David O¡¯Selznick i les llibretes de reporter en qu¨¨ els periodistes Bob Woodward i Carl Bernstein van prendre les notes per a les seves informacions del cas Watergate.
Despr¨¦s de mig segle d'adquisicions, l'HRC va apostar fort l'any passat per la literatura llatinoamericana quan va sorgir l'oportunitat d'adquirir el llegat de Garc¨ªa M¨¢rquez. La seva fam¨ªlia va contactar amb el centre quan Garc¨ªa M¨¢rquez encara era viu. La compra es va tancar en 2,2 milions de d¨°lars (1,94 milions d'euros). Llatinoam¨¨rica suposa una prioritat per a la Universitat de Texas a Austin i la compra de l'arxiu li serveix de plataforma per consolidar-se com a refer¨¨ncia nord-americana en aquest camp.
L'arxiu ha impulsat l'HRC a completar la col¡¤lecci¨® amb dues compres m¨¦s, de moment: una c¨°pia mecanografiada i corregida d¡¯El coronel no tiene quien le escriba i, sobretot, 48 cartes que Gabo va escriure al seu amic Plinio Apuleyo Mendoza als anys seixanta que mostren els pensaments m¨¦s ¨ªntims de Garc¨ªa M¨¢rquez en el per¨ªode de producci¨® en qu¨¨ hi ha menys textos guardats.
Proc¨¦s creatiu
C¨¦sar Salgado, professor d'espanyol i portugu¨¨s de la universitat texana que ha assessorat sobre Garc¨ªa M¨¢rquez a l'HRC, destaca que el material revela l'evoluci¨® d'un escriptor des que passava gana en una cofurna de Par¨ªs fins que es va convertir en una estrella mundial. Dels seus primers treballs gaireb¨¦ no en queda res. ?s a partir d'El?oto?o?del patriarca (1975) quan comen?a a guardar esborranys i correccions. ¡°Hi ha un moment que s'adona que ser¨¤ un escriptor consagrat i canvia la manera en qu¨¨ guarda papers¡±, explica Salgado.
El material es torna ingovernable quan Gabo comen?a a utilitzar l'ordinador ¡ªla col¡¤lecci¨® inclou tres ordinadors seus¡ª. Escriu, imprimeix i corregeix a m¨¤, explica l'investigador Jos¨¦ Montelongo, professor de literatura de l'Institut Teresa Lozano d'Estudis Llatinoamericans de la citada universitat. Hi ha fins a nou versions d'En agosto nos vemos, la novel¡¤la no publicada que seguia corregint en els ¨²ltims mesos.
¡°L'objectiu de l'arxiu sencer ¨¦s donar-nos acc¨¦s a la fal¡¤libilitat de l'autor, els seus penediments, les seves correccions, els camins que va descartar, el proc¨¦s creatiu¡±, destaca Montelongo, que va anar a la casa de Garc¨ªa M¨¢rquez per avaluar l'arxiu abans de compar-lo. Milers de detalls privats del Nobel esperen als estudiosos per descobrir com funcionava el seu cap quan tenia al davant una p¨¤gina en blanc, en alguns casos l¨ªnia per l¨ªnia. Com diu Montelongo, ¡°la investigaci¨® comen?a ara¡±.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.